Wat maakt het waarom het gedrag van een kat ineens om kan slaan tot agressie?

Mijn kat (vrouwtje, 7 jaar) wil het ene moment geaaid worden, maar het andere moment zit ze vast in je arm. Hier begrijp ik dus niets van, heeft iemand enig idee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Tja, katten zijn geen honden hé!
Wij hebben er ook zo. Zie het als stoeien, het blijven jagertjes. De welpen uit de natuur zie je hetzelfde doen. Ik vind het wel mooi en zie ook geen mogelijkheid het af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door de bank genomen willen katten graag vaak geaaid worden, maar liever niet te lang per keer.
wij mensen willen langdurig knuffelen, maar geen 20 keer op een dag.
daar kan het dus fout gaan; je gaat te lang door.

overigens kan je prima leren zien wanneer het omslagmoment er aan zit te komen.
let op de oortjes; gaan die iets platter liggen, of geirriteerd draaien?
let op het staartpuntje; gaat dat trillen?
zo ja, dan is het zaak je schielijk terug te trekken en poeslief verder met rust te laten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ook merk ik altijd als hij net heeft gegeten en je aait over de buik, dan wordt het als niet prettig ervaren en krijg je ook de bijtreactie.
Gewoon je hand stil houden en hij laat weer los.
Het is een teken dat hij/zij er genoeg van heeft (van het aaien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
had zelf ook zo'n 'jackal and hide' kat.
aaien was leuk, maar wel even in de gaten houden of ze niet ging verstarren, en een soort 'ratelslang-move' met haar staart ging maken, want vlak daarna maakte ze zich bijzonder duidelijk als deze signalen niet voldoende waren. niet vals dus, maar lekker duidelijk ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn miepje is nu oud (over 3 weken 20!) en mellow geworden, maar het was vroeger een zeer pittige poes.
met haar heb ik door schade en schande geleerd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er ook zo een (14 jaar). En inderdaad, als het weer eens een bloedbad geworden is dan weet ik dat ik zijn gebruiksaanwijzingen in de wind heb geslagen: trillingen in de staart, stand van de oren, blik in de ogen en af en toe een grommetje...
+ voor jouw antwoord Rieneke.
Tja, dat is niet leuk. Ik vraag me af of je misschien haar lichaamstaal niet goed inschat.

Ik zou daar geen andere oplossing voor weten te bedenken. Wat ik zou doen is helemaal niet spelen voor een week of zo. Dan een paar dagen echt een hele korte periode spelen maar stoppen voordat ze kwaad wordt. Jij weet zelf hoe lang het normaal duurt voor ze kwaad wordt, maar je houdt op echt na een hele korte tijd.

Misschien kun je deze sessies een paar keer per dag doen. Maar steeds ophouden na een hele korte tijd zodat ze geen kans heeft om nijdig te worden.

Ik zou geen andere oplossing kunnen bedenken. Ik kan de lichaamstaal van een hond goed beoordelen, maar van een kat, dat is wat anders, ze hebben vaak geen 'waarschuwings signaal', althans niet een hele herkenbare, anders dan hun staart die sneller begint te zwiepen.

Ik ben heel benieuwd of er meer reacties komen op je vraag, ik zou het antwoord ook graag willen weten als er andere manieren zijn.

Dag!
Milli.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je haar signalen niet hebt gezien, je geeft jammer genoeg niet de tijd aan die je besteedde aan het aaien/knuffelen ? een kat van welke leeftijd dan ook bepaald vaak wanneer en hoelang ze geaaid wil worden, je kan dit "bijsturen"door zelf op een bepaald moment haar uit te nodigen om te komen, en wanneer "mevrouw"zelf naar je toekomt haar te weigeren te aaien dit door haar af te leiden of om gewoon op te staan. hou de knuffel tijden niet te lang 5 a 10 minuten is voldoende. Succes !