Onze pup heeft een kippenbot gegeten!! Wat nu? SPOED

Onze golden retriever puppy van 10 weken heeft een kippenbot gegeten. (De kat heeft het uit de prullenbak gevist die ik vergeten was dicht te doen en de pup heeft het afgepakt). Ik heb geprobeerd het bot er uit te halen maar het is niet gelukt. Volgens mij heeft ze het bot (5 a 6 cm) heel doorgeslikt. Ik heb de spoeddierenarts gebelt en die verwijst me door naar amsterdam om het er uit te halen met een scopie??? Ik ben alleen, mijn zoontje ligt op bed te slapen en ik heb geen vervoer!!

Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je ontbijtkoek in huis? tover dit ergens vandaan en voer je hond bijna een halve ontbijtkoek. dit kleffe spul heeft de eigenschap dat het ook scherpe delen kan "omkoeken".
ik moest dit van mijn dierenarts doen toen we dachten dat onze hond een cd had versplinterd en opgegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ook de dierenambulance bellen! daar zijn ze voor!
ik weet alleen niet of dat wat kost enzo,maar het welzijn van je pup hangt er vanaf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je nog even weten hoe of wat?

Antwoorden (4)

Vraag of buren/familie/kennissen de pup willen vervoeren, of vraag ze om op te passen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het kan gevaarlijk zijn als het bot scherp is, hierdoor kunnen ingewanden beschadigt raken, dus als je niet naar amsterdam kan probeer dan toch een dierenarts. Let verder goed op het gedrag van de hond.

Toegevoegd na 12 minuten:
Probeer hem/haar wat te laten eten, er is een kans dat het bot verteert in de maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil je niet bang maken maar neem zo gauw mogelijk een dierenarts in kippenbot splintert namelijk met alle gevolgen van dien het kan de darmen doorboren waardoor ecoli in het bloedt terecht komen kan actie ondernemen dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel nog een keer die spoeddierenarts, leg uit dat je het niet redt om naar Amsterdam te gaan en vraag wat die arts adviseert. Misschien zijn er tips om het te rekken tot morgenochtend, en dan direct naar de eigen dierenarts.
Zegt de spoeddierenarts dat het toch moet, dan zul je een oplossing moeten bedenken (oppas voor je zoon, taxi naar de spoeddierenarts) of er op moeten gokken dat het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het een gekookt kippenbot? Dat kan inderdaad splinteren (ongekookt niet). Als het heel is doorgeslikt splintert het niet meer en is dat gevaar in ieder geval geweken.
De maagsappen kunnen dat best verteren zonder gevaar.

Iedere goede dierenarts in de buurt kan een foto maken en zien of het er heel is ingegaan. Dan zal een operatie echt niet nodig zijn. Als het er niet heel is ingegaan moet je hem ontbijtkoek voeren, dat kapselt de splinters in en kunnen ze minder tot geen kwaad.

Je zou dat ontbijtkoek voeren dus uit voorzorg nu al kunnen doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat je gisteravond al hebt gemaild. Ik hoop dat het met een sisser is afgelopen. Onthoudt die ontbijtkoek voor een volgende keer.
Ivana