Kunnen katten van je houden?

Kunnen katen van je houden en hebben ze een voorkeur aan hun baasje of kan een kat gewoon bij elk willekeurig persoon al genieten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

als houden van betekent je veilig voelen bij, en erg gesteld zijn op, ja dan kunnen je katten van je houden.
het is zeker niet zo dat je kat meer gesteld is op je huis, en dat je inwisselbaar bent voor een willekeurige andere persoon die eten geeft.
uit onderzoek is gebleken dat katten een nauwere band hebben met hun familie; familieleden worden intensiever gelikt en verzorgd, en er worden vaker geuren uitgewisseld.
mits wij goed voor ze zorgen, ziet poes ons als moepoes; waar ze naar andere katten volwassen gedrag vertonen, hebben ze naar geliefde baasjes nog steeds kittengedrag.
dus ja, als je goed voor je beestjes bent, neem je een speciale plek voor hen in.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk & relevant.

Andere antwoorden (2)

Houden van is een menselijke emotie. Dus mijn kat houdt niet van me. Maar ze vindt het wel fijn om een warm plekje op schoot te hebben, of in mn nek.
En ik ruik bekender dan de buurvrouw, of elke willekeurige bezoeker, dus zal ze eerder bij mij komen liggen dan bij een ander. Hoewel ze best wel eten aanneemt van de buurvrouw, dat dan weer wel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw is nogal knus met haar kat, maar op een keer kwam ik daar binnen en die kat begon me helemaal af te likken. Echt. Ik was nog maar net onder de douche vandaan, en kennelijk rook ik naar lekkere zeep en shampoo of zo. Ik vond het wel een grappige ervaring; heb nog niet eerder meegemaakt dat iemand mijn haar ging likken! Met van die lange halen. De buurvrouw was minder blij. Beetje jaloers, eigenlijk. (Ik verzin dit niet: dit is echt gebeurd en het was echt m'n buurvrouw.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha! Zo zie je maar weer. Kats wegen zijn ondoorgrondelijk.
Ik heb zelf al tien jaar twee katten en in mijn ervaring zijn ze vooral erg gehecht aan dit huis, hun vertrouwde omgeving, en aan mijn partner en mij - de twee mensen die hen eten geven, knuffelen en aaien en van een schone kattebak voorzien.

De liefde van een kat gaat vooral door de maag. Maar ik weet zeker dat als jij geen liefde aan je kat geeft, je ook weinig tot geen 'liefde' terug krijgt. Mijn idee is dat liefde iets menselijks is, hoe lief een kat (of ander huisdier) ook zijn kan. Wij mensen noemen het liefde, de kat zal die liefde wel beantwoorden maar ziet ons - vermoedelijk - ook gewoon als katten. Ik denk niet dat een kat het besef van liefde heeft. Zijn aanhankelijkheid komt vooral voort uit de mate waarin zijn baasje (of liever gezegd: personeel) hem verzorgt of verwaarloost.