Hoe pak ik bezitsagressie bij mijn hond aan?

Mijn teckel heeft last van bezitsagressie. Hij loopt altijd naar boven en pakt spullen van ons. Vervolgens kunnen we dit niet afpakken. Hij bijt dan. Ook als hij een speeltje van zichzelf of een botje heeft, mag je dit niet afpakken. Ik wil graag dat hij hiermee stopt want hij heeft al verschillende keren voor nare beten gezorgd. Maar hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens op een cursus met je hond. Daar leer je veel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hebben wij al gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou met spoed contact opnemen met een gedragsdeskundige,het liefst van Martin Gaus.Dit gedrag wordt namelijk alleen maar erger en uitgebreider, èn dus gevaarlijker! Wij hebben zelf echt hele goede ervaring met de MG gedragsdeskundige.Ik denk dat je dit niet zelf zomaar kan oplossen,tenzij je heel veel ervaring hebt met gedragsproblemen.Succes en ik hoop echt dat je het aanpakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik even wat voor je gekopieerd van de site van MG,komt ie: GEDRAGSADVIES per post of per e-mail
De meeste hondeneigenaren zijn erg gek op hun hond en houden veel van hem of haar. Toch kan uw hond soms gedrag vertonen dat u minder prettig vindt of misschien zelfs als erg storend ervaart. Vaak wordt er van alles gedaan om dit gedrag af te leren. Elke hondeneigenaar kent het: ineens vertoont de hond, die je zo door en door kent en die je goed hebt opgevoed, gedrag dat je niet alleen onwenselijk maar ook buitengewoon vervelend vindt. Soms gaat dit gedrag door een juiste aanpak over, maar soms herhaalt het gedrag zich steeds meer. Dit probleemgedrag kan soms grote gevolgen hebben: conflicten met buren (overmatig blaffen bij alleen zijn), vermijden van andere honden (als de hond steeds uitvalt), hond altijd strak aan de lijn laten lopen (anders loopt hij weg...) en meer van dit soort problemen. Veel eigenaren doen er alles aan om dit gedrag te verminderen, maar veelal met het tegenovergestelde effect: de hond wordt steeds vasthoudender in zijn probleemgevende gedrag. In het ergste geval kan dit leiden tot het moeten afstaan van de hond, omdat hij niet meer te handhaven is in het eigen gezin (de roedel). Een geruststelling: dit en ander gedrag blijkt in de praktijk, met de juiste hulp en begeleiding vaak goed oplosbaar. U hoeft alleen maar te weten hoe! Met het gedragsadvies per e-mail bieden wij u hulp om met het probleemgedrag van uw hond aan de slag te gaan met als doel dit gedrag zoveel mogelijk te reduceren. Afhankelijk van het probleem en hoelang dit probleem reeds bestaat kan het zijn dat wij u doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde gedragstherapeut of hondenschool.

Antwoorden (2)

Teckels staan bekend als vrij eigenwijs. Je zult daarom geduld moeten hebben om dit gedrag af te leren. Allereerst vind ik dat je een bot of speeltje dat van hem is niet af moet pakken.
De spullen die van jou zijn, daar moet hij vanaf blijven. Lukt het om hem met een beloning zover te krijgen dat hij zijn 'prooi' loslaat? (een honden- koekje of snoepje bijv.)
Als zijn aandacht op iets anders wordt gevestigd dat daarbij ook nog lekker is, heb je kans dat hij zonder dwang loslaat wat hij niet mag hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Als baas van een hond, heeft de hond altijd te accepteren dat jij hem iets af neemt. Of het nou ven "hem" is of niet. Ik zeg altijd maar: "alles is van het baasje" als er een kind langs komt, en die pakt een botje af omdat hij/zij graag met het hondje wil spelen...je kan je de gevolgen indenken. Als baas ben jij de roedelleider, en de hond is altijd je ondergeschikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent de baas maar een dier heeft ook een aangeboren beschermingsdrang voor alles wat van hem is. Zo zul je een waakhond nooit af kunnen leren dat hij zijn terrein beschermt. Maak daarom nooit de fout om een hond een botje te geven of zijn eten als er een kind in de buurt is.
Zie ook de reactie op het antwoord van Ivana.
Dit is duidelijk een rangorde probleem. Waarschijnlijk is je hond er helemaal niet van overtuigd dat jij de baas bent. Je hebt echter het recht je alles toe te eigenen wat in het huis aanwezig is.
Als hij spullen van jullie pakt, zou dat ook uitdaging tot spel kunnen zijn. Als je echter zegt dat hij agressief wordt als je het terug eist, dan is het duidelijk een ander verhaal.

Ik zie het Cesar Millan doen (de hondenfluisteraar) hij zet zijn voet op het bot, de sok, het speeltje en eist het op deze manier op. Hij laat de hond zitten en pas als de hond toont dat hij kalm en onderdanig is, pakt hij het onderwerp van de vloer en legt het weg. De hond weet dan dat hij niets heeft in te brengen als lege briefjes.

Ik raad je echter aan dit euvel op te lossen met behulp van een hondentherapeut, want jullie hebben geen overwicht als je het zo ver hebt laten komen dat jullie zelf al niet veilig meer zijn voor zijn tanden. Je mist leiderschap en om dat terug te krijgen, zal je een paar raadgevingen van een hondenkenner goed kunnen gebruiken.

Vraag het adres van een goede hondentherapeut(e) aan je dierenarts, want er zit veel kaf onder het koren. Ga niet zelf experimenteren, dan ga je fouten maken en kom je van de wal in de sloot. De kosten zijn rond de 80 euro, maar dat is het dik waard. Hier wordt je alleen maar ongelukkiger van.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je hebt echter het recht je alles toe te eigenen wat in het huis aanwezig is." Dit is dus echt niet zo,en ook wel gevaarlijk om dit zo zwart/wit te stellen. ik kom net vers van een cursus over honden/gedrag(weet niet ineens alles hoor,zo bedoel ik het niet;) ). Ook binnen een roedel (die wij als mensen dus ook vormen met onze honden) zal een roedelleider als hij toestemming heeft gegeven voor iets ,het niet meer afpakken.Eens gegeven,blijft gegeven,dus. het is echt een (gevaarlijke) fabel dat je als baas,maar altijd het recht hebt om alles te kunnen pakken van je hond, zo gaat dat in de natuur ook niet(aldus mijn cursusleidster) Wel moet ik je nageven dat je afsluit met het goede advies om hulp in te schakelen, en vooral niet zelf te experimenteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Helemaal mee eens Ivana,ik heb dit ook meermalen gezien bij Cesar Milan en het werkt perfect. De hond mag pas iets pakken als de baas hier toestemming voor geeft,dit gaat met spel ook zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden pakken wel dingen van elkaar af, maar enkel van een dier wat lager in rang staat en deze zal dit wel toe moeten staan.
echter is dit geen vaste prik in een roedel, maar wel als bv de onderlinge rangen niet duidelijk zijn, benadrukt worden, of er binnen een roedel een verschuiving is (1 kruipt hogerop in rang, en zal het even onrust veroorzaken tot er weer opnieuw duidelijkheid is over de rangen) een hond hogere in rang geeft al signalen voordat een lager in rang iets af wil pakken.
(manier van kijken, lopen, houding, ruimte tussen de dieren etc)
puur door lichaamstaal over en weer is pakken op eigen initiatief van een hoger in rang geen optie.
maar er is sprake van toestemming #krijgen# om wat te mogen pakken op het moment dat dit wordt aangegeven. lijkt een klein verschil voor een mens, maar voor een hond ém eigenaar kan een rang hiermee vallen of staan.
het is hier fout gegaan bij het lezen van de lichaamstaal (punt 1) en het adequaat reageren hierop (punt 2) met lichaamstaal.
toestemming krijgen hoeft niet, want de hond kan het zich gewoon toe eigenen, en de baas loopt dus achter de feiten aan en probeert het zonder lichaamstaal op te lossen maar stuit op de duidelijkheid (en logica) van de hond. het is nu dus een kwestie van verdedigen van een prooi. hond onderstreept zijn plek in het geheel nog een keer naar de baas toe.
de hond agressie laten zien (lichaamstaal is immers niet duidelijk genoeg) als men het lef heeft in de buurt te komen van de verworven eigendom want dat betekend afpakken. zolang het mogelijk gemaakt wordt/blijft zal de hond dit blijven doen, nadeel is dat eenmaal hoger in rang de basis is gelegd voor andere 'gedragsproblemen'.
een dergelijke hond is niet agressief, maar toont agressief gedrag (geconditioneerd wel te verstaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op alle punten zal je leiding moeten geven (grenzen en duidelijkheid) aan de hond aangezien dit probleem altijd het gevolg is van meerdere oorzaken die men niet tijdig heeft herkent of verkeerd heeft geïnterpreteerd (niet op zijn 'honds' dus) mijn ervaring is dat dit vlot en simpel is af te leren, maar je moet wel naar het complete plaatje kijken aangezien een hond van nature nooit uit zichzelf een plaats (of meer) lager in de rangorde zal innemen. intensieve interactie tussen hond, weten op welke signalen je moet letten, weten hoe je erop in moet spelen zodat je kan gaan voorkomen. afleren doe je in feite niet, maar je pakt andere oorzaken die meespelen aan waardoor de hond heel ander reageert en vanzelf ander gedrag gaat vertonen zodat dit soort dingen achterwege blijven. zonder inzicht en ervaring niet zelf aan klungelen, want dan kan je het juist erger maken.
(toestemming geven op het juiste moment is o.a. belangrijk, en zo zijn er nog meer 'kleine' dingen die hét verschil kunnen uitmaken)
Ivana
12 jaar geleden
Alleen eenmaal gegeven voedsel zal niet meer worden opgeeist door de roedelleider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt ivana, ik zat me ook te focussen op het eten,maar daar ging het hier niet om,sorry,zat niet op te letten.;)
Ivana
12 jaar geleden
Tooshy, ik probeer je alleen maar te helpen. Het is dus nooit een sneer als ik eens duidelijk ben in mijn oordeel. Je zult zien dat dit probleem binnen de kortste keren valt op te lossen (met hulp).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eenmaal 'gegeven' blijft idd gegeven Ivana. afpakken maakt de hond juist feller in deze 'modus' (hond gaat de strijd winnen want zijn gedrag heeft het gewenste effect: afblijven het is van mij) het gaat ook niet om het eten dus de kat niet op het spek binden door de strijd naar het eten (of welke prooi dan ook) te verleggen/forceren omdat dit het moment is dat de hond laat zien wat zijn positie is en vervolgens een strijd aan te gaan. het eten en de prooi zijn het probleem niet, maar een gevolg van andere problemen die niet herkent worden. hulp is dus wel gewenst, en m.i. op kort termein aangezien een dier wat niet onder controle gehouden kan worden enorm vindingrijk is en meer dingen kan gaan toe eigenen. (plaats op de bank, kan huis gaan verdedigen tegen bezoekers etc en laat heel duidelijk weten wat er van anderen verwacht wordt want dit is m nu bekend.)
Ivana
12 jaar geleden
Je moet met een hond nooit een strijd aangaan. Het enige wat je te doen hebt is kalm blijven en laten zien waar zijn plaats op de ladder is. Die is altijd minimaal een sport lager dan de jouwe. Probleem opgelost en de verhoudingen zijn weer duidelijk. Op dat zelfde moment is er op alle vlakken nieuw inzicht voor de hond, namelijk dat de baas de baas is en de hond naar hem op mag kijken (zonder daarbij slaafs te hoeven zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sneer?? die heb ik niet gemerkt hoor, ik dacht dat het probleem van de vraagsteller over eten ging,maar dat was niet zo.vandaar mijn "sorry". :)
Ivana
12 jaar geleden
Hoe langer en hoe intenser we met honden bezig zijn, des te meer leren we over onszelf. Is dat niet interessant? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)