Bestaan er kleine landbouwdieren?

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn vraag is misschien niet helemaal duidelijk.
Er zijn grote landbouw(huis)dieren, zoals paard,koe,schaap, varken,etc.
Welke dieren vallen onder de kleine landbouw(huis)dieren

Toegevoegd na 21 uur:
Waar vallen cavia's en hamsters onder ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens het ministerie van infrastructuur en milieu, valt onder landbouwdieren:

'Landbouwhuisdieren zijn, volgens het Besluit, dieren die in het kader van de uitoefening van een landbouwbedrijf worden gehouden in verband met de productie van bijvoorbeeld melk, vlees, wol, veren of eieren of die gehouden worden in verband met bijvoorbeeld het berijden van dieren.

Voorbeelden van landbouwhuisdieren zijn: varkens, melkrundvee, geiten, konijnen, struisvogels, vleesherten, waterbuffels, lama's.
Dierentuindieren, wormen, vissen, muizen, cavia's, duiven, katten en honden worden niet beschouwd als landbouwhuisdieren volgens het Besluit.

Het betreft hier overigens een niet-limitatieve opsomming van dieren. Bij beantwoording van de vraag of sprake is van een landbouwhuisdier in een veehouderij moet gekeken worden naar de diersoort en de vraag hoe en waarvoor deze dieren worden gehouden.

Het bovenstaande betekent overigens niet dat een bedrijf dat hobbymatig bijvoorbeeld een hond of een kat houdt, direct Wm-vergunningplichtig wordt. Zolang een bedrijf maar in hoofdzaak een activiteit uitvoert als vermeld in artikel 2 (dan wel een samenstel van één of meer van deze activiteiten), valt een dergelijk bedrijf onder het Besluit. In het kader van de voormalige besluiten melkrundveehouderijen en akkerbouwbedrijven milieubeheer is over het "hoofdzaakcriterium" diverse jurisprudentie verschenen die hierbij nog behulpzaam kan zijn'

Cavia's en hamsters worden dus niet als landbouwhuisdieren beschouwd volgens het ministerie, maar vallen onder 'huisdieren' en 'hobbydieren'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rinke voor je duidelijke uitleg. Klasse.

Andere antwoorden (4)

ja er bestaan kleine landbouwdieren.konijnen,kippen.zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker bestaan er kleine landbouwdieren.

Er zijn mini-schapen, mini-koeien en op de kanaaleilanden Quernsey en Jersey hebben ze ook een kleine collie gefokt om kleine schapen en koeien te drijven en te hoeden, de Sheltie of Shetland Sheepdog.

Er zijn ook mini-geitjes en mini-kipjes. Misschien is er nog veel meer kleins.

Toegevoegd na 2 uur:
OPpdeze site staan ze verdeeld in grote en kleine landbouwdieren: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedicine/nl/organisatie/departementen/dgl/Pages/default2.aspx
Ivana
12 jaar geleden
ja die bestaan;

paard: o.a. falabella (kleinste ras) of de shire (grootste ras)

koe: Dahomey is de kleinste

varken: Minnesota Minipig (er zijn meer mini rassen)

schaap:ouessant (kleinste ras)

geit: de dwerggeit

kippen: krielkip

eend: dwergeend (australische om er maar even 1 te noemen)

ganzen: dwerggans (oa de Anser erythropus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om Shires nou tot kleine landbouwdieren te rekenen.... ;-)
Maar ik snap je punt, dat het binnen een ras gigantisch verschilt, al helemaal bij paarden. Je kunt deze twee nauwelijks met elkaar vergelijken: http://simplymarvelous.wordpress.com/2007/06/12/tiny-foal-steals-limelight-from-draft-horses/ + :)
Cavia's en hamsters zijn huisdieren, geen landbouwdieren. Als je tenminste met een landbouwdier een dier bedoelt dat gehouden wordt om te gebruiken als last- of rijdier.
Cavia's worden in Peru wel gegeten, dus daar zou het antwoord misschien anders zijn.
Ook worden in Nederland bijvoorbeeld nertsen gefokt voor bont, maar dat valt niet onder landbouw maar onder veeteelt. Net als koeien, schapen en varkens.