Wat is er mis met mijn ratten?

Hoi,
Ik heb 2 ratjes (mannetjes) , een husky -Piepemuis- en een zwarte -Lukaku-. Ze slapen soms met elkaar en spelen wel eens met elkaar. Sinds kort vond ik dat Piepemuis er slecht uitzag. Toen ik hem uit zijn kooi haalde en hem onderzocht, zag ik dat hij op zijn rug een wondje heeft en zijn nagels vol bloed hangen. Toen heb ik onmiddelijk Lukaku erbij genomen en hij heeft 2 wondjes op zijn voorpootjes en ook zijn nagels hangen vol bloed. Ik heb ze wel eens weten vechten en toen heb ik ze altijd uiteen gehouden, maar nu het weer school is, kan ik ze niet de hele dag in het oog houden. Moet ik hiermee naar de dierenarts? Ik mag ze van mijn mama niet scheiden. Weet jij misschien wat ik kan doen?
groeten,
Yasmine

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ik heb ook ratjes gehad en ben met verschillende redenen met ze naar de dierenarts geweest. Sommige zijn zelfs geopereerd aan een gezwel. Ik vind dat als je voor dieren kiest, er ook onvoorwaardelijk voor moet gaan. Als je suggereerd dat je beestjes pijn hebben ga er dan mee naar de dierenarts. Waarom mag je ze niet scheiden van je moeder? Misschien bijten ze elkaar wel ooit dood.... Bel de dierenarts anders even met je probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk kunnen ze elkaar niet zo goed verdragen. Ook kan het zijn dat ze aandacht te kort komen. Ratten kunnen elkaar dan aanvallen.
Bij een kennis van mij kregen ze veels te weinig aandacht en op een dag hadden ze elkaar aangevallen en was er 1 dood.

Ik zou ze toch maar scheiden en dan wel de kooien bij elkaar in de buurt zetten. Misschien dat ze later weer bij elkaar kunnen.
Hoe lang heb je die ratjes al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend dat ze vechten! Misschien kun je ze wat speelgoed aanbieden, zodat ze zich niet vervelen. Bijvoorbeeld eten verstoppen in een kartonnen doosje, zodat ze wat moeite moeten doen. En veel met ze spelen of ze los laten lopen (als dat kan en mag) zodat ze de kooi gebruiken om uit te rusten en te slapen.
Ze scheiden lijkt mij ook geen goed idee, omdat ze dan zeker gaan vechten als ze elkaar weer tegenkomen of samen in een kooi gaan, omdat ze elkaars geur dan niet meer kennen.
Ik weet niet hoe groot hun kooi is, maar misschien kun je de kooi zelf in tweeën delen, of twee kooien strak tegen elkaar zetten zodat ze elkaar wel blijven ruiken. Dit voor als het vechten erger wordt, en ze misschien toch uit elkaar moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf ook een ratje en hij zit alleen, dus scheiden kan geen kwaad als je ze allebei genoeg aandacht geeft. wat wel een nadeel is dat je dan 2 grote kooien moet kopen, want ratjes hebben veel klim-en loopruimte nodig. verder zou ik toch eens langsgaan bij de dierenarts. Ratjes kunnen snel ziektes overbrengen denk ik. Beter zeker zijn en iets meer betalen dan niets doen en dat ze het misschien niet overleven, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niets van ratten af maar wel van dieren in het algemeen bij alle dieren welk soort dan ook bestaat er een rangorde waarschijnlijk is het daardoor dat ze vechten omdat 1van de 2 baas wil zijn en de andere er niet met akkoord gaat komt altijd voor in de dierenwereld