Wondje bij sluierstaart?

Hallo allemaal,

Ik heb 3 sluierstaarten, en 1 ervan heeft naast zijn kieuwdeksel een wondje, het is een beetje wit. Dit heeft hij/zij nu al bijna 2 weken. Ik heb de sluierstaart in een apart bakje gedaan en dat bakje drijft nu bovenin het aquarium. Het wondje was net minder geworden, en net ging ik kijken naar de vis, en net voor zijn staart komt een bultje van nog geen één cm groot. (Vóórdat ik had ontdekt dat mijn vis dit heeft, achtervolgde de 2 andere sluierstaarten de vis met de wond, en ze pikten aan de wond, leek het wel) Sorry dat dit een beetje onduidelijk getypt is, maar ik wil heel erg graag meer informatie, omdat de vis nog geen jaar is, en ik wil hem graag in leven houden. Weten jullie misschien wat dit is?? Alvast bedankt...

MVG Anoukkie121

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een wondje is niet zo'n probleem, dat het wit wordt ook niet. Maar er moet geen wit laagje OP de wond liggen, want dan is het een schimmel. Dan lijkt er een wit wazig laagje op liggen. Hier zijn prima medicijnen voor te krijgen in de dierenwinkel en deze zijn ook niet zo duur.

Een bultje zou ik even aankijken. Het zou de stress kunnen zijn, want hij voelt zich natuurlijk niet prettig in zo'n bakje.
Je zou je vis preventief kunnen behandelen met medicijnen, ik zou hiervoor eSHa 2000 gebruiken. Deze behandeld vele bacterien en ziektes. Deze kun je overal en nergens krijgen, intratuin, dierenwinkels, jumper, etc.
Houd de waterwaardes goed in de gaten, zodat de andere vissen gezond blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zal ik zeker gaan doen, bedankt, maar weet je misschien waar dat bultje vandaan kan komen?? Bedankt..

Andere antwoorden (1)

Vrijwel alle vissen hebben ziekmakende bacterién bij zich, waar ze mormaal gesproken, geen last van hebben, pas als de waterkwaliteit slecht wordt, gaan de vissen ziek worden.
Meestal schimmel, dat er uit ziet als witte propjes watten en ook allerlei infecties door bacteriën.
Mogelijk is de waterkwaliteit bij je slecht.
Op tijd water verversen, op tijd filter schoon maken en niet te veel voeren, hebben grote invloed op die waterkwaliteit.
Sluierstaarten zijn wat minder sterk, dan de meeste goudvisachtigen, je hebt nu een bacterie infectie.
Nu water verversen en een waterverbeteraar er in gooien.
Misschien dat ze het dan overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn waterkwaliteit kán niet slecht zijn, want ik verschoon de sluierstaartjes regelmatig.. Dus waar het dan aan ligt?