Hoe komt het dat een hond op 5 minuten van de plaats van bestemming al 'ruikt' 'weet' dat we er bijna zijn?

Mijn hond ligt te slapen totdat we ongeveer vijf minuten verwijderd zijn van onze woning en dan wordt ze onrustig en gaat naar buiten kijken en blaft.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vergeet er bij te zeggen dat we in de auto zitten. Sorry.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Ivana
12 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: ja, daar was ik ook van uit gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik gezien aan je antwoord.

Het beste antwoord

Wij hebben dit meermalen met onze hond uitgeprobeerd. Zij doet dus hetzelfde. 2km voor we thuis zijn gaat ze rechtop zitten en is alert. Wij deden bewust niets anders dan de hele voorgaande reis, gewoon samen praten of stil zijn, niks bijzonders.
Het maakt ook niet uit van welke zijde we het huis naderen.

Ik heb toch het sterke vermoeden dat het de geur van de omgeving is. Ze ruiken heel goed of je in de stad bent, of op het platteland. Of je op de snelweg rijdt of die verlaten hebt. Alles heeft zijn eigen geur.
Zo kan ik me ook voorstellen dat de aanwezigheid van de geur van een fabriek, een kleuterschool, een markt het thuisgevoel oproept: wakker worden, we zijn dicht bij huis.

Bij honden werkt eerst de neus, dan pas het gezicht en het gehoor op de laatste plaats.

Ga eens na of er in jullie omgeving een specifieke geur kan hangen (ook als je hem zelf niet ruikt), of daar de oorzaak van de herkenning zit.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt inderdaad. Een koekjesfabriek.

Andere antwoorden (8)

Komen jullie op een vaste tijd thuis? Zoja, dan kan het zijn omdat ze dan weet dat jullie thuiskomen.

Ze ruikt misschien jullie geur, omdat ze die gewend is en honden hebben nou eenmaal een hele goede neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kunnen allerlei kleine signalen zijn, die ze oppikt : geuren, natuurlijk in de eerste plaats, maar ook jij geeft misschien signalen af : je jas dichtknopen, je sleutels uit je tas pakken, de cd alvast opruimen in z'n hoesje. Of alleen maar dat je rechterop gaat zitten.
En dan zijn er misschien ook specifieke geluiden die bij jouw 'huisomgeving' horen : de trein of de tram, een schoolplein met buitenspelende kinderen, een parkeerterrein bij een supermarkt met ratelende karretjes.
En als ze naar buiten kijkt, zal ze ook de omgeving herkennen, omdat ze daar tijdens het uitlaten langskomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat weet ie niet, maar ze merken aan de rijstijl dat de omgeving veranderd. Zodra je van een doorgaande weg af gaat is dat voor een hond het signaal dat er op korte termijn iets gaat gebeuren. Dat 'iets' kan gewoon thuiskomen zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'De snelweg af' is ook het moment dat mijn kinderen ineens opermerken : hee.....we zijn er bijna. Ook als ze geen IDEE hebben waar we heen gaan. Honden bemerken dat ongetwijfeld nog sneller / beter.
paulus811
12 jaar geleden
Yep, want ook al hebben ze nog zo'n goede neus, ruiken kunnen ze dat echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me heel logisch.
Het kan zijn dat je op het laatste stuk voordat je thuis komt achter elkaar veel bochten moet nemen of veel keren moet afslaan. Uit ervaring weet je hond dan dat als die snel opvolgende bewegingen komen hij haast thuis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even los van de mogelijkheid van de antwoorden voor mij: het ruiken, bochten aanvoelen, mensen die altijd hetzelfde reageren etcetc. waar veel inzit: waarom kan een hond dit niet gewoon zie???? Ze hebben toch ook ogen?
De honden van mijn moeder wisten na een paar keer rijden precies als ze vlak bij mijn huis was met de auto. Dan werden ze helemaal wild :-) Dus niet hun eigen huis (daarbij ook natuurlijk), maar het mijne!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Ivana is het eerst de reuk, dan de geur en als laatste het geluid. Klinkt wel aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt zeker aannemelijk! Daarom schreef ik ook: "los van de antwoorden voor mij".
De reuk van een hond is natuurlijk enorm goed, veel beter dan die van ons. Kan heel goed zijn, dat ze geuren opnemen ver voordat ze op de plaats van bestemming zijn.
Alleen niemand heeft het erover, dat een hond daarbij ook zijn ogen kan gebruiken: ze zijn niet blind! Vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed opgemerkt. Alle antwoorden helpen.
het zou ook kunnen dat de hond enkele woorden uit gesprekken herkent.we zijn bijna .. thuis.. zo nog ..even..en we zijn ..er..ook voelt de hond spanning.des te dichter bij huis des te ontspannender de baas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft met het instinct van de hond te maken. Het is ook zo dat de neus van een hond veel beter ontwikkeld is dan de neus van de mens. Je hoort ook niet voor niets dat honden ingezet worden als speurders....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
zomaar wat voorbeelden:

auto maakt meer bochten dan op de grote weg/snelweg

je begint meer te praten tegen elkaar

je pakt alvast je tas en spullen bij elkaar

auto rijd langzamer

hond kan naar buiten kijken en herkent bepaalde punten in zijn bekende omgeving.

wat honden doen is fastmappen: een aantal handelingen of kleine signalen die jullie laten zien zonder je er bewust van bent. hiervan weet de hond 1+1 is 2, dus als ze dit en dat doen dan zijn we bijna thuis.

een hond kan oostindisch doof zijn maar ook het tegenovergestelde hiervan. slapen als dingen niet boeiend genoeg zijn, maar als er iets is wat de aandacht triggert dan worden ze er wel wakker van.

een hond zit voor foefjes! :)