Wat is de maat van een haflinger ?( paard )

Mijn lievelingspaard op de manege is een haflinger. Ze heet Lilo. Nu wil ik mijn eigen zadel en hoofdstel kopen en aangezien ik veel op een haflinger rij zou ik een zadel en een hoofdstel willen kopen in haar maat . Het probleem is dat ik niet weet welke maat een haflinger heeft .
weet iemand dus welke maat een haflinger heeft ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zadelmaker kan je daar vast wel bij helpen.

Antwoorden (3)

Belangrijk zijn de hoogte en de rug. Bij een lengte van 145 tot 150 centimeter heb je maat 175 nodig. Vanaf 150 tot 160 centimeter maat 185 en daarboven maat 190. Ik noem steeds de lengte, maar de vorm van de rug is natuurlijk ook erg belangrijk. Misschien een expert op de manage even naar Lilo laten kijken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een haflinger en heb daar een Wintec voor gekocht. Het handige van een Wintec zadel is dat de boom verwisselbaar is erg geschikt voor een haflinger. Je zou ook aan de manege kunnen vragen welke maat zadel Lilo draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goed passend zadel is zo simpel niet. je hebt ze niet op maat liggen bij de afdeling 'haflinger'.
ik weet niet of de manege op de hoogte is van je plannen wat het zadel betreft want 'zomaar' en zadel aanschaffen kan wel degelijk schade aanbrengen aan het paard namelijk.

ook de bouw tussen haflingers onderling verschilt en dat is niet eens de enige maat waar je rekening mee moet houden.

- let op de boomwijdte, deze moet even breed/smal als het paard
zijn(kussen zorgt voor de afstand tussen boom en paardenrug)
- boom moet evenwijdig lopen aan de ruggengraat
- zadel moet 2 a 3 vingers achter het schouderblad liggen
- het kussen moet aangesloten op het paard zitten, gelijke druk
- het kanaal tussen de kussens moet breed genoeg zijn maar niet breder dan 9 cm
- zadel moet qua zitvlak horizontaal op het paard liggen
- bij het aansingelen moet de druk gelijkmatig verdeeld zijn(geen groter druk achter schouderblad)
- kussen moet niet te hard achter op de lendenen drukken
- ruiter moet verticaal op het zadel zitten
- ruiter moet genoeg ruimte in het zadel hebben(handbreedte)

voor mee info zie link

voor een hoofdstel zou ik maatje 'Cob' pakken, maar dan is het maar de vraag met welk bit de dieren gereden worden, en of dit ook zomaar bij andere dieren past áls het al om hetzelfde bitje gaat.

bitjes heb je niet alleen in vele soorten, in verschillende materialen, maar ook nog in vele maten, zowel diktes en breedtes
(een niet goed passend bit, of bv een te scherp bit is voor een paard een regelrechte en zeer pijnlijke ramp)

ook een hoofdstel moet perfect zitten
(je bakstukken met een gaatje te hoog of te laag kan al een wereld van verschil zijn voor het dier zelf, terwijl het er voor het oog heel gewoon en prima uit kan zien)
de neusriem moet precies op de goede plek zitten en niet te strak (drukken, schuren etc)

ik wil beslist niet lullig doen, maar als je je dit soort dingen afvraagt zou ik er echt niet aan beginnen want het is van zoveel factoren afhankelijk dat het allemaal echt goed gaat passen (praat dan over 1 dier, en niet eens over meerdere dieren!) dat het 1 doffe ellende gaat worden die bovendien ook nog kostbaar is als je kiest voor (redelijke) goede kwaliteit.
natuurlijk is het leuk om je eigen spulletjes te hebben, maar dan zou je bv kunnen denken aan een mooi setje peesbeschermers met een bijpassend sjabrakje of zadeldekje bv (event ook nog een bijpassende rijbroek)

ook dan geef je er een persoonlijk tintje aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van Dirkje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Dirkje :)