Heb je na een jaar heel veel vissen?

Als je bijvoorbeeld 10 neon vissen (ik weet niet of het zo heet maar in ieder geval kleine visjes met een fel streepje) hebt, kan het dan dat je na een jaar er heel veel hebt doordat ze zich voortplanten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoi, ik heb je daarstraks ook al beantwoord op je vraag over visjes, maar ik denk dat je nog niet precies weet wat je wilt. Als je alleen neonvisjes hebt dan heb je kans dat je er binnen een jaar heel veel hebt. Als ik jou was zou ik me er toch even stevig in verdiepen of eventueel naar een dierenspeciaalzaak gaan om je te laten informeren. Hieronder heb ik nog een link die wat meer info geeft over neonvisjes. Misschien dat je daar wat wijzer mee wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die kans is niet zo groot. Neontetra's kweken vrij lastig. En als ze al eitjes leggen, dan worden die door de andere vissen opgegeten.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de ouders ze niet zelf al opeten ;-)
Het zijn in elk geval hoe dan ook geen guppies; dat op een dag je guppies ontploft zijn en je een hele bak vol hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA, die lusten ook hun eigen jongen wel hoor. probleem met babyboom is heel vlot op te lossen. gewoon een paar vissen erbij die vlot zijn en van levend voer houden.
als ze zich niet goed kunnen verstoppen in de planten blijven er maar heel weinig over ook. overigen zijn de kersenbuikcichliden ook behoorlijk voor de uitbreiding. (leuke diertjes, maar territoriaal. bij gevaar nemen ze de jongen in hun bek) als nesten verstoord worden en er een schimmel op de eitjes komt dan vreten ouders zelf het broedsel op, dat doet elke vis. en met een behoorlijke vissenpopulatie is het helemaal een lekkernij voor de anderen. of het eitjes zijn of een portie net uitgekomen verse vis maak niet uit ;-))
nee, die kans is heel klein omdat tetra's zich niet zomaar even voortplanten.

als je vissen wil die jongen krijgen kan je het beste levendbarende tandkarpertjes nemen zoals de gup, platy, black molly, zilver molly, zwaarddrager etc.

dit zijn vissen die makkelijk te houden zijn en in allerlei kleurtjes te verkrijgen zijn.

overigens raad men aan een scholenvisje in een oneven aantal te houden (tetra's zijn scholenvisjes)

denk dat je eerst de keuze moet maken of je tropisch of koud water vissen wil houden, vervolgens hoe groot je aquarium is, of je meerdere soorten wil houden (gezelschapsbak) of enkele (soltair levend) of een paartje vissen wil houden (zoals cichliden oa)

als ik jou was zou ik voor tropisch gaan, een bakje van 60x30x30 met een schooltje van 5 kardinaaltetra's (hebben meer kleur dan neon tetra's) wat corydoras soorten voor op de bodem, een paartje dwerggoerami's als solitair levend soortje zodat je in de bovenste waterlaag ook wat hebt zwemmen, en wat levendbarende tandkarpertjes (óf alleen maar mannen, óf op 1 man 3 vrouwen want anders hebben de vrouwen geen rust vanwege die hitsige heren)

wel een deugdelijke pomp met filterwerking. (genoeg capaciteit en over kool filteren) goed bodemsubstraat (anders doen je planten het niet) en een aantal soorten waterplanten. (variatie in bladvorm, kleur en hoogte) en natuurlijk een verwarmingselement.

let er wel op dat je bak op de juiste plaats moet staan (anders krijg je alg) en een tijdschakelaar op het licht zet. (anders krijg je ook alg als het licht te lang brandt)

een aquarium moet een aantal weken startklaar zijn voor je er vissen in doet zodat het water een juiste samen stelling kan krijgen (enkel water zo uit de kraan is niet bevorderlijk voor vissen vanwege de samenstelling)

schaf je veel vissen in 1 keer aan gebruik dan preventief een medicatie met een brede werking. (in de winkel heb je altijd vissen die ziekten bij zich dragen, en door het vervoer, de stress. schepnetjes van de ene bak in de andere bak etc kan de weerstand verminderen zodat ziekten een kans krijgen en de hele boel binnen een hele korte tijd het loodje legt)
(in de dierenwinkel kan je een middel krijgen hiervoor met een breedbandwerking zoals men dit noemt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Men is het er over het algemeen over eens dat een 60cm bak te klein is voor kardinaaltetra's. Ook is 5 wel erg weinig voor een schooltje. Ik zou aanraden om er minimaal 8 in een 80cm bak te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar verschillen de meningen over. kardinaal tetra's zijn kleine visjes. sommen doen er 15 in een 60x30x30 bak maar doen er verder geen solitair levende soorten in. als de bak vol staat men bossige brede planten en bv kienhout en/of lavasteen, verhogingen en een dikke achterwand is het al heel snel propvol. had zelf 2 schooltjes in mijn bak toen ik begon. 7 kardinaaltjes en 7 hockeysticks. heb nooit ellende gehad met als ziekten, waterwaarden die op of af liepen.
de bak draaide als een gek en er gingen zelden vissen dood. (kreeg eigenlijk het heen en weer van de planten die groeiden als een gek. en het waren nu ook niet echt de makkelijkste planten om mooi te houden) denk dat het van meerdere factoren afhankelijk is, maar info inwinnen en jezelf inlezen voor men aan deze leuke hobby begint is heel belangrijk.
(velen kappen er na een tijdje mee omdat ze keer op keer op een probleem stuiten en dat is super jammer) misschien dat je een link hebt over het aantal kardinaaltetra's en de aantallen icm met de afmetingen en andere vissen?
ben er alweer een tijdje uit, maar wil graag bijblijven. :)
(heb nu een bak staan met triopsen, een een bak met tropische kikkertjes met hierin een paar l.b.tandkarpertjes)
bamibal
12 jaar geleden
De meningen verschillen inderdaad. Maar ik lees veel op www.aquaforum.nl, en daar vindt men 60cm over het algemeen te klein. Kardinaaltetra's worden wat groter dan neontetra's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :) ze worden wel wat groter maar veel is het niet. denk dat het idd van meerdere dingen afhankelijk is of het teveel of te weinig is, en natuurlijk een persoonlijk idee hierbij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet behoorlijk veel af van aquariumvissen, maar ik heb nog nooit gehoord van het houden van scholen in een oneven aantal. Waarom wordt dit aangeraden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat een oneven aantal natuurlijker oogt dan een even aantal als het gaat om kleine schooltjes.