mijn kat begint steeds meer te miauwen. hoe komt dat en hoe leer ik het hem af?

ik heb twee katers, en ik heb ze allebei al vanaf kitten. ze zijn nu zo'n 7 jaar. een van de twee begint de laatste tijd steeds meer te miauwen, (als ik thuis kom, of als we wakker worden of zomaar tussendoor) lange uitgerekte miauwen, meestal gericht aan mij. komt al miauwend de kamer inlopen enz. dat deed hij vroeger niet. hij heeft altijd wel veel aandacht nodig gehad, en dat krijgt hij nog steeds, dus daarin is niets veranderd. inmiddels vind ik dat geblér heel irritant worden. hij is niet ziek, gedraagt zich verder neit anders, en er is voldoende water en eten enz. het heeft volgens mij echt met aandacht trekken te maken. heeft iemand hier ervaring mee? de plantenspuit methode werkt niet en levert mijn andere kat alleen maar veel stress op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben t eens met blieje. Je beloont hem voor zijn gemiauw. Ze gaan miauwen als ze weten dat je ze iets geeft: aandacht, eten of tegen ze praat.
Gewoon negeren, niets tegen hem zeggen als hij miauwt en wel als hij niet miauwt.

Het beste antwoord

probeer de kater te negeren. Hij wil aandacht en zodra je erop in gaat op welke manier dan ook vindt die dat alleen maar leuk. Blijf het beestje negeren, ook niet recht in de ogen kijken. Het is wel vervelend maar als de kater merkt dat je niet op zijn gemiauw in gaat is de lol er zo vanaf.

Toegevoegd na 25 minuten:
Want je zei zelf, hij doet het meer dan vroeger en hij krijgt nog steeds aandacht. Juist omdat hij zo veel aandacht krijgt gaat hij steeds verder daarin en kan hij je helemaal op gaan eisen. Dus: negeren!!!

Toegevoegd na 27 minuten:
Daarbij kan het misschien ook zijn dat hij dominant/jaloers gedrag vertoont tegenover de andere kater. Dat hij meer aandacht wil dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
metn begonnen om kat tijdens het miauwen te negeren... het werkt! dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Je trekt de conclusie dat hij gezond is. Is dat wel waar. Is deze kater de laatste tijd naar de dierenarts geweest om dat te laten nakijken.
Alleen op gezicht kan je gezondheid bij katten niet controleren. Als ze gedragsveranderingen ondergaan is een uitgebreid onderzoek aan te bevelen. Pas als de dierenarts na bloedonderzoek enz. gezegd heeft dat het beest niets mankeert, kan je opvoedkundige middelen inzetten.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
juist ivana, dik verdiende plus. toch apart, die mensen met rontgen-ogen.
Rieneke1
12 jaar geleden
cica, je bent vergeten te plussen :)
vaak wordt bij veranderd gedrag meteen aan een gedragsprobleem gedacht, terwijl er vaak een medische oorzaak aan ten grondslag ligt.
of de kat in orde is of niet, kan jij niet goed beoordelen.
er kunnen diverse oorzaken zijn voor het vele mauwen.
de kat kan bijvoorbeeld dover worden, of een te snel werkende schildklier hebben.
het is dus zaak je kat eens goed door de dierenarts na laten kijken.

katten met de plantenspuit bewerken is asowieso geen strak plan, zoals je hebt gemerkt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Misschien helpt onze dubbele aansporing. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd een mooi antwoord een +