Hoe kan het dat in zwangerschaos bakje in aqarua leeg is ?

Ja we hebben thuis ewn aquaria nu is mij gup aan ht bevallen in een speciaal zwangersschaps bakje die was net vol en nu helemaal leeg hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zorgt dat je bak goed beplant is, en je doet er was fijnbladig drijfplant in, (bijvoorbeeld wat takjes cabomba of eikenbladvaren laten drijven) dan vinden de jonge gupjes vanzelf genoeg schuilplaatsen.

Antwoorden (3)

Het lijkt er op dat de moeder ze heeft opgegeten want guppen eten hun eigen jongen op als ze de kans krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Guppen hoeven niet in een zwangerschapsbakje. Bij ons regelen ze dat gewoon zelf, en er komen regelmatig jonge guppies bij. Zeker wanneer je ook genoeg waterplanten in het aquarium hebt, waar ze tussen kunnen zwemmen, overleven de meeste jonge guppies het wel. Geen idee of de guppies ook wel eens opgegeten worden door de moeder, maar ik vermoed dat dat maar een enkeling is. Door de guppies in een apart bakje geboren te laten worden, maak je het de moeder natuurlijk wel erg gemakkelijk om ze op te kunnen eten.
Het bakje is bedoeld, om de jonge visjes te beschermen tegen het opvreten er van, door andere vissen, dus direct na het werpen van de jongen, moet het vrouwtje er uit, want ook het vrouwtje eet haar eigen jongen op.
Heb je weer zoiets, blijf er dan even bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vreemd dat een moeder haar eigen nageslacht opeet... Maar ik heb er ook wel eens van gehoord, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is daar iets fout gegaan in de evolutie, of dient het opeten van jongen ook ergens voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Guppen zijn levendbarende tandkarpertjes, die velen keren per jaar jongen kunnen werpen.
Ook in de natuur gaat daar veel van verloren, alleen de allersterkste en allerslimste konden op tijd wegzwemmen en zich verstoppen.
Prachtig voorbeeld dus van natuurlijke selectie!!
Ook in een aquarium blijven er vaak wel wat visjes van over, mits je een goed begroeide bak hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de moeder eet de zwakkere jongen op zodat er zo min mogelijk energie verloren gaat. Als ze toch doodgaan, bijvoorbeeld door andere beesten, kun je ze beter zelf opeten. Klopt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is wel een beetje waar, maar belangrijker is eigenlijk de natuurlijke selectie , alleen de sterkste, gezondste en slimste visjes blijven in leven en mogen zich weer voortplanten.
De rest is voedsel.
Zo blijft de soort in stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een klein bakje is natuurlijk niet te vergelijken met de natuur. een hongerige kraamvrouw ziet het eten gewoon voor haar neus langs zwemmen. normaal schiet het kleine grut de begroeiing in en laat zich pas goed zien vanaf een bepaald formaat. extra eiwit in de vorm van meer geschikt voer (watervlooien, muggenlarven etc) voorkomt ook vaak (voor een deel) dat er meer jongen overleven omdat ze wat schappelijk wordt. (vissen die niet voldoende eiwitten krijgen willen eerder gaan jagen achter andere vissen aan, of soms zelfs aan vinnen bijten, vandaar) wat fijnbladig blad in het 'kraambakje' vergroot ook de overlevingskansen. zieken en zwakken vallen altijd ten prooi zoals Ed ook aangeeft. maar een hele lichting.... dat is gewoon voer geweest want er zitten in een worp altijd sterke(re) en gezonde(re) jongen, helemaal als het een vrouwengup betreft van een redelijk formaat en/of eerder jongen heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kikkervisjes die te weinig eiwitten krijgen om door de metamorfose heen te komen, eten elkaar ook op, waardoor er enkele alsnog kikkertjes worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, maar als we met ons aquarium aangaande de guppen de natuur (deels!!) in eigen hand nemen is het gelukkig te voorkomen dat een hele generatie verdwijnt :) tekort aan eiwitten maakt sommige dieren echt ''wraakzuchtig''. (was helemaal de + vergeten, maar staat erbij) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vroeger veel guppen gehad, maar zag er altijd wel wat overleven.
dank voor je plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, dan heb je nog geluk gehad!!
hier was het een invasie van guppen en andere levendbarende tandkarpertjes. op een gegeven moment zijn ze allemaal weer terug op wildkleur. en nu staat er een aquarium bij mijn zoontje op zijn kamer...... met guppen, platy's en zwaarddragertjes, maar een invasie zal het echter niet meer worden. (er zitten ook 2 dwergklauwkikkertjes in....) bij de meid hoef ik niet bang te zijn. die heeft een aquarium met enkel sluierstaarten op haar kamer. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt wel een visboer bij jullie. :-)
ze hebben idd als levend voer gediend.
volgende keer (takjes van een) fijnbladig plantje er tussen doen, wat als schuilplaats kan dienen (bij mijn werk eikenbladvaren altijd heel goed)

rond de tijd van bevalling ander levend voer geven (muggenlarven, watervlooien etc) zodat de honger/drang naar eiwitten minder groot is. (overigens is dit altijd goed voor vissen)

dit kán enorm helpen maar garantie heb je niet. wil een gup de jongen opvreten doen ze het echt wel. ik hoop dat je bij de volgende guppen bevalling het kannibalisme kan voorkomen en i.p. daarvan beschuit met muisjes kan smeren ;-)