Heeft een kat een goede reuk, vergelijkbaar met een hond?

Ik ben speurtochten met eten aan het doen omdat mijn kat de meeste speeltjes (en dat zijn er veel) links laat liggen of snel verveeld. Nu heb ik het idee dat zijn reukzin nou niet echt bijzonder is. Als ik bijv een snoepje in zijn mand leg (in de plooi) loopt hij er over heen te snuffelen en pas als hij hem ziet pakt hij hem. Hij loopt puur naar de plekken waar het ligt omdat hij gezien heeft dat ik daar heen liep.

12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Katten ruiken een stuk beter dan mensen, maar honden zijn weer veel betere ruikers dan katten. Een snoepje dat niet snel bederft zal geen krachtige geur afgeven; ik weet niet of een hond zo'n zwakke geur wel opsnuift.
Er zijn trouwens tal van manieren om een kat te laten spelen. Een kwestie van uitproberen. Als het niet helpt, komt dat misschien omdat de kat niet zoveel energie heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er mankeert niets aan de reuk van katten, maar ik denk dat je kat het idee nog niet zo goed snapt.
dit soort spelletjes kan je het beste langzaam opbouwen, door heel makkelijk te beginnen, en het langzamerhand steeds moeilijker te maken.
overigens kan je hier beter lekkere brokjes voor gebruiken.
veel katten zijn bijzonder enthousiast over exigent van royal canin.
ook kan je puzzels voor hem maken door wc-rollen en eierdozen af te plakken, met een gaatje er in om te hengelen naar de brokjes.
of bestel een zwik wasbollen, en lijm die op een oud dienblad.
wat brokjes er in, en spelen maar.
maar nogmaals, niet al te moeilijk beginnen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een leuke tips!!!
ik ga die met de wasbollen hier in de praktijk brengen :))
(keukenrol, en eierdozen zijn gereserveerd voor de hamsters, ratten en muizen hier namelijk) misschien (hoop tegen beter weten in) hengelen de schootplakkers dan minder in de glazen met een bodempje dringen welke de kids weer eens vergeten op het aanrecht te zetten. helemaal leuk....! de hengel skills zijn optimaal, en aan de eetlust zal het ook niet liggen +1
Rieneke1
12 jaar geleden
ben benieuwd wat ze er van vinden euca! :)
Ik denk dat je het reukvermogen van kat en hond in dit geval niet kunt vergelijken. Je bent bezig met een jachtspelletje.

De hond jaagt met behulp van zijn neus (honden voor de lange jacht uitgezonderd). De kat jaagt op zicht. Dat is in dit specifieke geval dus niet vergelijkbaar.

Een kattenneus bevat ongeveer 20 miljoen geurcellen, vier keer zo veel als bij een mens. Het reukvermogen van katten is niet zo goed ontwikkeld als dat van honden.

Omdat honden mij nog dichter aan het hart liggen heb ik de volgende tekst van Wikipedia gehaald. Kan je vergelijken:

De reukzin van honden is veel beter ontwikkeld dan bij de mens. In de eerste plaats komt dit door het grotere aantal reukcellen. Globaal geldt dat hoe langer de snuit is, des te beter het reukvermogen. Tussen de verschillende hondenrassen bestaan dan ook aanzienlijke verschillen op dit punt. De mens heeft ongeveer 10 cm² reukepitheel, de hond daarentegen gemiddeld 100 cm², maar dat varieert tussen 30 cm² bij een Franse buldog en 169 cm² bij een Duitse herder. Beroemd is de bloedhond om zijn vermogen om sporen te volgen.
De kwaliteit van de reukzin wordt echter ook door andere factoren bepaald, want metingen hebben aangetoond dat het reukvermogen van een hond rond één miljoen keer beter is dan dat van de mens. Daarbij speelt dat honden met korte inspiraties rond 300 keer per minuut kunnen ademen, zodat er steeds nieuwe aanvoer van verse lucht is met een grotere turbulentie, waardoor geurstoffen gemakkelijker met het reukepitheel in contact kunnen komen.
In de hersenen worden de binnenkomende signalen verwerkt. Het is aangetoond, dat honden 'stereo' kunnen ruiken. De hond neemt dus waar of een geur van rechts of van links komt. Op deze manier kan hij de richting van een geurspoor beoordelen. Belangrijk bij de richtingsgevoeligheid is de natte neus met daarin koudereceptoren die de afkoeling van het gedeelte waar de lucht langs stroomt signaleren, waar een luchtstroom en dus een geur vandaan komt. De reukhersenen zijn in vergelijking met de mens ook veel groter. Bij de hond nemen ze tien procent van de hersenen in beslag tegen één procent bij de mens. Honden kunnen bepaalde geuren ook via het Orgaan van Jacobson waarnemen.
Ivana
12 jaar geleden
Een kat heeft minder reukcellen dan een hond, alsnog hebben de kat en de hond erg veel reukcellen vergeleken bij de mens. Dat is ook de reden dat zij elke dag hetzelfde eten kunnen eten en wij mensen variatie moeten hebben.