Waarom stoort onze kat zich niet aan de geluiden van films enz maar zodra dr een huisgeluid (tik van kast)is of op tv beestengeluiden wordt ie wakker?

Vraag ik me af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

katten zijn geen domme dieren, en ze hebben een uitstekend gehoor.
om goed gebruik van dat gehoor te maken zullen ze moeten filteren welke geluiden belangwekkend zijn, en welke niet.
katten zijn daar uitstekend toe in staat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord onder de jouwe is een leuke om uit te proberen?! ;) Zag dat je al 2 andere dingen had uitgeprobeerd bij je katten.

Andere antwoorden (1)

De kat is een waakzaam dier. Wanneer nodig lijkt een kat altijd alles te horen. Soms is een geluid dermate interessant/alarmerend dat de kat zich uit zijn heerlijke slaap laat halen. Bij dierengeluiden is dat logisch, maar van getik dat niet van de tv komt ook.
Gek genoeg worden andere tv-geluiden gefilterd en als oninteressant beschouwd en blijft de kat lekker slapen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mensen hebben zo'n filtering trouwens ook in bepaalde mate.
Ter illustratie: Ik kan erg diep slapen en word dan met veel moeite wakker van geluiden. Mijn man moet bijvoorbeeld vroeger uit bed dan ik, de wekker is niet voor mij bedoeld, maar gaat wel af. Het heeft jaren geduurd, maar inmiddels slaap ik door de zengende piep heen.
Echter als één van mijn kids huilt word ik wel wakker en sta ik paraat naast hun bedje. Pas wanneer ik zie dat er niets ergs aan de hand is voel ik mij pas slaapdronken en val ik weer als een blok in slaap. ;-)

Probeer het maar eens bij de kat. Tikken, stoppen en de kat gaat weer slapen, tikken, de kat gaat weer slapen, 10 tegen 1 dat de kat uiteindelijk zijn oogjes niet eens meer open doet. Of het is TE interessant dat het maar voortduurt en hij gaat toch maar eens op onderzoek uit om te zien of het nu ECHT de moeite waard is. :-D