Wat is het verschil tussen een satijnharige cavia en een gladharige cavia?

Ik vroeg me af wat voor soort cavia ik eigenlijk heb.
Ze is bruin/zwart en golvend kortlang haar met glans.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gezonde cavia glanst altijd helemaal als ze een donkere kleur hebben. misschien is een foto van je cavia wat duidelijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een foto geplaatst :)

Antwoorden (2)

okay, zonder plaatje van je cavia.... :)

de satijnhaar glimt écht, een soort 'bling bling'.
dit komt omdat de haren hol zijn van binnen en lucht bevatten die het (zon)licht reflexteren.

je cavia is zwart met bruin dus zal ook glimmen als ie gezond is. een gitzwarte satijn cavia bestaat eigenlijk niet. hij kan niet in en in zwart zijn door de lucht in de holle haren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt inderdaad van die holle haarschachten. Je kan het heel goed zien waar de haren licht zijn en waar er weinig haren zijn want dan kun je de huid door de haren heen zien schijnen.
Een nogal minder tof verschil is dat satijncavia's een heel akelige aandoening kunnen krijgen die "satijnziekte" heet. Daarom is het erg af te raden om met satijncavia's te fokken of het fokken ervan te ondersteunen.

Zie ook:
http://www.satijncavia.nl/