Hoe kan het dat onze zindelijke kat (3 jaar) opeens in huis plast? Hij heeft dit hiervoor nooit gedaan....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (4)

als een overigens zindelijke kat ineens gaat wildplassen, is de oorzaak heel vaak een blaasontsteking.
lever even een plas in bij de dierenarts, zo vers mogelijk.

om een plas te verkrijgen sluit je de kat op in de badkamer.
verwijder kleedjes, en doe de stop op de afvoeren.
zet er een bak bij die goed is omgespoeld met heet water en een in stukken geknipte vuilniszak.

hou de kat verder goed in de gaten: de oorzaak van de onsteking zou gruis kunnen zijn, en dat kan de urineweg van de kat verstoppen.
als de kat steeds perst zonder urine te produceren, dan kan je dat als spoedgeval beschouwen.

Toegevoegd na 1 minuut:
uit bovenstaande begrijp je dat je de kat hier NOOIT voor mag straffen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Kan soms ook stress zijn toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En nooit de plaats waar de kat geplast heeft schoonmaken met bleekwater.
Rieneke1
12 jaar geleden
ritsuka, in 95% van de gevallen betreft het een medische oorzaak.
als een medische oorzaak is uitgesloten, zou het idd chronische stress kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je zien als een soort vervanging voor kattenbakkorrels omdat katten graag hun behoefte begraven,doe je dit met de korrels dan kun je geen urine opvangen en met snippers vuilniszakken wel.
Rieneke1
12 jaar geleden
precies maria!
Een kat die ineens in huis plast, kan hier meerdere redenen voor hebben. Een blaasontsteking of urineweginfectie kan inderdaad een reden zijn.
Andere redenen:

- visite die de kat niet of niet goed kent
- stress
- vuile kattenbak
- te kleine kattenbak
- verandering van kattengrind
- verandering van schoonmaakmiddelen in huis
- nieuwe geurtjes
- aandacht vragen (alleen als de kat zich wezenloos verveelt)
- incontinentie (bijvoorbeeld na bevalling)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst inderdaad medische oorzaak uitsluiten. Plassen in huis is echter vaak een vorm van protest (vooral bij katers). Als er geen medische oorzaak is, kijken naar wat er veranderd is in huis. Waar zou de kat last van kunnen hebben? Ook belangrijk: is het plassen gericht op één bepaalde persoon of tegen heel het gezin? Sommige katten gaan bvb uit protest in je bed plassen of op je schoenen terwijl anderen hun ontevredenheid uiten door op de mat te plassen. Als het tegen één persoon gericht is, kan die persoon de kat meer aandacht geven. Dat helpt vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress of blaasontsteking!
Als je een hond hebt of bij je thuis is geweest kan dat een hoop stress veroorzaken.....