Hoe maak je een poes socialer?

Wij hebben 2 poezen de ene is +-1.5 jaar en de andere +-7maand oud. Het contrast kan niet groter zijn tussen onze 2 poezen. Wanneer de bel gaat, spurt onze grote poes zo snel mogelijk naar boven om zich te verstoppen. De kleine poes daartegen die spurt naar benden om onze gast te verwelkomen. Verder ontdekken we dat ze zich schuwer tegen ons begint op te stellen. We doen erg ons best om onze 2 poezen gelijk te behandelen.

Heeft iemand tips en/of ervaring, help ons!? :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook 'zo'n schuwe kat. Toen hij nog jong was kroop hij om de haverklap achter het opklapbed in de logeerkamer. Ik ging dan naar hem toe en keek achter het gordijntje en riep hem op de bekende "kielekirre" manier en hij kon dit nooit weerstaan en kwam schuchter achter het bed vandaan. Dan gaf ik hem een kattensnoepje.

Het beste antwoord

wat er niet in zit, kan je er ook niet uithalen.
vermoedelijk is er iets mis gegaan met het socialiseren, en mogelijk is je poes ook nog eens een timide exemplaar.
als je het idee hebt dat de poes vaker angstig is, dan zou je haar kunnen ondersteunen met telizen, een voedingssupplement tegen angst wat je bij de dierenarts kan bestellen.
verder zou ik niet teveel aandacht besteden aan haar spurt naar boven.

probeer de band met je jongste goed te houden door dagelijks met haar te spelen, liefst op een vast tijdstip.
geef haar verder regelmatig aandacht.

soms is het niet goed om je beide poezen hetzelfde te behandelen, en is een aanpak op maat beter.
kom tegemoed aan de aard van het individuele beestje.
Rieneke1