Waarom zijn mijn katten zo ontzettend vervelend/schooierend, en hoe kan ik ze dat afleren?

Hoe zo'n warm, knus, of gezellig plekje we ze 's avonds ook maken in de kamer... zodra je je ook maar iets gaat verzitten dan vliegen ze op en gaan echt schooieren of afwachten dat ze wat zullen krijgen. Het is zelfs zo erg dat ik ze de afgelopen 3-4 dagen niet eens meer in de kamer heb gehad, mede doordat ik mij behoorlijk ziek voelde. Maar ook daarvoor kregen ze al helemaal geen kattensnoepjes oid meer omdat ze alleen maar meer schijnen te willen hebben. Ze krijgen 'smorgens, 's middags, en soms ook 's avonds normaal eten, maar ze blijven maar schooieren.

Het wekt zolangzamerhand behoorlijk irritaties op en ik weet echt niet meer wat ik er verder nog aan kan doen om het zowel voor hun als voor ons nog leuk en gezellig te houden.

Het zijn twee katers in ongeveer dezelfde leeftijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Weet je zeker dat ze om eten bedelen ?
Mijn kat krijgt èèn keer per dag zijn eten en verder niks.
Maar als hij me ziet begint hij te jammeren,niet om eten maar om aandacht.Soms geef ik hem die aandacht maar ik negeer hem ook vaak genoeg.Als hij merkt dat ik hem negeer houd hij er mee op.
Ik weet niet of jij ze aandacht geeft als ze zeuren,ook mopperen is aandacht geven.Let er eens op,misschien is negeren de oplossing.En dan bedoel ik echt helemaal negeren,niet eens hun kant op kijken.

Heel veel succes,ik begrijp je irritatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ook mopperen is aandacht geven" en zo had ik het zelf nog niet bedacht. Ik zeg dan inderdaad heel vaak: "nee, je krijgt niet wat." Nu heb ik ze voor het eerst ook echt een paar dagen compleet genegeerd als ze vervelend waren, en toevallig dat ze net gisteravond zowaar de hele avond lekker bij ons hebben gelegen zonder vervelend te zijn. Daarom het beste antwoord.

Andere antwoorden (9)

Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel...

Dus die kat bestelt zijn eten en je moet daar wel meteen gehoor aan geven... En weet je die kat heeft goed in de gaten dat ze een contract heeft met jou en waag het niet om contractbreuk te plegen, want gisteren kreeg de kat ook eten en de dag daarvoor ook... Dus schiet maar op met het eten... De kat heeft gesproken...

Dus afleren doordat jij stopt met het bedelen te belonen...

Je moet eerst keihard zijn voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net iets eerder, maar komt op hetzelfde neer +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je hebt het schooien waarschijnlijk zelf aangeleerd. Dat betekent dat je het ze ook weer moet afleren. Leer ze dat ze niet beloond worden voor schooien. Maar geef ze juist iets, wanneer ze het niet verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, echt niet. Want ik heb vanaf het begin ook mijn gezinsleden gewarschuwd om dat niet te doen. Toen kregen ze inderdaad ook wel eens een kattensnoepje, maar dat maakte het alleen maar erger. Het lijkt wel alsof ze onverzadigbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zul je toch wat harder moeten zijn. Laat ze merken dat ze niet steeds mogen schooien. Ben duidelijk en laat je niet meeslepen door de eigenzinnige kat die je toch dreigt over te halen ;-)
Mijn katten zijn echt van de structuur ,ik weet niet of dat voor alle katten geldt? dagelijks op vaste tijden eten dus ze vlijen zich ook neer op vaste tijden op schoot of ergens anders een prettig plekje op te zoeken.Vate tijden weer naar buiten en naar binnen.Kijk eens of jij ook vaste tijden gebruikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten werken met allerlei trucjes om je zo ver te krijgen dat je hen iets geeft als je aan tafel zit. Ze weten precies wie in het gezin het meest toegeeflijk is en hoe ze die persoon moeten bewerken. Dit kan lastig worden.

Als een kat per se zijn doel wil bereiken, lukt hem dat meestal en krijgt hij wat hij wil. Katten bewerken hun mensen met een speciale tactiek, een mengsel van vindingrijkheid, hardnekkigheid en acteerkunst. Ze beginnen heel voorzichtig te schooien, maar als het niet werkt gebruiken ze net zo makkelijk grof geschut, vooral als er gasten aan tafel zitten. Want ze weten donders goed dat hun baasjes het lastige gedrag in aanwezigheid van anderen vervelend vinden en daarom vaak zullen toegeven. Zorg er dus voor dat deze vervelende gewoonte helemaal geen kans krijgt. Laat je door de smekende blikken niet inpalmen. Deze eerste meesterlijke zet is bedoeld om op je gemoed te werken. De kat doet niets opvallends. Hij zit slechts rustig op zijn achterwerk en bewerkt zijn baasje met smekende blikken, het lijkt soms wel telepathie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een poes die eerst zes jaar door iemand flink is verwend. Toen ik haar kreeg woog ze ruim 8 kilo. Ze mauwt snoeihard om eten en dan zeg ik streng dat het nog geen tijd is, daarna begint ze ook nog heel lelijk te kijken. Dan kijk ik nog lelijker terug en herhaal dat ze niks krijgt. Als ze dan nog blijft jengelen zet ik haar een tijdje buiten. Die strijd voer ik al vijf jaar. Inmiddels is ze wel bijna twee kilo afgevallen.
Ik ben niet van plan me door haar te laten ringeloren en verder kan het best een heel aardige kat zijn die reuze hard spint als ze wordt aangehaald.
De aanhouder wint (dat denken we alle twee nog steeds).

Toegevoegd na 34 minuten:
Tegenwoordig begint ze meestal pas een half uur voor etenstijd te zeuren, vroeger was dat veel eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kater heeft altijd brokjes staan. Die eet gewoon wanneer hij zin heeft. Soms krijgt hij wat extra vlees of een beetje magere melk. Elke dag krijgt hij wel iets extra's eigenlijk. Maar hij schooierd eigenlijk nooit, hij weet natuurlijk wel waar de lekkere dingen staan. Ik zou eigenlijk zo niet weten wat je aan jou probleem kan doen. Misschien moet je ook overwegen om gewoon een aanvoer van brokjes te hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu moet ik er ook bijzeggen dat mijn kat ook heel veel buiten is, dus ook veel beweegd. Dus was extra brokken vind ik dan niet zo'n probleem en mijn kater ook niet, hij laat het rustig staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je schrijft dat je katten twee maal per dag, soms drie maal, eten krijgen.
in een natuurlijke situatie eet een kat zo'n 20 maal per dag een hapje.
als je kat gegeten heeft, is de maag na drie uur weer leeg.
bij twee maal eten geven heeft de kat dus 18 uur een lege maag.
geen wonder dat ze zo op eten gefixeerd zijn.
ik denk dat het al heel veel scheelt als je het eten wat meer verspreid over de dag aanbiedt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rieneke, maar ze krijgen 's morgens eten bij het opstaan. Dan rond 12 uur weer wat want dan is hun bak bijna leeg (maar nooit helemaal trouwens), en rond 5 uur ook weer wat, maar dat laatste niet altijd omdat er dan juist nog zoveel eten in hun bak zit, dus dan ga ik ervan uit dat ze dan geen honger hebben. Ik varieer ook in de soort en de smaak brokjes maar dat maakt geen enkel verschil.
Rieneke1
14 jaar geleden
okee, dus honger kan het niet zijn.
dan zit er weinig anders op dan consquent negeren.
bereid je voor op een opleving van het schooigedrag in eerste instantie, maar de aanhouder wint, op den duur zullen ze het afleren.
wees wel consequent: slechts 1 x toegeven, en je kan weer van voren af aan beginnen.
Rieneke1
14 jaar geleden
blijkbaar hebben je katten niets beters te doen dan jullie in de gaten houden voor eten.
wat je ook nog zou kunnen doen, is ze laten werken voor hun brokjes.
dat kan dmv een voerbal, maar je kan ook pyramides maken van wc rollen, waar ze een brokje of snoepje uit moeten hengelen.
dichte eierdozen met een gat er in voldoen ook erg goed.
ook kan je wat brokjes links en rechts verstoppen.
zet ze maar lekker aan het werk!
mijn kat is het omgekeerde: ze weigert alles wat je haar geeft, behalve als het kattenvoer is en het in haar bakje zit. Zelfs als ze met haar pootjes per ongeluk op een stukje vis of vlees is gaan staan, is ze nijdig dat er iets aan haar poot zit wat ze af moet likken.

Qua aandacht is ze echter heel veeleisend: als ik thuis kom moet ik verplicht eerst een kwartier haar half fijnknijpen en knuffelen, voordat ze me met rust laat, en ook 'smorgens hoef ik niet te proberen langer te blijven liggen, want dan wordt mijn gezicht verbouwd...Als de telefoon gaat, dan rent ze snel naar de bank, want als ik ga zitten kan ze op schoot.

En ik wordt er gek van dat ze om de 2 minuten naar binnen en toch weer naar buiten wil. Liefst staan ze met twee pootjes binnen en twee buiten....

Die van mijn vriend kletst de hele dag tegen ons, maar als er iets te eten op tafel komt of de koelkastdeur opengaat, dan wordt het dwingend. Meestal krijgt hij dan iets (een plakje worst of stukje kip) in zijn eigen schaaltje, en dan is hij tevreden.

overigens vul ik de brokjes regelmatig aan, zodat het bakje niet leeg raakt, en geef ik zo'n 4 keer per dag één eetlepel nat voer uit blik. Als ik er meer in doe, dan wordt het zo smerig als ze het uren laat staan en dan lust ze het toch niet meer.

afijn, antwoord op je vraag: als het jou er om gaat dat je kat minder snoept, dan aandacht geven maar geen eten als ie schooit, en gaat het erom dat ie te veel aandacht vraagt, dan wat vaker negeren. Maar ik geloof best, dat dat een moeizame lange weg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry maar ik moet er wel om lachen. Je vertelt het ook zo leuk dat het mij een koddige kat lijkt :-) Maar ja ik weet het, van anderen is het aandoenlijk als je het zo hoort/leest maar als je het zelf hebt is het natuurlijk wel wat anders. Bedankt voor je antwoord. +1
Rieneke1
14 jaar geleden
als je kat aandacht geeft als hij zit te schooien, dan beloon je het gedrag, al is het niet met eten.
negeren is het devies. leuk geschreven, ik zie de katten helemaal voor me :)
Mijn kat schooit niet, omdat hij nooit zeker weet wanneer hij iets lekkers krijgt. Hij krijgt elke dag vlees, maar wanneer dat is de vraag. En als ik zit te eten, dan wacht hij keurig naast mij en als ik naar 'm kijk doet ie net of boeit al dat lekkers hem niet.
Het helpt als je de kat zwaar negeert als hij schooit. Je moet het niet toestaan als hij dichterbij komt dan jij wilt. Zet 'm aan de kant, maar negeer verder zijn geddrag. Komt ie weer terug? Zet 'm in het hok. Als je uit gegeten bent laat je 'm weer binnen maar blijf 'm negeren. Pas als ie het vergeten is en hij het niet meer verwacht haal je 'm aan en geef je 'm zijn lekkers. Zo weet ie dat zijn tijd ook komt als ie geduldig afwacht.
Succes ermee..