Kunnen wilde eenden en tamme konijnen uit dezelfde watebak drinken?

Mijn konijnen lopen los in de tuin en nu zijn er dagelijks ook wilde eenden te vinden die gezellig ook de hele dag in de tuin hangen, een broodje mee-eten en dutten enz. Nu zag ik dat de eenden ook uit de waterbak drinken waar mijn konijnen uit drinken en vroeg ik me af of dat wel kan. Of kunnen de eenden via het water mijn konijnen ergens mee besmetten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of via hun ontlasting wat ze ook doen natuurlijk. Mijn konijnen knabbelen hier en daar ook wat onkruid weg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

die waterbak zou ik me niet zo bezorgd om maken.
eenden zijn sterke dieren, die weinig problemen hebben wel doorvoed te blijven.
we krijgen ze op de opvang wel gewond binnen.
ook zien we eenden die vergiftigd zijn door de vele visloodjes die ze binnen hebben gekregen.
verder vallen er veel slachtoffers tgv botulisme.
allemaal zaken waar je konijnen geen last van krijgen, want niet besmettelijk.

de kans dat je konijnen wormeneitjes binnenkrijgen via de ontlasting van de eenden acht ik wel aanwezig.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, daar was ik al bang voor. Hoe weet ik of mijn konijn dat heeft? Wat zijn de symptomen daarvan?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou geen symptomen afwachten, maar bij de dierenarts een middeltje halen om je nijnen te ontwormen.
dan heb je zekerheid toch?
Wilde eenden en tamme konijnen kunnen rustig uit eenzelfde waterbak drinken.De kans dat ze ergens mee besmet zouden raken is aanwezig wanneer er een ziekte aanwezig zou zijn onder wilde eenden of andere vogels , die dan ook overdraagbaar zou zijn op konijnen.Dus wanneer er onverhoopt een( nog onbekende) vogelziekte uitbreekt zou je je konijnen uit voorzorg een periode binnen kunnen houden. Groet babyjane
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kan het geen kwaad, maar voor de zekerheid : vraag het aan de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jarenlang konijnen en kippen in dezelfde buitenruimte gehouden met drinkbakken die ze deelden zonder problemen. Kippen zijn uiteraard geen eenden, maar ik denk dat het weinig uitmaakt.