Waarom is het niet goed, als je een hond na de tweede keer dat ze loops is geweest, laat stellariseren?

ik zit te overwegen of ik mijn hond laat steriliseren. Nu heb ik mijn laten vertellen dat dat voor de tweede keer dat ze loops wordt, gedaan moet worden... Waarom is dat? en wat gebeurd er als ik na dat ze loops is geweest als nog de behandeling laat uitvoeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (5)

Ik heb hier zelf nog nooit van gehoord, het zou best kunnen dat dit zo is. Maar wij hebben onze hond toen deze ongeveer 2 tot 3 jaar oud was laten steriliseren, en dit kon toen ook nog gewoon. Ze heeft nooit ergens last van gehad ofzo..:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo, dat het niet goed is om je hond na 2x loops zijn te steriliseren, maar vóór de eerste keer is beter, omdat dan de kans de kans op tumoren van het melkklierweefsel enorm minder is.

Hieronder meer informatie:
http://www.dierenkliniekhof.nl/ct.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meeste dierenartsen raden aan om de hond toch 1 keer loops te laten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens, dat zou gezonder zijn voor het lichaam, dat heb ik ook geregeld gehoord. Maar kennelijk toch niet altijd en dan vooral vanwege een grotere kans op tumoren in de melkklieren.
voor of na de 2e loopsheid laten 'helpen' hebben beiden voor en nadelen.

per da kan het ook verschillen waar deze de voorkeur aan geeft.

rond de periode van loopsheid helpen ze de hond niet omdat het gebied dan goed doorbloed is en de kans op bloedingen groter is.

het beste kan je het even vragen aan je dierenarts om te horen welke voorkeur deze heeft en welk advies hij je geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De castratie (ook bij een teef heet dat zo) moet gebeuren rond de 100 dag na de bloeding. De hormoonspiegel is dan op zijn laagst en dat is beter voor de teef.

Hoe later je ze laat castreren, hoe groter de kans dat de hond dik wordt. Een hond die pas na haar 6e jaar wordt gecastreerd is veel minder makkelijk slank te houden dan een vroeg gecastreerde teef of reu. Na castratie hebben ze 30% minder voer nodig.

Ook voor het voorkomen van tumoren is het beter om na de eerste loopsheid te laten castreren. De kans op tumoren is dan heel klein.

In Engeland/Amerika en Australië castreren ze vóór de eerste loopsheid. Dan is er het nadeel dat de hond niet volkomen geestelijk uitgroeit en infantiel blijft.
Ivana
12 jaar geleden
Dit is niet juist. De verschillende praktijken waar ik heb gewerkt/ nu werk hebben zo hun eigen voorkeuren, maar dat het slecht is om na de tweede loopsheid te steriliseren heb ik nog nooit gehoord.
Je hebt de mogelijkheid een hond te steriliseren VOOR de eerste loopsheid, wat de kans op o.a. mammaetumoren verkleint, maar bij sommige rassen de kans op incontinentie vergroot (vooral kortstaartige rassen). Of je steriliseert de hond 3 maanden NA de loopsheid (welke dan ook), dan is de baarmoeder in rustfase wat de kans op complicaties tijdens of na de operatie zo gering mogelijk houdt. Hoe ouder de hond hoe groter echter het risico op mammaetumoren, baarmoederontsteking of baarmoeder/ eierstokkanker.
Er zijn bepaalde rassen die zelfs als pup worden gesteriliseerd/gecastreerd, omdat er niet mee gefokt mag worden, bijvoorbeeld Labradoodles, de hond is dan vaak nog geen 3 maanden. Zeker niet alle dierenartsen vinden dit laatste echter wenselijk en zullen hier niet altijd zelf aan mee willen werken. Jong castreren/steriliseren zou kunnen leiden tot een meer 'slungelige' bouw, vooral bij de grote rassen, maar is zeker niet altijd het geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB De meeste dierenartsen hanteren overigens wel een minimumleeftijd van 6 maanden.