hoe leer ik mijn golden retriever (hond) om een voorwerp terug te brengen wanneer ik het voorwerp weg gooi?

mijn hond gaat wel achter een balletje aan, maar gaat er dan zelf mee spelen in plaats van het terug te brengen zodat ik het opnieuw kan gooien .. ze is een half jaar oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je moet de hond belonen, net als bij een mens.
Dus probeer hem te verleiden met een lekkernij als hij iets terug brengt. In het circus doen ze dat met een heleboel dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of een half jaar nog niet te jong
is voor dit soort opdrachten.

Ben je al met de hond naar puppycursus geweest?
Want hij zal eerst de basisdingen moeten leren.
Dus heel goed luisteren en een paar basiscommando's, zoals hier en blijf en stop.

Hoe leer je je hond goed apporteren? Om je hond goed te leren apporteren moet je de oefening eigenlijk in vier delen splitsen:

■Zoeken (achtervolgen of zoeken van een voorwerp, bijv. een bal)
■Oppakken (hij moet de bal in zijn bek nemen)
■Terugbrengen (hij moet de bal naar jou toe brengen)
■Loslaten (hij moet de bal voor jou neerleggen)

http://www.hondentraining.nu/apporteren.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ een pup kan trouwens al iets geleerd worden avanf 8 weken.
Begin met iets, wat je hond heel lekker vindt, te laten zien of ruiken, voordat je gaat spelen met de bal.
Dan gooi je de bal een stukje, echt vlakbij je en dan roep je haar naam en laat het lekkers zien. Wedden dat ze komt? Ook al neemt ze de bal niet mee, belonen! Laat ook merken in je stem en lichaamstaal, dat je haar heeeeelemaal te gek vindt ;-)
Als dat goed gaat, dan alleen belonen, als ze mèt de bal komt. En als dat goed gaat, kan je wat verder gooien en het proces uitbouwen.
Gaat dat heel goed, dan het belonen met iets lekkers steeds verminderen en belonen met een aai, knuffel en je stem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond is nu 14 weken en brengt het speeltje gewoon al terug! Je moet je hond belonen als ze er mee terug komt maar straffen als ze het niet doet!
Zo heb je al snel resultaat! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Nooit maar dan ook nooit straffen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt wel nooit alleen belonnen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT STRAFFEN ALS HET OM IETS LEUKS GAAT ! Hond aan 'n langere lijn , dichtbij gooien en als hij niet komt rustig de lijn inhalen en doen alsof hij uit zichzelf komt . dan belonen.