Hoe kan het dat ik van twee wit/zilver kleurige vissen zwarte jongen krijg?

Ik heb twee aquariums in 1 kleinaquarium heb ik twee platys zitten om jongen te kweken voor mijn grotere aquarium. (Voedsel voor mn andere vissen.) de twee platy's zijn wit/zilverkleurig en zijn ook bij mij geboren. de ouders zijn ook allebei wit/zilverkleurig. alleen nu krijg ik bij mn nieuwe kweek jongen die bijna volledig zwart zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

platy's zijn vaak kruisingen (hybriden van de levendbarende tandkarpertjes) om een bepaalde kleur te kweken.

door niet in de grijpen komt je uiteindelijk terug op de wildkleur, maar kan je alle mogelijke kleurschakeringen tegenkomen die hier 'tussenin' zitten.

veel jonge vissen zijn donkerder en krijgen op latere leeftijd de kleur die ze definitief zullen houden, dus het staat niet vast dat ze ook zwart zullen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat iemand in de 'familie' zwarte accenten had. Of dat de moeder of vader vroeger zwart was... Mijn moeder had vroeger ook krullen, en nu stijl haar. Nu heeft mijn broertje krullen. En niemand buiten onze familie weet waar die vandaan komen! Van mama als kind dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vaak zijn de kleuren van de vissen zo gekweekt, maar eigenlijk onnatuurlijk.
Veel soorten vissen hebben van nature een schudkleur en bij het krijgen van jongen, komt soms die schudkleur opnieuw terug.
Goed te zien bij de goudvissen, waarvan de jongen, niet allemaal goudkleurig worden, maar zwart-bruin.

Toegevoegd na 2 uur:
schudkleur----schutkleur. ;-)