Waarom moet ik hondebelasting betalen? Hond loopt alleen op het eigen erf. Als ik de hond uitlaat ruim ik zelf de uitwerpselen op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Tja, sommige dingen zijn niet eerlijk in het leven. De hondenbelasting wordt opgelegd door de Staat, valt weinig aan te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas zijn niet alle hondenuitlaters zo netjes als jij. Dus sec gezien zou je ontheffing moeten krijgen, alleen dat zit er niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Hondenbelasting is een gemeentebelasting. (Geen staatsbelasting dus.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Ivana,elke gemeente mag zelf beslissen of ze wel of geen hondenbelasting invoeren. - is niet van mij.
De gemeente kan bepalen of er hondenbelasting wordt geheven; niet in elke gemeente is dat het geval. Dat jouw hond alleen op je eigen erf loopt en dat jij de uitwerpselen opruimt, dat kan de gemeente niet controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond werd door de wet gezien als een werkhond, een economisch waardevol bezit, dat je kar kon trekken of assisteren bij de jacht. De hondenbelasting die we nu betalen is hierop gebaseerd. Aan het feit dat honden zelden nog als productiemiddel gebruikt worden wordt door de wetgever voorbij gegaan.

De voornaamste oorzaak is dat hondenbelasting door gemeentes als een soort melkkoe wordt gebruikt, waar ze niet zo graag afstand van doen. In sommige gevallen wordt de hondenbelasting nu wel gebruikt om de bestrijding van de overlast mee te bekostigen, maar daar is geen wettelijke grondslag voor.