Is er een manier om mijn poes (8 maand) af te leren in de gootsteen te plassen?

Mijn poes Sam plast sinds een paar weken ook in de gootsteen en als er iets in de gootsteen ligt, plast ze gewoon op de kattenbak. Hoe leer ik haar af in de gootsteen te plassen? De kattenbak wordt elke dag schoon gemaakt, ik heb ook gekeken of ze symptomen van blaasontsteking heeft of blaasgruis, maar ze maakt absoluut geen zieke indruk, dus dat vermoeden vervalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) Sorry, ik moest even lachen. Heb geen antwoord op je vraag, dus ik lees mee. Eén van mijn katten deed dit pas, omdat hij vond dat ik 'm niet op tijd naar buiten liet. Maar eigenlijk moest ik daar vooral om lachen. Ik heb er namelijk nog eentje, en die doet het zo'n beetje overal zodra hij vindt dat ie te weinig aandacht krijgt. En ik heb liever een plas in de gootsteen dan in m'n bed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik Denk dat je dat dan eerder had moeten doen …
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik bedenk dat ze het al een tijdje doet terwijl ik gewoon heb staan afwassen zonder het eerst goed schoon gemaakt te hebben, dan vind ik het niet zo grappig meer.. Maar aan de andere kant heb je ook gelijk, liever in de gootsteen dan ergens anders waar het minder of niet schoon te maken valt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé bah, Anne.. Maar dat rúik je toch? Die van mij heeft dit jaren geleden één keer eerder gedaan, een keer toen ik niet thuis was. Dat merkt ik direct toen ik de keuken inkwam. Als je het maar merkt, vind ik de gootsteen nog wel meevallen. Kraan flink open, even wat allesreiniger erop en het is zo weg. Ehm.. en ik heb een vaatwasser :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merkte het doordat ik sinds 2 weken ofzo, de schroef van het gootsteen putje raar begon uit te slaan, ik heb het echt niet geroken. Niemand thuis trouwens.. Maar goed, we zijn niet ziek geworden dus.. haha. Smerig!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iew. Ja, dan snap ik wel dat je hier niet blij mee bent..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja... toch hou ik van ze hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat makkelijk! de gootsteen is makkelijker schoon te maken dan de kattebak. even doorspoelen is goedkoper dan steentjes weggooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dit vind ik nou een goed antwoord, ik gooi de kattenbak de deur uit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee helaas, tenzij je je kat kan leren om de poepjes direct in de vuilnisbak te doen ;-)

Het beste antwoord

katten met blaasontsteking maken zelden een zieke indruk, en ook doen ze niet altijd kleine plasjes.
even verse urine inleveren bij de dierenarts dus.
hier kan je mooi gebruik maken van het feit dat ze in de gootsteen plast.
eerst de gootsteen goed uitboenen met heet water, stop op de afvoer, en als het goed is heb je snel een plasje.
verder doet ze dit pas een paar weken, en zou het ook snel weer af te leren moeten zijn.
het simpelst lijkt mij een laag water in de gootsteen te laten staan.
bied haar wel een alternatief, in de vorm van een tweede bak, op afstand van de eerste, en niet in de buurt van eten en drinken.
veel katten poepen graag in een andere bak dan die waarin ze plassen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had geprobeerd om er een paar dagen de broodplank schuin in te leggen, zolang er iets in ligt doet ze het niet. Ik zal het eens proberen met een laagje water. Misschien is het dan toch handig om wat urine op die manier na te laten kijken door de dierenarts. Ik had op internet gekeken, maar herkende daar niets van vandaar ik dacht dat het uitgesloten was.. Bedankt voor je tip weer!
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou het idd toch doen voor de zekerheid.
ik was er vorige week 7 euro voor kwijt, dus het zal je de kop niet kosten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, had jou poes wel blaasontsteking of blaasgruis, wat merkte je dan aan de poes?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik merkte dat bassie meerdere malen op een kussen had geplast, hij had het helemaal ondergezeken.
plas ingeleverd, maar die was gelukkig schoon.
nu is alles gelukkig weer onder controle, met dank aan feliway :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O gelukkig, ik laat het Maandag ook wel even nakijken van Sam. Ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psst, Rieneke: helemaal off-topic, maar wérkt dat spul nu echt? Feliway, bedoel ik? Ik heb dus een kat die overal aan krabt, en op de gekste plekken krabt als hij vindt dat ie aandacht tekort komt. En in principe komt hij dat naar zijn idee op elke dag dat ik niet de hele dag op bed lig. Stress en onrust ten top, ondanks best veel tijd voor knuffelen en spelen. Wat is jouw ervaring met feliway?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik dacht dat Feliway een naam van een kat was.... Ik heb wel keep off spray en play spray van Beaphar, de playspray is geweldig, maar de keep off werkt maar even en ik heb het vermoeden dat ze ook aan de geur wennen.
Rieneke1
12 jaar geleden
lies, feliway is geen wondermiddel, maar biedt wel ondersteuning; het haalt de scherpe kantjes er af voor de kat.
het helpt dus zeker, maar om je kat om te turnen zal je er niet genoeg aan hebben, en ook op andere fronten moeten gaan werken.
Rieneke1
12 jaar geleden
anne, feliway is een synthetisch feromoon, wat een kat een veilig thuis gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke: dat is misschien een goeie vraag. Ik ga even kijken of er niet al zo'n soort vraag gesteld is.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik meen al eens een vraag hierover beantwoord te hebben. je hebt trouwens een pb.

Andere antwoorden (4)

Af en toe de kraan aanzetten.
12 jaar geleden
Rond de plek waar de kat niet mag komen moet je even wat verlopen koffieprut strooien. (Niet een te grote plek!) Als de poes daarna de poten af gaat likken proeft het de koffieprut, herinnert zich waar dat was, en komt daar niet meer want het is ronduit goor.
Dat is mijn advies om katten/poezen ergens vandaan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat deed dat ook, een klein beetje peper in de gootsteen doen, en hij laat het wel.
12 jaar geleden
Maak je misschien de gootsteen schoon met bleekwater of bleekhoudend schoonmaakmiddel? Dit blijkt erg aantrekkelijke geur te zijn voor katten! Ze plassen dan graag op die plaats. Misschien een tip om de kattenbak met verdund bleekwater schoon te maken zodat deze plaats aantrekkelijker wordt? Ik plak een link in de bron waar het ook nog eens uitgelegd staat.

Ik wens je succes om Sam weer op de bak te krijgen!