Wat is verstandiger , een kattenverzekering afsluiten of een eigen 'katten-noodfonds' aanleggen ?

Nog een kleine twee weken, dan kunnen wij ons jonge poesje ophalen, en zoals het er nu naar uitziet, zouden we wel eens naar huis kunnen gaan met twee jonge katertjes.

Omdat onze vorige kat nogal kosten-intensief is geweest (vier echt grote operaties voor wij hem kregen -het was toen een ongecasteerde buitenkat )een paar kleine akkefietjes toen wij hem hadden (gecasteerde buitenkat) en uiteindelijk twee weken lang dagelijks dierenartsbezoek ivm nierfalen), overwegen we de beestjes nu in het ziekenfonds te stoppen.

Een volledige verzekering gaat niet gebeuren, maar een op-schutz-verzekering (alleen operatiekosten) kost ook al snel 5 tot 10 euro per kat per maand. Een dergelijk bedrag kunnen we natuurlijk ook eenvoudig apart leggen om ook kosten die niet onder de verzekering vallen te 'dekken'.

Het gaat om twee main coon x noorse boskat-kittens waarvan één vermoedelijk een XXY-kater is, en het worden in principe binnenkatten (een incidentele ontsnapping daargelaten).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt natuurlijk ook beslissen om -als het zover is- geen dure operaties (die vaak erg ingrijpend zijn en een paar maanden later moet er weer wat gebeuren) uit te laten voeren, maar tegen die tijd de kat pijnloos uit zijn lijden laten verlossen.
Veel goedkoper en het bespaart een lange lijdensweg voor baas en kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dure operatie betekent niet altijd dat daarna nog een lange lijdensweg komt hoor - een goede dierenarts kan je adviseren of een operatie nog zin heeft, of het dier daarna nog kwaliteit van leven heeft. Zo niet, dan zul je misschien eerder kiezen voor laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind dit een goeie vraag: Loop hier zelf namelijk ook over na te denken, dus ik ga je vraag volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neig eerlijk gezegd steeds meer naar 'nee, geen verzekering', om dezelfde reden dat ik geen glasverzekering, geen brilverzekering, geen fietsverzekering etcetera heb ; omdat ik het wel KAN betalen als het echt moet, en het wel verplicht zou zijn als het echt belangrijk was. Omdat ik vind dat pech soms bij het leven hoort.

Het beste antwoord

Het gaat om een *verzekering*. Dat simpele feit bevat het antwoord al.

Een verzekering wordt namelijk gegeven door een verzekeringsmaatschappij. Die wil winst maken. Zelfs al zou je een maatschappij vinden die geen winstoogmerk heeft, dan nog hebben ze kosten.

De premie die in rekening wordt gebracht, is gelijk aan de gemiddelde behandelingskosten van een kat, plus de kosten die de maatschappij noodzakelijkerwijs moet maken, plus de eventuele winst die ze willen maken.

De verwachting is, dat de behandelingskosten van jouw kat gelijk zullen zijn aan de gemiddelde behandelingskosten - dat is bijna per definitie zo.

Conclusie: een verzekering aangaan is altijd duurder dan zelf opdraaien voor de gemiddelde behandelingskosten.

Zijn de werkelijke behandelingskosten voor jouw kat toevallig wat hoger? Dan heb je mogelijk nadeel als je geen verzekering neemt. Zijn de werkelijke kosten toevallig wat lager? Dan heb je juist voordeel als je geen verzekering neemt.

Conclusie: naar *verwachting* is het voordeliger, geen verzekering te nemen.

Grote mits:
Dit geldt alleen als jij in staat bent, zelf de maximaal te verwachten kosten voor je rekening te nemen, ongeacht op welk moment die kosten optreden.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ter illustratie:

Ik heb géén fietsverzekering. ALS mijn fiets wordt gestolen, is dat weliswaar balen, maar ik ben in staat zelf per direct een nieuwe fiets te kopen. Met andere woorden: ik ga niet failliet als mijn fiets zou worden gestolen.

Ik heb wél een WA-verzekering. ALS ik iets doms doe, is er een goede kans dat ik de schade niet zelf zou kunnen vergoeden. Met andere woorden: ik zou failliet kunnen gaan als ik geen WA-verzekering zou hebben. Daarom heb ik die verzekering dus wel genomen.

(Dit is dus geheel onafhankelijk van mogelijke wettelijke verplichtingen. Gewoon economisch-rationeel redeneren.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook precies de reden dat we nog op twee gedachten hinken ; ALS er wat moet gebeuren, gaan we daar niet failliet aan ofzo. En een dier de lijdensweg aandoen van jarenlang speciaal dieet en medicijnen en regelmatig dierenartsbezoek, nee, daar zijn we denk ik toch wel iets te nuchter voor.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je gaat er dus niet failliet aan - dan is (financieel gezien) het wel of niet aandoen van een lange lijdensweg niet eens meer van belang. Verzekeren tegen iets waaraan je niet failliet gaat, is een verliesgevende keuze. Althans - naar verwachting. En meer dan een verwachting heb je sowieso niet. De enige reden om in zo'n geval toch een verzekering af te sluiten, is wanneer jij meer kennis hebt dan de verzekeraar. Zoals bij mijn tandartskostenverzekering. De verzekeraar kent alleen de gemiddelde situatie, en baseert daar de premie op. Ik ken *mijn* specifieke situatie, ik heb zelfs al afspraken gemaakt voor "groot onderhoud" aan mijn gebit in 2012. Daardoor weet ik nu al dat ik winst zal maken (nou ja - minder verlies zal lijden) wanneer ik een tandartskostenverzekering afsluit. Ik zal meer uitkering ontvangen dan premie betalen. Zonder die voorkennis zou het (opnieuw: naar verwachting) voordeliger zijn, mijn tandartskostenverzekering op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn eigenlijk de argumenten die mij over de streep getrokken hebben : als het financieel niet strikt noodzakelijk is, is geen verzekering de beste 'gok' .

Andere antwoorden (7)

Dat is lastig te zeggen {Waarom zou jij het ook anders vragen}. Het voordeel van een verzekering is dat de kosten worden gedragen door vele personen. Daardoor zijn piekkosten niet voor de rekening van de individuele bezitter.

Echter, de meeste katten komen zonder extreme kosten hun leven door. Als je het beest normaal voedt, zijn beweging laat hebben dan is de kans groot dat je de komende 10 jaar geen grote kosten hebt. En dan zijn 5 euro per maand per kat wel veel (1200 euro premie in 10 jaar..).

Ik heb gemerkt dat de verzekeringen alleen nut hebben als je echt grote kosten moet maken. En dat anders de premies hoger zijn dan wat je er voor terug ziet. Zeker als je bedenkt dat het bedrijf niet bestaat omdat ze verlies maken. En hun medewerkers zijn ook niet gratis.

Ik zou een spaarpotje achter de hand houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het worden binnenkatjes lees ik (erg goed dat je er twee neemt trouwens).
verder meen ik uit de antwoorden die je her en der geeft te mogen opmaken dat je je terdege aan het verdiepen bent in het verschijnsel kat.
jouw katjes gaan goede verzorging en goed voer krijgen.
dan blijft nog de pech-factor over.
helaas valt daar geen zinnig woord over te zeggen, maar met wat mazzel ga je vele gezonde jaren met je poezen tegemoed.
ik zou dus kiezen voor een poezenpot.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee is nog niet helemaal zeker hoor ; we zijn echter gisteren weer wezen kijken, en toen bleek dat degene die één van de katjes had besteld, niet meer geïnteresseerd was (kon blijkbaar niet 12 weken wachten) en wij vonden hem echter instant alle vier geweldig. Zwart, met zwarte streepjes. Uiteindelijk beslist degene die voor de kosten moet opdraaien (;-)) , en het is natuurlijk niet alleen meer voer en - als de litter kwitter niet werkt- meer kattenbakkorrels (waarvan we ook niet de goedkoopste willen), maar ook met dierenartskosten moet je rekening houden.
Nu valt het voor twee katten per jaar nog wel mee hoor (vanaf 120 euro ongeveer), maar in hoeverre ze niks ernstigs krijgen, is natuurlijk niet in te schatten. En de normale standaard kosten (inentingen, kleine akkefietjes) blijf je natuurlijk gewoon moeten betalen ; het gaat alleen om operatiekosten - die juist vreselijk de pan uit kunnen rijzen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou echt voor twee gaan hoor, bij binnenkatjes.
je ontzegd het diertje anders zoveel.
en als je jaren later besluit dat een tweede toch wel leuk is, dan heb je bonje in de tent, omdat je katje niet kat-sociaal meer is.
ik hoor het nog wel, ik ben benieuwd! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die neem ik effe mee om de baas op te warmen....;-)
ja je kan gaan voor een poezen pot,
maar komt dat ervan?
De eerste maandenben je druk aan
het sparen , maar dan?
Je ben natuurlijk wel van alle trammeland
af, als je een verzekering neemt.
En stel, je heb pech,en als je van die
dieren houd laat je er toch alles aan doen?
En dat kan best in de papieren lopen.
met een verzekering weet je wel waar je
aan toe ben, en 10 euries is toch ook wel
op te hoesten voor een poes?
Wijsheid.
12 jaar geleden
Zelf heb ik voor mijn katten een verzekering bij Proteq,kost ongeveer 15 euro p.kat.p.mnd.
Je kunt ook kiezen voor een extra verzekering waarin de entingen en een crematie zijn inbegrepen,maar dit heb ik zelf niet gedaan want dit is zeer onvoordelig omdat je qua extra premie duurder uit bent dan dat de enting kost dus dit is lood om oud ijzer.

Mijn oudste kat heeft maar 1 x hulp nodig gehad vanwege zijn gebit en een bloedoor,maar mijn jongste kat is een blaasgruiskat en heeft verstopt gezeten,kosten bijna 400 euro,maar ik was ongeveer 72 euro kwijt.
Ook is het bij Proteq nu dat je een pasje krijgt dat je het bedrag niet eerst hoeft voor te schieten,het wordt rechtstreeks via je dierenarts geregeld.

Het is een keus die je afweegt wat je zelf het beste vindt.

Veel plezier alvast met je nieuwe kitten[s].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
proteq (dier en zorg) is idd betrouwbaar, maar marleen woont in duitsland he ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja dat is waar,ik weet niet of het dan nog mogelijk is of dat er in Duitsland ook dierenverzekeringen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, hier heb je verschillende soorten verzekeringen, variërend van OP-schutz (operatieverzekering, die soms wel soms niet ook de omringende kosten dekt) tot Voll-schutz (waarbij alle dierenartsbezoeken zijn inbegrepen).
Hier maakt het verschil met Duitsland niet zo veel uit, behalve dat hier over het algemeen de dierenartsen wat goedkoper zijn. Alleen cremeren is weer voordeliger in Nederland, maar dat hoop ik toch minder vaak te hoeven doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké,maar wat kost dan een all inn pakket p.mnd. in Duitsland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 13,90 - goedkoper als je voor een heel jaar in eén keer betaald of meerdere katten verzekert.
De duurste is tegen de 26 euro, maar die vergoed ook alle dierenartskosten en standaard entingen en dergelijke. Wel ook een eigen risico vanaf een bepaalde leeftijd, maar dat hebben ze allemaal in alle vormen. 20 % meestal. Maar die is gewoon duur ; hetzelfde kan ook al voor 17,90.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit scheelt niet veel met hier in Nederland,ik betaal ongeveer 15 a 16 euro p.mnd. per kat waarin ook alles is verzekerd,behalve entingen en crematie.
Die afweging kun je uiteindelijk alleen zelf nemen. Maar laten we dit eens bekijken als de beslissing die je voor elke verzekering neemt.

Gemiddeld gezien zul je slechter af zijn met een verzekering dan zonder. Een verzekeraar verdient namelijk gemiddeld gezien op de verzekering, dus verlies jij er aan. Maar dat zijn gemiddelden natuurlijk.

De vraag is dus: kun je het zelf betalen als het misgaat, oftewel kun je je eigen verzekering zijn?

Bij een brandverzekering voor een eigen huis zullen bijvoorbeeld maar weinig mensen dit zelf kunnen betalen. Dus heeft het zin om voor een bepaald bedrag dit risico af te kopen. Maar bij een verzekering voor een mobiele telefoon is dit al heel anders. Vaak kun je dan het risico wel dragen.

Wat je je dus moet afvragen is hoeveel wil/kan ik eventueel uitgeven aan mijn kat als hij ziek is en is dat voldoende om het risico te dekken. Zo niet, dan heeft een verzekering zin.

Je kunt natuurlijk ook de keuze nemen om niet direct een verzekering af te sluiten maar dit pas te doen als de katten wat ouder zijn (jaar of 10?). Het risico is dan namelijk groter op problemen dan eerder. Maar garanties heb je uiteraard nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het vijfde / zesde levensjaar verzekeren is een dure hobby, en vrijwel geen enkele verzekering vergoed dan nog 100 %. Ook de verzekering legt natuurlijk een soort spaarpotje aan....
Bij het kruidvat heb ik een verzekering voor mijn kat van 7 euro daar kun je niet tegenop sparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er hier zelfs eentje van 5,16 en met meer katten zelfs 4,65 per kat. Maar dan nog twijfel ik.....
Het katje kan ook na één week heel veel kosten met zich brengen. Mensen-medicijn binnen krijgen, met pootje tussen klapstoel komen, per ongeluk onder mensenvoet belanden...suikerziekte of schildklierafwijking blijken te hebben.
Zelf sparen is een grote gok, vind ik...
Mijn hondje bleek al snel geopereerd te moeten worden in Utrecht, kosten 3.000 Euro. De verzekering maakte er geen enkel probleem van en betaalde grif. Dat heb je na 2 maanden niet in je spaarpotje zitten...
In mijn huis geen onverzekerd diertje meer. Stel je voor dat ik die gebroken poot (2500 Euro) niet kan laten behandelen....brrrrr.