Mijn kat is verkouden wat moet ik doen?

Mijn poes is al een paar dagen aan het niezen en haar neus zit bomvol snot. Ze vind het dan ook wat moeilijker om te ademhalen. Is hier een medicijn voor, of is het handiger om naar de dierenarts te gaan? Ik hoop hier iets meer van te weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Naar de dierenarts, natuurlijk, ZELFS als er een medicijn voor is-want je kunt zelf onmogelijk de diagnose stellen. Katten zijn geen mensen, dus ze kunnen niet aangeven waar ze nog meer last van hebben of hoe ze zich voelen ; daarbij moet je puur op het gedrag afgaan, en aar kun je je best een keer vergissen.

En er zijn meerdere aandoeningen waarbij een kat kan niezen, waarvan niesziekte niet te minste is. Uiteraard zou je daar standaard tegen moeten laten inenten, maar dat doet helaas niet iedereen. Daarmee is het diertje ook nog eens besmettelijk voor andere katten.

Tenslotte kan een kat HEEL snel HEEL ziek worden, en dat kan een lange, kostbare weg worden (sprak ze uit ervaring).

Als ze nog goed plast, poept, eet, drinkt , wast en reageert kun je dat gerust morgen doen, maar maakt ze nu al een zieke indruk, dan zou ik er geen gras meer over laten groeien en NU bellen. Morgenochtend zou ze er ineens heel anders aan toe kunnen zijn......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord een dikke vette plus van mij Marleen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima!
+

Andere antwoorden (8)

Misschien naar de huisarts???

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik bedoel dierenarts, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even naar de dierenarts gaan. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen de poes wat vitamine pilletjes te geven. Die zijn in de dierenwinkel en de supermarkt te koop en zien eruit en smaken ook als snoepjes. Je kunt hem er ook kattenmelk bij geven, daar sterkt die ook van aan. Dit krijg je in de supermarkt. Begin eerst met de kattenmelk en als het dan beter gaat kun je de snoepjes geven. Hou dit een tijdje aan. Als de poes dan nog niet beter wordt kun je nog altijd de dierenarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het niesziekte is ondertussen andere katten laten besmetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min In beginsel hebben katten geen extra vitamines nodig als ze een wolwaardig voer krijgen. Ten tweede is het geen mens die met een potje roter even onder de wol kruipt. Ten derde, je kunt de ernst niet inschatten en dus is naar de dierenarts de juiste gang van zaken. Voor het diertje zelf maar ook zeker voor de katten waarmee hij (direct en indirect) in contact komt.
Zo te lezen heeft je kat hoogstwaarschijnlijk niesziekte en hiervoor moet je met je kat naar de dierenarts.
Je dierenarts zal dan een antibiotica en eventueel een oogzalf voorschrijven als je kat ook last heeft van ontstoken ogen.

Om dit te voorkomen in het vervolg,zou je je kat in moeten laten enten tegen de niesziekte,alleen dit gebeurd niet op het moment dat je kat de ziekte al heeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet niet of je nog meer katten hebt want dan is de kans groot dat die het ook krijgen omdat niesziekte zeer besmettelijk is voor katten onderling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha,mijn geliefde minnaar is weer aanwezig. :-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is niet van mij, maar kun je die - vrij ernstige - diagnose zo stellen dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom heb ik erbij gezet;hoogstwaarschijnlijk want aan de symptomen te lezen komt dit heel veel overeen met de niesziekte,maar alleen een dierenarts kan dit uitsluiten of bevestigen.
Rieneke1
12 jaar geleden
marleen, niesziekte kan ernstig zijn, maar ook mild verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Cica. p.s.
Je advies over urinary light gebruikte mijn kat al[wist ik niet,nooit op gelet]en dan nog zo dik. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja plus!!! goed antwoord en inderdaad een kleine "verkoudheid" kan al niesziekte zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Chelsea16.
Zijn de entingen tegen niesziekte up to date? Zo nee: bel de dierenarts voor overleg. Zo ja: dan ook bellen, ook een geënte kat kan niesziekte krijgen.
Misschien is het iets onschuldigers, maar dat kan de dierenarts dan wel bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel zo dat als een kat geënt is dat ze dan een lichtere vorm van niesziekte kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wel, dus enten is altijd aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt maar goed antwoord plus
het lijkt er op dat je kat niesziekte heeft.
op zich is daar geen medicijn voor, omdat het vrijwel altijd een virus betreft, wat de kat zelf moet overwinnen.
hou je kat wel goed in de gaten, want er kan een bacteriele infectie bijkomen, en dan moet je zeker naar de dierenarts voor antibiotica.
als de uitvloeing uit neus en ogen helder is, zou ik het aankijken.
zodra deze uitvloeing gelig of groenig oogt is het zaak naar de dierenarts te gaan.
voor nu kan je je kat helpen door een lange hete douche te nemen, en de kat mee te nemen, zodat ze wat kan stomen.
neusspray voor kinderen kan ook helpen.
verder is het van belang dat ze blijft eten, dus zorg voor voer wat sterk ruikt.
wat tonijn misschien, en verwarm het natvoer, zodat de geur beter vrijkomt.
beterschap voor je katje!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus weer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei rieneke, ik ben het voor het eerst niet met je eens... Wat je zegt klopt helemaal maar ik zou toch echt met het beestje naar de dierenarts gaan en niet eerst aankijken. ik min verder niet trouwens.
Rieneke1
12 jaar geleden
miss prixie, zodra ik iets niet vertrouw, sta ik bij de da.
maar als de katjes levendig zijn, en alleen niezen en heldere snottebellen hebben, kan die ook niet veel uitrichten.
drie jaar terug had de hele club hier de nies; proesten en heldere snottebellen.
na een goede week was het weer overgewaaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens Rieneke, in de situatie zoals je hier omschrijft. maar jij hebt dan ook wel een stuk meer ervaring met katten en dus kun je dit inschatten als je het bij een van je katten ziet. Op het moment dat iemand een vraag als deze stelt (dat bij mij de indruk wekt dat er weinig tot geen kattenervaring in het spel is) die wel ziet dat haar kat moeite heeft met ademhalen, dan zou ik toch zeker niet afwachten maar stante pede richting DA gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 jij weet meer van katten dan de gemiddelde persoon dus je weet waar je mee bezig bent. iemand die minder kennis van zaken heeft zou m.i. de zekerheid van iemand moeten krijgen die geen leek is op dit gebied, en wel de dierenarts. als het diertje meer onder de leden heeft (is het oud of heel jong) of de weerstand te laag is om het zelf te overwinnen is het geen optie om zelf te dokteren als men niet voldoende onderbouwd is op dit gebied. goede tips!! (zoals gewoonlijk) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Missprixie ik ben t met je eens.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Missprixie ik ben t met je eens.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
handiger?

dat is het zeker, en ook verstandiger. het kan een verkoudheid zijn, maar bv ook niesziekte of een andere infectie die niet vanzelf over gaat.

als je meer wil weten (van een afstand kunnen we hier niets zien dus blijft het simpelweg gokken) moet je gewoon naar de dierenarts met de kat. (eigenlijk had je er al geweest moeten zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neusverkoudheid
Een gewone neusverkoudheid, ook wel rhinitis of neuscatarre genoemd, heeft dezelfde symptomen als de kattenniesziekte, een gevaarlijke virusinfectie waartegen de kat elk jaar met een inenting kan worden beschermd: tranende ogen, het afscheiden van waterig neusvocht, later van etterig slijm uit de neus en ogen en niezen. Deze ziekte treedt zelfstandig op, maar ook als bijkomend verschijnsel van talloze andere ziekten. Het gevolg hiervan kan een voorhoofdsholteontsteking zijn. Een neusverkoudheid hoort door een dierenarts behandeld te worden. Een behandeling met antibiotica belooft meestal snelle genezing. Als een neusverkoudheid niet wordt genezen, kan hij chronisch worden.

Toegevoegd na 53 seconden:
als ik jouw was zou ik voor de zekerheid ff naar de dieren arst gaan.

Beterschap!!