Mijn goudvis zwemt scheef.Ik neem aan dat zijn blaas niet helemaal in orde is, aangezien hij hiermee zichzelf in balans houdt.Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb je je vis in zitten? (bak/kom aquarium etc)
wat heb je voor filter?
waar filter je over?
wat zijn de waardes van het water?
hoeveel en welke planten heb je erin staat?
wat is het wateroppervlak?
hoe warm/koud is je water?
wat geef je je vis te eten?
hoe ziet je vis er verder uit?

Antwoorden (4)

Ik vrees dat hij een ziekte heeft. Dan gaat hij gewoon dood na een poosje scheef te hebben gezwommen. De rest van de vissen kunnen het ook krijgen.
Als je nieuwe vis(sen) in de bak wil doen moet je de bak goed schoonmaken en nieuwe planten en steentjes erin doen anders krijgen alle nieuwe vissen het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb pas met bio gehad dat vissen een beetje en de richting van het licht zwemt dus het zou misschien kunnen zijn dat je een lamp verplaatst hebt of zo. Anders zou ik het ook niet weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan idd een ziekte zijn, maar wat heel vaak voor komt is dat ze lucht in hun blaas hebben waardoor ze scheef gaan zwemmen en veel op de oppervlakte 'drijven'

Dit kun je oplossen door ze zorgen dat ze het eten niet van het oppervlakte eten maar pas als het voer al gezonken in. ( eerst even in een bakje water doen en daarna in de kom)

Als je een sluierstaart hebt dan moet ie sowieso zinkend voerkrijgen, gewone goudvissen kun je ook het zinkende voer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goudvissen zijn zeer grote vervuilers, heel vaak is de filter niet groot of goed genoeg, of is er zelfs helemaal geen filter.
Hierdoor zwemmen de vissen in sterk vervuilt water, ook al zie je dat niet.
In het water ontstaat dan ammoniak, nitraat , nitriet en fosfaat in een veel te hoge concentratie.
Door te veel voeren wordt het nog erger en krijgen vissen een darm infectie, waardoor er in de darmen gassen ontstaan.
Door deze gassen kunnen de vissen niet meer normaal zwemmen, gaan scheef zwemmen of zelfs drijven.
Dagelijks een derde water verversen een week lang, dan is het water weer schoon.
Mogelijk minder voeren.
Mogelijk een andere/ grotere filter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je knap.
het is mijn vak :-)