glashoogte aquarium laten verlagen kan dat en kan dit thuis gebeuren?

wij hebben een aquarium van 160 Lx60 Bx120 H
Dit is een tussenwand tussen 2 kamers
Erg mooi maar met de hoogte hebben we ons toch verkeken toen we hem lieten bouwen
Het is vrijwel mogelijk ondanks dat er 20cm bodem bij de bodem te komen (nu moet bv het zand eruit en vernieuwd helemaal onmogelijk kan hier bv geen speciale schep voor vinden)
In totaal zou er dus 30cm van de hoogte afgehaald moeten worden.
Wie weet een oplossing

Toegevoegd na 32 minuten:
glasdikte is 18mm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Iemand met een goede glassnijder & wat ervaring kan wel een stukje van de bovenkant af halen door rondop,binnen en buiten, netjes in te krassen en dan licht aan te tikken waardoor het glas barst.

Echter, als je puur bij de bodem wilt kunnen om zand er uit te halen oid: Je kan -zoals deze bak iets hoger dan de vloer staat- met een hevel het zand opzuigen: Neem een slang van 3* de diepte van het aquarium. LAat deze in het aquarium vol lopen. Met een duim op het uiteinde van de slang haal je een uiteinde uit het water. Die laat je naar beneden gaan tot onder het waterniveau in de tank. Laat je dium los boven een emmer.
Water zal uit het zquariuim de emmer inlopen. Je kan het andere uiteinde gebruiken als 'stofzuiger' op de bodem van het aqaurium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het bedrijf waar je dit aquarium hebt laten bouwen, kan het ook weer demonteren, op maat snijden en weer opnieuw kitten.
Zomaar een stuk thuis er af halen lijkt me erg moeilijk, de kans is groot, dat het glas de verkeerde kant heen barst.
Glas van bijna 2 cm. dik is toch al lastig te snijden, laat staan als het nog aan de rest vast zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+ zie mijn antwoord.
Dit is waarschijnlijk géén volglas aquarium, dus zitten de randen gekit. Dan is het onmogelijk om het in zijn geheel ter plaatse te snijden. Door trilling zal de kit ook loslaten en het geheel gaan lekken. Neem de raad van Ed ter harte en neem contact op met de fabrikant die het voor je gemaakt heeft.
Voor Ed dus weer een plus.

Toegevoegd na 4 uur:
Géén moet zijn een. Bedankt Ed.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volglas aquarium is juist wel een aquarium die geheel uit gekitte glasplaten bestaat.
bedankt voor je plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwege het gewicht van de platen en het water (de druk) lijkt het me een volglasbak in een metalen frame. (je hebt ook bakken in een frame waarvan de bodem niet van glas is en je dus niet spreekt over een volglas bak) alle bakken zijn gekit (anders krijg je ze niet waterdicht) ;-) niet zelf aan klungen idd!!!
Als de hoogte op zich geen probleem is, maar alleen de diepte, dan kan je er een dubbele bodem in maken.

Hier iemand die zelf zaagt/slijpt. (laatste post)
Ik heb hier zelf geen ervaring mee en hij zegt dat de bak eigenlijk uit elkaar moet en dat er risico's aan zitten, dus eerst oefenen.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/archive/index.php/t-1029.html

Een tuinslang op een waterstofzuiger gaat wel werken.
Je kan de zuiger dan ook buiten zetten, maak dan vlakbij het aquarium een slechte koppeling zodat er een beetje lucht aan wordt gezogen. Dan zal de slang niet verstopt raken en kan je relatief veel zand zuigen.
Je kan er ook een driewegkoppeling tussen zetten; met je duim op de 3e slang regel je dan de zuigkracht.

Waterzuiger 2e hands vanaf 30,- op marktplaats.
Eventueel kan je het reservoir vervangen door een groter reservoir, bijvoorbeeld door een container of kliko om te bouwen.
Het water is dan te recycelen: pomp met flotter in de kliko, extra filter, enz.

Opties genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 30 cm snijd je er niet zomaar even af met een glassnijder omdat 18mm glas daar veel te dik voor is.Die hele bak zal gedemonteerd moeten en verder van siliconenkit ontdaan moeten worden.En dan kan er op een computergestuurde CNC snijbank 30 cm afgesneden worden.Vervolgens moeten dan de snijkanten op een slijpbank weer poelie geslepen moeten worden,daar deze anders messcherp en grof zijn.Op die manier zal het moeten,het is niet anders.