Onze goudvis drijft 's avonds en 's nachts op z'n zij aan de oppervlakte.

Als je hem wakker maakt zwemt hij vrolijk weer verder en dat is nu al weken zo. Ik denk dat hij ziek is. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Misschien geef je je vis te vaak eten. Vissen hoeven niet heel veel eten. En zeker als je te vaak geeft, spugen ze het uit en wordt het water troebel. Dan is er minder ruimte voor zuurstof en gaat je vis naar het oppervlak om daar zijn zuurstof te halen. Kijk eens op de verpakking van je vissenvoer hoe vaak je mag voeren en vergelijk dat met hoe vaak je het doet.

Daarnaast kan de vis ook nog op heel veel andere manieren ziek zijn geworden. Van bacteriën op je handen bijvoorbeeld. Kom zo weinig mogelijk in het water.
Tenslotte moet je vis voldoende ruimte hebben en niet in de zon staan, of op een andere plaats waar de temperatuur veel wisselt. Goudvissen zijn koudwatervissen, dus he water moet niet lauw worden.

Sowieso snel je aquarium schoonmaken dus (niet met zeep!!) en de steentjes uitspoelen. Als je een kom hebt, kun je je afvragen of je je vis niet groter moet behuizen. Vervolgens goed naar het voer kijken en niet teveel meer voeren en wellicht de plantjes uit het water halen en bij de dierenwinkel nieuwe kopen. Vraag daar even welke het beste geschikt zijn. Je kunt daar ook een zuurstofpompje voor in het water kopen.

Ik zeg niet dat je vis na deze maatregelen overleeft, want ik weet niet hoe ziek hij is. Je maakt de kans erop wel groter. Succes!

Toegevoegd na 22 minuten:
Mocht niks helpen kun je nog een antibioticakuur proberen, lees ik zojuist. Zie mijn reactie bij XiniX' antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een vis heeft een orgaan dat lucht bevat... Knijpt hij in die luchtbel dan zinkt hij naar beneden en laat hij die luchtbel los dan stijgt hij... Wellicht heeft jouw goudvis een verzakking van die luchtbel naar rechts of links... Dus tijdens slaap kan hij de boel niet meer onder controle houden en ligt hij scheef in het water... Is hij actief dan kan hij corrigeren met zijn vinnen en weer recht zwemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan een zuurstofgebrek gehad hebben door bv een tijdje met een steentje in zijn mond gezeten te hebben. Dit tekort moet je trachten goed te maken. Je kan hem bv eens in jouw bad zetten en de sproeier hoog houden zodat er veel zuurstof in het water komt.
14 jaar geleden
Zorg voor zuurtsof in het water.
Dat kan door waterpest (plantje wat zuurtsof brengt)
Of een pompje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zit waarschijnlijk lucht in zijn zwemblaas
dat komt omdat hij met eten teveel lucht binnen heeft gekregen je moet altijd voer nemen dat direct naar de bodem zakt zodat hij dat probleem niet heeft
je kunt het proberen op te lossen met vloeibare parafine dat is bij de dierenarts verkrijgbaar
succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef je goudvis niet te veel voer. Een keer in de 2 a 3 dagen een piepklein beetje voer (ongeveer vijf vlokken en/of korrels per keer), dat is meer dan genoeg.

Je kunt het water van zijn aquarium/kom laten analyseren in de betere dierenspeciaalzaak (gratis), dit doe je als volgt: gebruik liefst een pillenpotje, in ieder geval iets waar een deksel op past ;-) Draai het potje om met de opening naar beneden dus... laat het omgekeerde potje naar de bodem zakken, beetje in het midden, draai het potje dan om en haal het rustig naar boven. Deksel erop en naar de dierenzaak om te zien hoe het met je water is gesteld.

Als je het water ververst doe dit dat nooit in één keer, dat is heel schadelijk voor vissen! Als het water in orde is en helder, geen algen etc. dan kun je één keer per maand ongeveer 1/3 van het water vervangen. Laat het verse water minimaal 24 uur staan zodat het kan ontharden, dat is beter voor de kwaliteit van het viswater.

Een pompje voor de lucht of een oxidator, een filter voor de waterkwaliteit en regelmatig verse plantjes geven helpt om het water van je vis van goede kwaliteit te houden en draagt bij aan het vissengeluk! Een ruime behuizing is noodzakelijk. Goudvissen zijn karpers en hebben veel ruimte nodig om te ademen en te zwemmen.