Doet mijn kat dit uit liefde?

Ze zeggen (internet toch) dat als je kat met haar staart kwispelt dat ze dan geirriteerd is. Maar als ik op mijn kat haar buik aai dan bijt ze me maar toch spint ze. Ze kwispelt ook met haar staart? En spinnen doet ze dan ook. Maar spinnen is toch. Juist goed. Katten zijn echte ingewikkelde beesten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Ze vind het prettig om bij je te zijn, maar wil op dat moment niet aangeraakt worden. Dus spint ze van genoegen maar toont je op alle mogelijke wijzen dat je van haar af moet blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten vinden het vaak niet prettig als je over de buik aait, vooral als ze net hebben gegeten.
Ze bijt je dan even om te waarschuwen dat je dat niet moet doen, en beweegt daarbij waarschuwend haar staart.
Dat ze gelijktijdig blijft spinnen geeft aan dat ze in een goede/luie bui is.
Anders loopt ze weg nadat ze je gebeten heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen goed antwoord op... Ik neem even mijn katten als voorbeeld. Ik heb 2 echte ras sphynxen lordi vind het heerlijk die komt op schoot liggen doet zijn poot omhoog en pakt je hand en lijd het naar zijn buik. Hij kwispeld en spint. Als ik stop pakt ie weer me hand hij vind het echt heerlijk. Gimli niet die moet er niks fan hebben die wilt dat je hem gewoon aait. Als je over zijn buik heen gaat loopt ie weg en komt iets later weer bij je zitten.
Elke kat us anders elk ras heeft zijn eigen specifieke trekjes. Een kat kwispelt ook soms met zijn staart van genot.

Een goed antwoord is niet te geven op je vraag. Als je kat het vervelend vind loopt hij vanzelf wel weg ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bij mijn katten merk: ze komen naar me toe voor een knuffel. Als ik ze dan aai, gaan ze spinnen (overigens is spinnen niet per se een teken dat ze gelukkig zijn, een kat die veel pijn heeft spint vaak ook, misschien om zichzelf te troosten?).
Als het bijna genoeg is, gaat de staart zwaaien. Dan willen ze nog wel geaaid, maar eigenlijk ook alweer weg om iets anders te doen. Ik beschouw het als een soort overspronggedrag, en als teken dat de kroelsessie ten einde loopt ;-)
Mijn katten kan ik overal aaien behalve op hun buik, dat vinden ze vervelend, die buik is ook het kwetsbaarste deel van een kat.
Als jouw kat bijt als je dat doet, dan vindt ze het dus niet fijn. Ze vindt jou lief, ze vindt het aaien fijn, want ze spint, maar dat betekent niet dat ze overal geaaid wil worden, en als je op een plek komt waar ze dat wil, dan bijt ze even om je dat duidelijk te maken, zodat je dat voor de volgende keer weet.
Waarschijnlijk bijt ze ook zachtjes, puur als waarschuwing.
Ik zou haar lekker aaien, maar van haar buik afblijven. Als je toch doorgaat, dwing je haar de waarschuwing duidelijker te maken, en dan zal ze harder bijten, omdat ze denkt dat je het net begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zullen je misschien toestaan dat je ze over hun buik aait, maar bedenk dat in die buik haar/zijn organen zitten en die zal de kat te allen tijde beschermen/verdedigen. Blijf ook uit de buurt van zijn/haar geslachtsdelen, als je over de buik aait: schrik niet als hij/zij opeens met haar nagels in je hand hangt en je probeert te bijten. Ze genieten van de aandacht, maar geven zelf de grens aan....ik vind ze geweldig, je moet er van houden!

Toegevoegd na 11 minuten:
Als een kat met haar/zijn staart zwaait is zij/hij in hoge staat van paraatheid, je ziet het ook als ze aan het "jagen"zijn.