Doen katten elkaar imiteren..?

Wij hebben een nieuwe kat en die is vergeleken met de kat die we al hadden iets amicaler. De kat die wij al hadden begint nu ook dezelfde dingen te doen.. dichtbij ons liggen, In een mandje kruipen (van de nieuwe kat) wat hij nooit deed. De nieuwe kat gaat op haar beurt weer dingen doen die ze de andere kat ziet doen. Kortom ze zitten elkaars gebruiken een beetje na te doen.. Ze zijn na 3 weken nog niet geheel bevriend met elkaar.. Ze grommen soms een beetje als ze elkaar tegenkomen. Het lijkt dus een soort strijd.. Is dit erg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee hoor, zolang ze elkaar niet aanvliegen gewoon laten gaan. (Behalve wanneer ze elkaar zouden verwonden natuurlijk, dan grijp je in.) Verder is het logisch dat dit gebeurt, ze zijn hun plaats aan het bepalen in huis en dit hoort erbij. Het zal ook vast gaan lukken want anders hadden ze elkaar allang aangevallen.
Het nadoen zie je vaker. De oude kat laat de jonge kat zien dat de plek waar de jonge kat lag in de eerste instantie van hem, de sterkere en dus hoger in rangorde, is. De jonge kat doet de oudere na om te leren hoe het moet.
Zoals het er nu uitziet kan er nog van alles gebeuren: ze kunnen uiteindelijk dik bevriend worden of ze zullen elkaar tolereren omdat ze nu eenmaal allebei in hetzelfde huis wonen. Maar elkaar het huis uitvechten, dat zal wel meevallen. Hooguit komt er nog eens een strijd als de jonge kat ouder/sterker wordt. Wanneer beiden katers zijn, of 1 is een kater en de ander een dominate tante, dan zullen ze af en toe nog wel eens even uitproberen wie het nu éigenlijk voor het zeggen heeft in huis.
Laat ze maar lekker gaan, het komt wel goed. Niet mee bemoeien en ze allebei even vaak aaien, liefst tegelijk, dan fungeer jij als liefdevolle verbinding.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een beetje grommen en weer doorlopen, vooruit.
maar bij grom en blaaspartijen is het niet handig toe te blijven kijken.
beter verbreek je het oogcontact door een krant of kussen tussen de katten te houden.
verder speelt rangorde bij katten geen rol.
je hebt uiteraard zelfverzekerde en timide exemplaren, maar rangorde speelt bij honden, niet bij katten.
Kristal
12 jaar geleden
Goed idee Rieneke om het oogcontact te verbreken tussen de katten bij agressief gedrag. Wij hadden 3 katten. 1 dame die het langste bij ons was. 1 dame die als kitten zo'n 8 jaar later erbij kwam, en een jonge kater die er als kitten nog weer een jaar later erbij kwam.
De oudste domineerde de twee. Ging bijvoorbeeld in de kamerdeur zitten en blies wanneer 1 van de anderen er langs wilde. Zij was duidelijk de baas. Toen het katertje groter werd, daagde hij haar uit en werd het haar duidelijk gemaakt dat hij nu de sterkste in huis was. Zij legde zich er uiteindelijk bij neer, maar reageerde het wel weer af op de kitten dame. De kittendame woont nu in haar eentje bij mij in mijn huis en floreert. De oudere dame is kort geleden overleden en de kater vindt het prima in zijn eentje.
Maar er was toch echt sprake van rangorde tussen deze 3.
Rieneke1
12 jaar geleden
katten kunnen idd meesters in psychologische oorlogsvoering zijn, zoals het op de drempel gaan zitten om de andere katten nerveus te maken.
je hebt ook erg zelfverzekerde katten, en wat bangere.
toch kan je dit geen rangorde noemen.
katten vechten of vluchten, maar zich onderwerpen doen ze niet.
bij honden zie je onderwerpingssignalen, zoals het aanbieden van de kwetsbare keel en buik.
katten kennen dit soort gebaren niet.
Kristal
12 jaar geleden
daar wordt dan toch verschillend over gedacht Rieneke. http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/13450-een-nieuweling-rangorde-van-katten-in-een-groep.html
Rieneke1
12 jaar geleden
ik weet het, het is een vrij nieuwe gedachte.
wilde het hier toch even neerzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn laatste 2 katten heb ik ook een zekere rangorde geconstateerd. De brutale en actieve had ik een week eerder dan de bedaarde rustige. Er was maar 1 knokpartij toen de 2de bij ons kwam wonen. Daarna werden ze dikke vrienden, maar de actieve was en bleef de baas.
Kristal
12 jaar geleden
Ja ik herken dat Zondag, onze oudste dame boog toch uiteindelijk ook haar kopje in een onderdanige positie voor onze kater, maar wel tegen heug en meug natuurlijk... Rieneke, wat is de nieuwe gedachte? Bedoel je de gedachte van de rangorde of juist niet?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee kristal, lange tijd zijn katten gezien als kleine hondjes.
pas de laatste tijd breekt onder gedragsdeskundigen het inzicht door dat rangorde geen rol speelt bij katten.
dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen baasspelers bij kunnen zitten :)
Kristal
12 jaar geleden
Ah Rieneke, dank je voor je uitleg :-)

Andere antwoorden (3)

Dit is niet erg. Katten imiteren elkaar. Dat gaat altijd zo.
Mijn kat trommelt met zijn pootjes op de ruit als ie binnen wil. De nieuwe poes doet dit nu ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger, in een ander huis, een koperen bel aan het raamkozijn buiten gehangen, voor de grap. Ik had toen 2 katten, een superintelligente en een superstomme. Ik liet aan de slimme zien hoe hij kon bellen met zijn poot en dat ik dan het raam voor hem open deed. Hij snapte het meteen en belde dus voor hem en zijn domme broertje maakte dan ook van de gelegenheid gebruik om binnen gelaten te worden. De domme heeft het bellen later ook geleerd. Het vervelende was dat andere buurkatten ook voortdurend bij mij aan begonnen te bellen en ik dan voor niks naar het raam liep.
katten kunnen idd ideeen opdoen door andere katten te observeren.
schuwe katten kunnen zich ook optrekken aan katten die goed sociaal zijn naar mensen toe.

toen nelis bij me kwam wonen, was hij een schuw katje, met een gebroken poot en staart, en erg bang voor mensen.
met grote ogen zat hij mijn schootklevers te bekijken.
dat hij uiteindelijk zo is losgekomen, heeft zeker te maken gehad met het goede voorbeeld wat hij kreeg.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke naam! Nelis :)
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe moet je een manke kat anders noemen? :)
katten kijken graag de kat uit de boom, geef het wat tijd, alles komt goed.

Overigens heb ik wel het idee dat jonge katten oudere katten soms imiteren, zie het als een soort on-vrijwillige opvoeding