Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet op of naast me komt liggen?

Hallo :) Ik heb al ongeveer 8 jaar een poes, Kitty. Ze is aan komen lopen toen ze ongeveer een jaar was. Mijn vader en zusje zijn allergisch voor katten, dus we hebben haar gewoon eten gegeven telkens als ze hier kwam en niet binnen gehaald. Ze leeft nu dus ook buiten. Maar nu komt de winter er weer aan, en er was voorspeld dat die heel streng zou worden. Dus mijn vader stelde voor dat ze ‘s nachts als het heel hard vriest dan wel bij mij in mijn kamer mag overnachten. maar het probleem is, als ze in mijn kamer is komt ze bij mij op bed liggen, en dan niet aan het voeteneinde, maar echt naast me of op mijn borst. Zo kan ik dus niet slapen.. Dus is er een manier waardoor ik kan zorgen dat ze aan het voeteneind of ergens anders in mijn kamer gaat slapen? Groetjes!
(ik heb hem even opnieuw gesteld omdat hij verwijderd was)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

je kan de kat keer op keer rustig oppakken en op het plekje zetten waar ze wel mag liggen.
zorg wel voor een warm en zacht plekje.
leg bijvoorbeeld een fleece dekentje op je voeteneind.
de kat zal het snel doorhebben, maar ik vrees dat je katje als het echt koud is, toch in je slaap tegen je aan zal kruipen.
met een beetje mazzel slaap je daar vrolijk doorheen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Zet een lekker warm mandje in je slaapkamer neer, je kat zal dit zeker waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn eigenzinnig, je kunt nog zo'n mooi mandje wegzetten naast je bed, als ze op je bed wil dan doet ze dat. Het enige wat helpt is haar niet op je kamer laten, mandje in de bijkeuken of ergens waar je de deurkan dichtdoen en haar voor de nacht kan opsluiten.
(toegeven en wennen aan kat naast je is veel makkelijker) Kat heeft lange adem
12 jaar geleden
Een fleece deken kan zeker helpen. Mijn kat is er gek op. Als ik het alleen aan het voeteneinde leg gaat hij meestal daar liggen. Je kan er ook één op een stoel leggen. Mijn kat ligt daar liever dan in een mandje op de grond. Katten willen de omgeving graag goed kunnen zien. Als je poes op je borst gaat liggen draai dan naar je zij. Dan kan ze niet lekker meer op je liggen.
Als het slapen een probleem blijft zou je de poes ook een plekje in de schuur kunnen geven. Zet daar dan wel een goede mand neer met een warme deken. Alles beter dan buiten. Of misschien toch in de keuken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dit echt de juiste manier is. Een kat die gewend is om buiten te leven, heeft een totaal andere vacht, dan een huiskat die binnen woont.
Haal je hem nu 's nachts naar binnen, dan heeft hij een te dikke vacht om zich in een verwarmd huis prettig te voelen. Als hij vervolgens overdag weer naar buiten moet zijn de temperatuurverschillen te groot. Dan wordt hij zeker ziek.

Die vacht bouwt zich op naarmate het seizoen vordert en zal als het erg koud wordt dik genoeg zijn om te overleven.
Je kunt wel buiten een plaats maken waar hij tochtvrij en warmer kan slapen. Een wat hoger geplaatste kist die tochtvrij is, die uit de wind staat en gevuld is met hooi. Een paar warme lappen erin en een betere plek voor een buitenkat is niet denkbaar.

De kat voelt zich er veel beter bij en jij kan ongestoord slapen.
Je moet dit probleem meer vanuit de natuur bekijken.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik denk dat je daar wel wijzer aan doet. Overigens is hooi/stro heel goed isolatiemateriaal tegen de kou. Beter dan een kattenmandje met een kussentje. Een doos of krat (niet op de grond geplaatst anders trekt de kou op), een laag hooi erin en een warme lap. Dat alles ook nog in een schuur waar ze in en uit kan. Er is geen betere warme winterplek. Ook bij -15 graden. Ze zal je dankbaar zijn.
Jij bent erg zorgzaam, ook dat is warmte.
Ivana
12 jaar geleden
Pas wel op dat je regelmatig haar drinken naziet, dat het niet bevriest. Gewoon iedere dag, of twee maal per dag even controleren.