Hoe heet het wanneer een kat met zijn pootjes "trappelt" en waarom doet hij dat?

Onze katten die gaan altijd als ze willen gaan liggen, eerst met hun pootjes "trappelen". Maar hoe heet dat en waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

het is wat de kat als kitten doet; trappelen tegen mama's buik om de melkgift te stimuleren.
het kitten voelt zich warm en geborgen, en zal in zijn latere leven dezelfde trappelende beweging maken wanneer hij zich erg senang voelt.
hier heet het triftraffen ;)
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat heeft met vreoger te maken
toen ze kitten waren
stimuleren van de tepels voor het drinken v d melk

Toegevoegd na 1 minuut:
dat heet melktrappen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heet melktrappen, wij noemen het dabben als ze het bij ons doen.,
Dit doen ze als kitten om de melk beter te laten vloeien en later bij de mens omdat ze te jong bij de moeder zijn weggehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Slopotje;

Dat heet 'steppen' en dat doen ze om in conditie te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tijd geleden de vraag gesteld:
" wie kent het woord pietjakken? " (zoek maar even op)
Niemand kon mij het antwoord geven dat ik zocht.
Namelijk hetgeen jij nu beschrijft.

Ik weet niet beter dan dat wij dat gedrag van de kat altijd zo noemden: pietjakken.

Ik weet ook dat het een onbewuste reflex is, die voortkomt uit de kittentijd, waarbij de kitten op deze manier de melkklieren van de moeder stimuleert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De trappelzakboogie:

http://www.youtube.com/watch?v=l83M-4lHox8