Welke houtsoorten kun je het beste voor een konijnenhok gebruiken?

Hok staat buiten

Liefst zo milieuvriendelijk hout

Zo min mogelijk onderhoud (niet elk jaar moeten schuren en beitsen in elk geval).

Wel veilig voor de dieren natuurlijk

amigo
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

De houtsoorten die geschikt zijn voor een konijnenhok zijn betonplex, vuren, hardhout, multiplex. Alle houtsoorten die buiten gebruikt worden moeten wel geimpregneerd, gebeitst of geschilderd worden om bestand te zijn tegen het weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vraagt wat tegenstrijdige dingen: weinig onderhoud wordt bereikt met chemicaliën die weer niet zo milieu vriendelijk zijn. Staat tegenover dat beits en verven die een beetje tegen weer en wind bestand zijn ook niet echt milieu vriendelijk zijn. Het simpelste is denk ik toch gewoon tuinhout. Dit is behoorlijk geimpregneerd en kan zo tien jaar mee. Het is goedkoop en ruim verkrijgbaar.
In onderstaande link diverse voorbeelden.
Veel bouw plezier

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet niet het dak met een stukje dakleer te bekleden; gaat het wat langer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
maar ik dacht juist dat dat geimpregneerde spul giftig was, vandaar
Mijn dierenarts raadt mij aan om hennepstrooisel te gebruiken. Het zou het minst stof opwekken en ook voor het konijn beter zijn. Leg in het konijnenhok een laag krantenpapier, en bedek dat met hennepstrooisel. Je moet wel (afhankelijk van de grootte van je kooi) om de paar dagen het strooisel vervangen. Door de kranten wordt de bodem minder snel ranzig en bruin.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een metalen plaat op de bodem leggen.
amigo
12 jaar geleden
ha ha dank je wel voor je antwoord maar ik bedoelde eigenlijk waar de BUITENKANT van gemaakt moest zijn