Medicijnen fijn gemaakt: wel of niet nog werkzaam?

Ik maak de medicijnen voor mijn hond fijn en vermeng het dan met haar eten. Nu heb ik gehoord van iemand dat dan de werkzaamheid afneemt. Wie weet of dat zo is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn dierenarts zei, dat ik de antibiotica voor de kat gerust fijn kon malen en door het eten doen, maar dan moest ze het wel meteen na het malen opeten. lang gemengd laten staan met eten was niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe krijgt ze de medicijnen in eten wat ze gelijk opeet, maar af en toe laat ze het wel eens staan. Dan doe ik haar pillen (fijn gemaakt) in water en dan krijgt ze het in een pipet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prilactone, dimazon, vetmedin en dermipred

Het beste antwoord

Ligt er aan of het medicijn een depotfunctie heeft. Dit houdt in dat een medicijn langzaam oplost in de maag / wordt opgenomen door de darmen en de stoffen die voor een goede werking zorgen geleidelijk afgeeft, danwel zorgt dat het lichaam de werkzame stof geleidelijk opneemt.
Als dit het geval is dan zorgt dit voor een betere werking en -mogelijk- minder schade aan de maag- of darmwand.
Je kan dus niet zo maar ieder willekeurig medicijn fijn malen of breken.
Misschien geeft de bijsluiter uitsluitsel, anders even contact opnemen met de (weekend) dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Gewone', droge pillen kan je prima vermaald door het eten doen : dan weet je tenminste ook zeker, dat hij zijn medicijnen binnen krijgt.

Anders is het met capsules : zo'n soort 'bommetje' met een 'plastic' hulsje eromheen, en poeder erin. Dat plastic omhulseltje moet oplossen in de maag, waarna het medicijn dus gelijk door de spijsvertering wordt opgenomen en in de bloedbaan komt.
Bij die is het dus : bek wijd open, achterin de keel duwen, bek dichthouden, en onder de keel strelen tot hij slikt.

Als je het evengoed niet vertrouwt, bel dan maandag even met je dierenarts : als je het al een paar dagen door het eten mengt, kan 2 dagen wachten met bellen geen kwaad : tenzij hij weekenddienst heeft, natuurlijk : dan zou ik even met m'n hond langswandelen, en kijken, of ik niet stoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle gewone droge pillen kun je vermalen hoor... Dit zou in de bijsluiter moeten staan, maar pillen als bijv. ritalin, wat ook droge pillen zijn kun je ook niet vermalen, omdat het medicijn dan niet werkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wist ik niet : weer wat geleerd : dank je wel, mefloortje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bek wijd open, achterin de keel duwen, bek dichthouden, en onder de keel strelen tot hij slikt " (bijna stikt) heb ik regelmatig moeten doen, maar de angst in haar ogen als ze ziet dat ik met de medicijnen bezig ben is heel erg naar. Ik wil dat ze blij is met me en iet bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het heel belangrijk, dat je regelmatig, liefst iedere dag, even je hond 'aftast': alle voeten, tussen de tenen, staart omhoog (alsof er een termometer inmoet), oren omklappen en erin kijken en evt. een paar haartjes plukken, en even 'bek openen'....gewoon bij de dagelijkse borstelbeurt. Dan hoort het er gewoon bij, en is er niets aan de hand. Als je alleen ooit de bek opent omdat er iets ingeduwd moet, is het natuurlijk een heel 'gebeuren', maar het is voor de bestwil van de hond, en met een flintertje kaas of kip na de pil is het leed al snel geleden!!!
Vergeet niet, dat jij de roedelleider bent, en dus is ze altijd blij je te zien, ook al doe je soms onbegrijpelijke en minder aangename dingen als nagels knippen, oren plukken of ja, pillen induwen.....