Waarom hapt mijn Rottweiler soms naar voeten?

Ik heb een hele lieve Rottweiler die eigenlijk nooit iemand kwaad doet.Ik kreeg haar drie jaar terug uit het asiel,toen was ze anderhalf jaar en zelf vond ik haar niet zo aardig maar nu is het mijn grote vriendin .De enige kronkel die ze heeft is dat ze,en dat doet ze niet bij iedereen, soms naar de voeten hapt,ze bijt niet echt maar mensen schrikken natuurlijk.Ik doe haar soms zo,n stoffen muilkorf om omdat k niet wil dat mensen bang voor haar zijn.Het gekke is dat er 100 mensen hier kunnen komen waarbij er helemaal niets gebeurt,en er kan er één binnen komen en dan doet ze dat. Ik vraag me af waarom ze dit nou doet,zou ze het aanvoelen als mensen bang zijn,is het het uiterlijk van het persoon,of heeft het een andere reden..en zou er een manier zijn om dat haar nog af te leren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Worden mensen niet juist banger voor je hond als ze je rottweiler met een muilkorf hebben gezien? Als ik een hond met een muilkorf zie bestempel ik hem vrij snel als 'niet (altijd) te vertrouwen'. Ik weet dat rottweilers ontzettend lief kunnen zijn (wij hebben de allerliefste gehad! :D) en dat mensen er soms bang voor zijn, omdat het een rottweiler is.
Maar over die voeten.. het klinkt misschien heeeeeeel raar... , maar ik ga even een koppeling maken met onze chihuahua die ook wel eens ineens naar voeten hapt. Ja ik zei toch dat het raar zou klinken? Laten we dat beest ook maar zien als 'gewoon een andere hond'oke? ;)
Nou onze hond dus.. die doet dat ook. Maar dat komt omdat ik, toen ie vorig jaar nog een puppy was, met mijn grote pantoffels dat beest heb zitten uitdagen. Dat was hartstikke leuk, want onze hond zag mn pantoffel als speelgoed en dook er boven op. Het nadeel zag ik na een tijdje pas in.. dat was dat ik niet meer fatsoenlijk met pantoffels kon lopen als de hond in de buurt was. Dat is nu een jaar geleden en hij is nog steeds op die dingen gefocust. Als hij in een speelse bui is en je maakt met je voeten (met of zonder pantoffel, hij is helaas ook gek op sokken, auw..) een onverwachtse bewing. Ziet hij dat als spelen en duikt op je voeten af.

En de rest van deze tekst staat als reactie, want ik had teveel woorden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zou kunnen dat ze vroeger veel geschopt is en daardoor zo op voeten reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt gezegd dat honden kunnen voelen of ruiken dat u bang bent, en daardoor juist gaan aanvallen. Het is echter veel waarschijnlijker dat een hond aan u merkt dat u bang bent door uw gedrag. Mensen die bang zijn, gedragen zich anders: ze houden de hond bijvoorbeeld scherp in de gaten. Voor een hond is dat aanstaren een bedreiging of uitdaging. Hij voelt zich er niet prettig bij en zal daardoor eerder naar u gaan blaffen of grommen.
Ook gaan mensen die bang zijn vaak sneller lopen, wat ook vreemd is voor een hond en een uitnodiging kan zijn om mee te rennen. Een verstijfde lichaamshouding, een ingehouden adem, al dit soort lichaamstaal van mensen kan voor een hond een teken zijn dat er iets aan de hand is. Daardoor zal hij eerder zelf ook gespannen reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4,5 jaar oud is een moeilijke leeftijd om een hond nog iets aan te leren. Dit kan wel. Ik ken jou woon en thuissituatie natuurlijk niet, maar de beste oplossing is in dit geval een kynologisch gedragstherapeut inschakelen. Samen met hem/haar kun je dit probleem wel oplossen. Het is namelijk te ingewikkeld en vraagt veel energie wil je het goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het afhangt ook van de hond die je hebt?
Een Rottweiler kan je echt niet negeren.

Een rottweiler dien je met veel geduld en liefde en consequentie op te voeden.
Laat hem bij je voeten liggen en zet je voet op de lijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder hond kan je het afleren of deze nu jong of oud is dat is het mooie van honden. Maar je moet het op het juiste moment doen, want je kan straffen als deze net klaar is met happen en is dit moment dus te laat. Zodra ze hapt is dit het juiste moment.

Probeer deze persoon over te halen om mee te werken om dit af te leren.

Zodra deze persoon er is, laat je hond liggen waar deze altijd ligt dus waarschijnlijk onder tafel, de riem doe je om, lekker kletsen. de 3e persoon houdt de lijn vast zodra deze hapt een rukje aan de riem geven een klein effect op het juiste moment, dit blijven herhalen op gegeven moment gaat de hond herkennen als ik dit doe gebeurd er dat en is niet leuk.

Wil je dit niet. Dan zal de hond een andere plek moeten krijgen als er visite is, dus hoeft niet de kamer uit maar op afstand en daar zal deze moeten blijven liggen. Hij mag ze even begroeten en daarna op zijn eigen plaats.

Een andere optie is als de persoon bij wie de hond hapt op de bank zit en de hond ligt rustig en doet nog niets deze een koekje te geven en zeggen dat deze zo braaf is, en overdreven belonen. En dit blijven herhalen zodat de hond in de gaten heeft als ik zo lekker blijf liggen als nu krijg ik van deze persoon wel wat lekkers.

Zo normaal mogelijk blijven doen en geen extra aandacht geven aan de hond. Honden zijn nu eenmaal slim, maar het baasje moet net slimmer en sneller zijn dan de hond.