wat voor last kan een kater krijgen van een castratie? (toelichting)

En dan bedoel ik niet het lichamelijke maar het hormonale of geestelijke.

Ik weet dat de beestjes kunnen veranderen maar ik wil dus echt weten of zijzelf hier ook hinder van ondervinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij ondervond een duf gevoel, gevolgd door iets minder ruimte tussen de achterpootjes. bij mijn weten heeft ie nergens last van verder en geen trauma. :) wel oppassen met voeren want ze kunnen wat boller worden na castratie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucalypje, bedankt voor je antwoord.

Het beste antwoord

Ze ondervinden er geen 'last' van. De productie van de geslachtshormonen neemt af, waardoor ze geen paringsdrang meer zullen hebben. Hierdoor wordt de kater in het algemeen rustiger en vaak liever van karakter. Ze zullen minder behoefte hebben om te gaan zwerven, omdat ze niet meer op zoek hoeven/willen naar de dames. Hierdoor is ook de kans dat ze gaan zwerven en weglopen kleiner. Ook zal de behoefte om het territorium af te bakenen sterk afnemen. Hierdoor zullen gecastreerde katers minder snel aanvaringen hebben met andere katers in de buurt en dus minder risico op het oplopen van verwondingen, want katers kunnen elkaar lelijk toetakelen als het om territoriumdrift gaat.
Dat de gecastreerde katers zich anders gedragen dan hun ongecastreerde soortgenoten wil niet zeggen dat ze hiervan hinder ondervinden of iets missen. Ze weten niet beter , er valt simpelweg een behoefte weg. En katten hebben niet de intelligentie of het denkvermogen om gevoelens van jaloezie of 'missen' te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij hebben 3 katers ( en 5 poezen ) . De oudste kater is bijna 16 en de jongste 3 jaar. Vroeger zeiden ze dat katers veranderden door castratie : ze worden dikker , hangbuik , karakter veranderd enz. De oudste is gecastreerd met 1 jaar en t is een fijne lieve kater met normaal postuur. In de loop van de jaren is e.e.a. aangepast . Ze zeggen nu dat t beter is om ze rond 5- 6 maanden al te castreren. Dat is voor de " puberteit " . Is bij de laatste gebeurt, maar merk zelf geen verschil.

Toegevoegd na 25 minuten:
Waarvan zouden ze hinder ondervinden ? Ze weten niet beter , ze zijn gewoon wie ze zijn toch ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zou weten waarvan dan had ik deze vraag niet hoeven stellen ;)
Ik heb eens een gecastreerde kater gehad die kreeg een kale plek vlak boven de staart.
De dierenarts zei dat het een hormonale kwestie was vanwege de castratie, maar het was snel weg na een behandeling. Maar kon wel weer terugkomen.
Verder hebben ze nergens last van hoor. Katten hebben geen "ik ben een jeweetwel kater"-gevoel.