kan een hond PDD-NOs krijgen?

ik hou heel erg van honden en voor school moet ik iets over pdd nos doen dus vandaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Dieren kunnen gedragsoroblemen hebben maar deze worden niet geclassificeerd volgens hetzelfde systeem als dat we bij mensen gebruiken.
Problemen in de sociale interactie, niet begrijpen van emoties, letterlijk nemen van taal, belemmeringen in dagelijkse leven zijn bv kenmerken van autisme. Toegepast op mensen en deze kun je lang niet allemaal toepassen op huisdieren.
Een hond heeft gedragsproblemen.
Er zijn mensen die zeggen dat een hond bv wel depressief kan zijn, maat dit staat allemaal nog erg in de kinderschoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
martine heeft gelijk, dat honden (en andere dieren) niet volgens hetzelfde systeem geclassificeerd worden. wij kennen echter wel een autistische kat. Die begrijpt de non-verbale signalen van andere katten totaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is 'wij'? En wie heeft bepaald dat die kat autistisch is? Ik denk eerder dat ie een hersenafwijking heeft. Foutje in de genen.
Of verkeerd opgegroeid en t niet van mana-poes geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"wij" zijn mijn man en ik. Niet gediplomeerd, maar wel ervaringsdeskundig op dit vlak. En de "diagnose" hebben we ook zelf gesteld. Omdat de kat toch wel erg veel auti-trekjes vertoont. Maar inderdaad: dat wij hem autistisch noemen wil niet zeggen dat hij dat volgens DSM-V is, want die is op mensen afgestemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaringsdeskundig op dit vlak is natuurlijk ook betrekkelijk. Het is mens eigen om (hun) dieren menselijke trekjes toe te kennen. Zo is de hond van een vriendin van me dement, vind ik, zou mezelf ook ervaribgsdeskundig (kunnen) noemen. Dieren worden echter niet op zulke afwijkingen gestest en het blijft gissen en invulken wat ze hebben. En een menselijk trekje maakt ze nu eenmaal erg lief en schattig en bijzonder. Jullie kat is vast een schatje, ondanks het 'autisme'.
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij en ik zijn het helemaal eens, dat we karakter en eigenschappen van onze huisdieren "menselijk"benoemen, omdat hun gedrag daar soms op lijkt.
overigens is het niet onze kat, wij kennen een kat die sociaal niet zo vaardig is. de signalen van andere katten niet herkent. ben overigens nog steeds benieuwd of er honden zijn met op PDD-Nos gelijkend gedrag, zoals de vraagstelster wil weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PDD-NOS is trouwens een aangeboren afwijking. Mensen hebben het vanaf hun geboorte en het is niet te genezen; wel kun je leren ermee om te gaan.

Andere antwoorden (1)

Informeer eens bij het KNGF. Die hebben een traject voor begeleiding van kinderen met oa PDD-NOS door honden.
www.geleidehonden.nl