Waarom valt ons konijn ons aan?

Ons konijn is super tam en loopt los in onze tuin. Hij is erg aanhankelijk en komt als wij hem roepen. Sinds gisteren rent hij op ons af met een raar geluid en valt ons echt aan. Vandaag heeft hij mij hierbij ook in m'n been gebeten?! Wij snappen er niets van en worden bang van hem. We hebben hem nu in z'n hokje gedaan met de deur dicht want dit kan zo niet langer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Discipline
Sla een konijn nooit. Een konijn kan of heel bang of heel agressief en boos worden als hij geprovoceerd wordt. Als je denkt dat je konijn iets doet wat niet mag, probeer dan één van de volgende dingen, of doe ze allemaal:

· Klap in je handen en maak herrie
· Stamp waarschuwend met je voet als een konijn
· Fluit hard
· Schreeuw

Bijten
Bijten moet zo snel mogelijk afgeleerd worden. Konijnen bijten gewoonlijk niet omdat ze een hekel aan je hebben. Er zijn vele redenen binnen de sociale structuur van een konijn om te bijten. Bijvoorbeeld, een vinger of een hand voor hun gezicht kan abusievelijk aangezien worden voor een uitdaging om te vechten. Een konijn kan ook per ongeluk bijten, bijv. als hij probeert aan je broek te trekken en dan per ongeluk je enkel meepakt. Wat ook de reden is, als je gebeten wordt, slaak dan een schrille kreet. Dit doen konijnen ook als ze pijn hebben. Omdat ze over het algemeen niet de bedoeling hebben om je pijn te doen, zullen ze verbaasd zijn als je gilt en gewoonlijk na een paar keer met dat gedrag stoppen.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je gaat helemaal voorbij aan het feit dat het van de ene dag op de andere gebeurt. Min.
fremar
9 jaar geleden
Beter een gedegen antwoord dan een goedkope min(die makkelijker te geven is blijkbaar om zeker zelf niet met het antwoord te komen...)
Rieneke1
9 jaar geleden
Heb je dan liever een anonieme min fremar?
Ik ben ook niet blij met minnen, maar ik vind het toch wel fijn als ik weet waarvoor ik 'm krijg :)
Is toch wel zo netjes? Van mij geen min, maar gedegen vind ik je antwoord niet.
Het schiet niet op om te gaan stampvoeten en fluiten als het diertje pijn heeft, dat zal toch allereerst uitgesloten moeten worden, zeker omdat het gedrag zo plotseling veranderd is.
Ga met je konijn naar de dierenarts. Hij kan iets lichamelijks mankeren.
Ook kan het zijn dat hij een verstoring heeft in de hormonenhuishouding.
De dierenarts kan je op allebei de gebieden adviseren. Misschien is er een gedragsdeskundige verbonden aan de praktijk.
Ik denk dat het konijn soortgenoten mist. Konijnen onderling hebben een duidelijke, consequentere communicatie dan wij mensen. Wanneer ze hun natuurlijke bezigheden niet kunnen uiten ontstaat er o.a. verveling en mogelijk een overdreven soort territorium drift.
Een hok is tijdelijk een goede huisvesting, maar geen permanente. Door een gebrek aan beweging en ruimte zal het gedrag waarschijnlijk erger worden.
Misschien is er een knaagdieren vereniging die je kan adviseren. Er zijn forums waar je met deze vraag veel tips kunt opdoen die wellicht helpen om je konijn zijn gedrag en frustraties te leren begrijpen.