Welke kleine reptielen hebben geen warmte of uv lamp nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet groter dan 30 cm

Het beste antwoord

Ze hebben allemaal aanvullend warmte en nagebootste zonlicht nodig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoeveel uur? Want misschien kan ik het dan aan doen als ik thuis ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansluitend 8-10 uur per dag. Minstens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dat dan ook snachts ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Reptielen hebben ook een dag-/nachtritme nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt dan houdt het op :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Win er via internet of liefhebbers informatie over (mij bijv.) en wacht tot jr hrt huis uit bent. Zorg voor voor een mooi terrarium met alle benodigdheden. Dan doe je de dieren niets tekort en heb je er veel plezier van.
Succes.

Andere antwoorden (3)

Dode kleine reptielen hebben geen warmte of uv lamp nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reptielen hebben warmte nodig voor hun spijsvertering.Daarom zitten ze ook zo vaak in de zon niet omdat dat zo fijn vinden. Maar uit pure noodzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle reptielen hebben aanvullende warmte nodig, voor de spijsvertering. Zonder warmte staat het vrijwel stil en kunnen ze geen voedingstoffen opnemen, waardoor ze ondervoed raken. Ook kan het voedsel gaan rotten in de ingewanden.

UV licht heeft niet iedere soort nodig!
De meeste slangen kunnen namelijk prima zonder, dit omdat ze vooral 's nachts actief zijn en weinig van de zon meekrijgen. Het zelfde geld voor bijvoorbeeld een luipaardgekko, welke eigenlijk alleen 's nachts jaagt.

Je zult moeten kijken naar het natuurlijke gedrag, zit het dier vaak in de zon? Dan is een UV lamp zeker nodig.
Is het alleen 's nachts actief dan is het niet nodig.

Door middel van UV licht maakt een reptiel (zoogdieren ook) vitamine D3 aan, wat helpt bij de kalk opname. Ook met een UV lamp krijgen de meeste reptielen nog te weinig vitamine D3 binnen, dit kun je dan aanvullen met vitamine preparaten. Voor luipaardgekko's is er een speciaal preparaat waarop duidelijk staat dat er geen D3 aan toegevoegd is. Een teveel aan vitamine bij luipaardgekko's lijd tot bot vergroeien.