Wat is het verschil tussen een bearded collie en een Schapendoes?

Wat uiterlijk betreft lijken ze op elkaar. Ze vallen beide ook onder de herders honden. Heeft iemand ervaring met deze honden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ik heb vroeger een schapendoes gehad en een vriendin van mij had een bearded. Er zit wel verschil in. Vooral de vacht. Van de schapendoes is de vacht iets korter, meer krullen en de haren wat stugger. De vacht van de bearded is iets langer, de haren voelen gladder aan, beetje zijdeachtig.
De bearded is ook iets groter dan de schapendoes.

Zelf vind ik de schapendoes iets meer gericht op zijn eigen baas en wat afstandelijker naar vreemden. Hij kon ook wat feller reageren op dingen.

Op onderstaande linken staan de raseigenschappen. Kan je ze naast elkaar zetten.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!!

Andere antwoorden (2)

De bearded collie is een Schots ras en de Schapendoes het oudste Nederlandse ras. Er zijn diverse schapendoes sites op internet, misschien kun je daar contact zoeken met mensen dis zo'n hond hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben natuurlijk al bezig op het net. Kan alleen niet duidelijk verschillende karaktereigenschappen vinden.
Dat het een schots en nederlands ras is, wist ik al.
Er zijn voor het drijven van schapen drie rassen die erg op elkaar lijken. De Schotten hebben de bearded Collie, wij de Schapendoes en de Polen hebben de Owczarek Nizziny.
De rassen werden indertijd onderling uitgewisseld en naar elkaars landen meegebracht als men met elkaar handel dreef.

De bearded Collie is groter dan de Schapendoes en de Nizziny, die even groot is als de Schapendoes, is staartloos.
Ivana