Moet je een konijn in de winter ook meer eten geven dan in de zomer?

Je zou zeggen dat een konijn in de winter meer eten nodig heeft om zichzelf warm te houden, maar hij heeft ook een dikkere vacht. Is het verstandig om hem meer eten te geven of heb je dan meer kans op diarree enzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste kans op diarree krijg je als je hem geen hooi geeft.

Het beste antwoord

Heb jarenlang konijnen gehad en kreeg elke keer weer complimenten van de dierenarts dat ze zo mooi gezond waren. Ze kregen van mij in de winter exact hetzelfde als in de zomer nl. biks en hooi. Waar ik wel voor zorgde was dat als de temperatuur onder het vriespunt kwam dat ik dan voor wat extra groenvoer zorgde zodat ze als het water in de fles zou bevriezen dat ze dan toch genoeg vocht naar binnen zouden krijgen.

Zorg wel dat ze niet op de tocht staan, en een uitloop hebben om de benen te kunnen strekken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd prettig om een ervaringsdeskundige te horen. Ik neem aan dat een flinke laag stro ook een goede aanvulling is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso als ondergrond ja, sommige konijnen eten het ook op dus dan hebben ze altijd wat extra's. Die van mij zaten echter altijd graag gewoon in de ren waar geen stro lag zowel dag en nacht maar het is wel prettig als ze desgewenst in het stro kunnen kruipen ja. Maar als konijnen gewend zijn om buiten te zitten dan zijn ze van nature voorbereid op de seizoenswisselingen, ze krijgen vanzelf een dikkere vacht dit hun warm houdt. Oh en je vroeg nog of meer eten meer kans geeft op diarree, dat is alleen als je ze teveel groenvoer geeft en ze dat niet gewend zijn!

Andere antwoorden (6)

Probeer het gewoon..
Elk konijn is verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk warmbloedig wezen zit een kacheltje om hem op temperatuur te houden. Als het kouder wordt, dan heeft het kacheltje meer brandstof nodig. Dat betekent dus meer eten.
Maar dat is duur. Daarom eten veel mensen in de winter het konijn zelf maar op. Dat is goed voor het kacheltje bij mensen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar komen de minnen....;)
AWM
14 jaar geleden
Gek hè? Een helemaal correct antwoord en toch geloven de mensen het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof het best, maar ik hou het toch liever bij boerenkool stamppot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flappie zou ik nooit eten!
AWM
14 jaar geleden
Nee, ze moeten van Flappie afblijven!
http://www.youtube.com/watch?v=P_lhoe93DvQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boerenkool stamppot met een konijnenboutje??
Een konijn die een een goed hok heeft die niet in de vorst staat, heeft geen ander of extra voeding nodig. Zorg er dus wel voor dat hij in een goede klimaat omgeving staat.
Het liefst gewoon lekker binnen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Stichting "De hoge hoed" (ik moest die naam heel even laten indalen) is het inderdaad belangrijk om goed op de voeding van je konijn te letten in de winter. Ze hebben het niet zozeer over meer eten geven, meer over de kwaliteit. Daarnaast geven ze aan dat je op moet letten dat het water niet bevriest:

"Een goede voeding is in de winter ook heel belangrijk, soms wel belangrijker dan in de zomer. Als eerste is goede voeding belangrijk voor een volle vacht en ten tweede kan er een goede vetlaag worden gemaakt, die kan helpen om de warmte te isoleren.

Naast droogvoer, zal het konijn in de ren ook eten van het gras en diverse planten. Helaas zijn dit vaak geen winterharde planten en sterven deze af. Goed hardvoer en veel hooi is dan ook van groot belang. Gras sterft meestal niet af, maar is vaak ver te zoeken. Het geven van extra groenvoer kan dan ook zeker geen kwaad.

Niet alleen hardvoer en hooi moeten aanwezig zijn, maar ook vers water. Zorg ervoor dat je konijn, ook in de winter, te allen tijde water kan drinken. Houd goed in de gaten of het water niet bevriest. Suiker of zout toevoegen in het water zorgt dat het water minder snel bevriest, maar het is absoluut niet gezond voor je konijn! Beter is het om de flesjes regelmatig te ontdooien en om bevriezing te voorkomen, kun je er een (thermo-)sok overheen doen. Zorg dat je minimaal 2 flesjes of bakjes hebt. Terwijl het ene staat te ontdooien kan je al het tweede flesje of bakje neerzetten.

In de Knaagshop vind je speciale geïsoleerde drinkflesjes. De isolatielaag voorkomt bevriezing in de winter en houdt 's zomers het water lekker koel."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij veel andere dieren en zelfs bij mensen is ook voor het konijn de winter een tijd waarin ze sneller ziek zijn en soms extra verzorging nodig hebben.
In het begin en aan het eind van de winter gaan konijnen in de rui, ook als ze binnen gehouden worden, maar dan wel minder. In deze tijd is het belangrijk dat ze een paar keer per week geborsteld worden. Meestal gaan als je dit niet doet konijnen zich zelf vaker wassen, maar als ze veel haren binnen krijgen kan er een haarbal ontstaan. En daar komen ze helaas niet zo maar vanaf.
In de rest van het jaar is er over het algemeen veel groenvoer te vinden, in de winter is dat meestal niet het geval, maar vaak groeit er toch nog wel wat paardenbloem of weegbree. Vul de rest aan met extra groenvoer in de vorm van groente en fruit.
In de winter worden ook de wilgen gesnoeid. De bast bevat veel vitaminen en een wilgentak is dus erg goed om je konijn de winter door te helpen.
In de winter heeft een konijn meer voedingsstoffen nodig om zich warm te houden, ze moeten daarom ook wat meer voeding krijgen. Als aanvulling op het voer kan je ook dagelijks een of enkele pindaatjes geven (. Natuurlijk zijn winterpenen ook altijd goed.
Let er ook goed op dat je konijn niet op de tocht staat en dat het water nooit bevriest, je mag overigens nooit warm water of water met zout geven. Alleen isolatie en het regelmatig vervangen is de juiste manier om je konijn altijd goed water te geven. Als je je konijn buiten houdt is het niet verstandig deze veel naar binnen te nemen, ook grote tempratuur verschillen kunnen er voor zorgen dat je konijn verkouden wordt. Let er verder nog op dat als het konijnenhok buiten staat je moet voorkomen dat het inregent, zet de voorkant nooit richting het noorden of in de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoeg neerzetten, dan neemt ie zelf wel wat ie nodig heeft!