wat is het verschil tussen een parkiet en een gras parkiet?

ik ben gisteren met mijn parkietje naar de dierenarts geweest en ze vroegen of het een parkiet of een gras parkiet was, daar heb ik verder geen aandacht aan geshonken, thuis gekomen heb ik de gras parkiet en de parkiet gegoogled, de foto`s naast elkaar gezet maar ik zag geen verschil
wie weet dat wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De vraagstelling is helemaal niet vreemd. Als de DA verstand heeft van parkieten, kan het evengoed een kweker zijn die met een van zijn vogels problemen heeft.
Als je nagaat dat er naast de huis- tuin- en keukenparkiet, die iedereen herkent, nog minstens twintig andere parkieten zijn die allen verschillen in grote en aanpak, is dat een doodnormale vraag.

Even een paar namen:
Halsbandparkiet, Port lincoln, Princes of Wales, Valkparkiet, Rosella, Bourksparkiet, Splendidparkiet, Pruimkopparkiet, Bergparkiet, Roodrugparkiet.....
Dit zijn allemaal parkieten die je hier veelvuldig op de tentoonstellingen ziet en die onder elkaar (kwekers) ook als parkieten worden aangeduid.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat de dierenarts een engelse parkiet of grasparkiet bedoelde? Er zijn zoveel soorten parkieten....

Het verschil daartussen is is dat de engelse parkiet groter en groffer is dan de grasparkiet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of hij bedoelde valkparkiet. Die zijn groter en hebben een kuif
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemde vraagstelling.
voor mij is de doorsnee parkiet een grasparkiet.
andere soorten, zoals de valkparkiet, worden meestal bij naam genoemd.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is "parkiet" de verzamelnaam voor alle parkietachtigen en grasparkiet de soortnaam. Misschien wilde de dierenarts gewoon even weten dat het toch zeker wel om een grasparkiet ging.
De meest gekende parkiet die gehouden wordt als huisdier is de grasparkiet, waardoor ze vaak gewoon "parkiet" ipv "grasparkiet" genoemd worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt wortel; als ik gebeld wordt dat iemand een parkiet komt brengen, ga ik uit van een grasparkiet, en dat is ook altijd zo.
is het een parkiet of een grasparkiet zou ik niet zo snel vragen.
beter zou dan zijn; is het een gewone grasparkiet, of een andere soort?
er is geen verschil.. er zijn verschillende soorten parkieten, dit zijn allemaal parkieten, maar de ene is een valkparkiet, de andere een grasparkiet.

als je een parkietje hebt, bedoelt men vaak een grasparkiet, dit vooral omdat dit de bekendste van het stel is.