ik heb een kat en als hij naar de dierenarts moet dan krijg ik hem niet in het mandje ik heb al alles geprobeerd heeft iemand een tip?

ik krijg mijn kat niet in het mandje als hij naar de dierenarts moet ik heb het al geprobeerd met eten maar dat lukt ook niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wat je kunt proberen is de mand open in je kamer te zetten een aantal dagen voordat je kat naar de dierenarts moet.
Je kat kan er dan op zijn eigen manier aan wennen en zal hoogstwaarschijnlijk zelf in en uit lopen tijdens het wennen en op het moment dat hij daadwerkelijk erin moet,zal hij het niet meer zo eng vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot hij één keer met mandje bij de dierenarts is geweest... wij hebben er twee in de kamer staan:de konijnen zijn er gek op en slapen erin. maar de kat niet.
een kartonnen doos wel: zodra ik weer een nieuwe heb springt ze er meteen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet, mijn inmiddels overleden katten lagen dagelijks in het reismandje te slapen dat altijd open in de woonkamer stond. Ze zijn zeer regelmatig naar de dierenarts geweest en later tijdens hun ziekteperiode was het 2x per week. Ze hebben altijd in het mandje liggen slapen, zijn er nooit bang van geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
missprixie, inderdaad, mijn kat kan er ook ten alle tijde in.
En dat doet ze dus ook, en is er niet bang voor, en zelfs niet voor de dierenarts.
En mijn kat was de schuwste uit het nest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie je maar whiteeagle wat een rustige aanpak voor goed effect kan hebben =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er ook geen last van want mijn ene kat is ook al een aantal malen bij de dierenarts geweest.

Andere antwoorden (14)

Gewoon oppakken als het mandje buitem zicht is bijv. In een andere kamer de kat oppakken en vervolgens naar het mandje lopen en de kat erin stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, niet moeilijk doen. Oppakken en de kat erin stoppen. Jij bent de baas, niet de kat.
Je kan ook de dierenarts bij je laten komen dat is vanochtend nog op het journaal geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem achterstevoren er in stoppen. Eerst zijn kontje en dan gewoon naar achteren zetten. Als je eerst de kop er in duwt, gaat de kat zich verzetten.
Dit heb ik ooit hier op het forum gelezen Sindsdien doe ik het op deze manier en het probleem is opgelost.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat antwoord moest ik ook meteen aan terugdenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een 'bovenlader' heeft bij ons gewerkt, dan kan 'ie zich minder hard verzetten met z'n pootjes is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten hebben instinkt.. Neem de kat een paar keer mee in de mand naar iets leuks.. Vermoedelijk weet de kat dat de mand de trip naar de dierenarts is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Druppel op en doekje valeriaan enkele druppels zijn al voldoende.
Leg dit in het mandje.
De meeste katten zijn er gek op.
Dan gaan ze vanzelf op de geur af.
Probeer het maar het werkt.
Dr vogel heeft valeriaandruppels die gebruik ik ook altijd.
3 a 4 druppels is voldoende.
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Werkt ook nog rustgevend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of kattekruid kan ook +1
Je moet het mandje vertikaal, dus met de opening naar boven zetten. Dan pak je de kat met een hand onder de oksels van zijn voorpoten, hand op het borstbeen dus en met de andere hand onder zijn achterwerk. Dan laat je hem met zijn achterwerk in het mandje zakken. Deurtje ervoor vastklikken en het mandje in de gewone horizontale stand zetten.

Wij hadden ook altijd moeite onze kat in het mandje te krijgen maar sinds we het zó deden geen centje pijn meer.
12 jaar geleden
Pak een handdoek, een behoorlijk grote (geen strandlaken) en wikkel daar je kat in op het moment dat je hem/haar oppakt. Hierdoor kan hij/zij niet spartelen en kan hij/zij met handdoek en al gewoon het mandje in.

Werkt echt heel goed, mijn kat is zonder handdoek ook niet in dat ding te krijgen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet in één keer goed gaan. Als je hem de 1e keer niet in het mandje krijgt, krijg je hem bijna niet meer te pakken. Dus zelf goed voorbereid zijn en daadkrachtig te werk gaan! Het mandje -open- in de kamer zetten, net doen alsof er niks aan de hand is. De hele dag laten staan en er niet naar omkijken. En dan ineens -BAF-! pak je hem bij zijn nekvel en z'n kontje en hups, in één keer die mand in. Niet laten ontsnappen want dan is het gedaan. Ik wens je veel sterkte met deze helse klus!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me nou precies de manier om juist angst bij een kat te kweken voor het reismandje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Missprixie.
Bijna al de antwoorden kweken angst voor de kat, naar het reismandje/bench, of naar jou zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen wel wat hebben hoor missprixi. Leuk vinden ze het nooit, hoe je het ook aanpakt. Dus kun je naar mijn mening maar beter kort en krachtig handelen, dan er een langdradig ritueel van te maken. Het is een dier en het handelt uit instict, je moet er ook niet teveel achter zoeken qua trauma's ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Mijn katten zijn helemaal niet bang voor het reismandje, mijn inmiddels overleden katten sliepen er uitzichzelf bijna dagelijks in, ondanks vele bezoeken aan dierenartsen. Die vonden het reismandje wel degelijk leuk. Geen enkele kat is natuurlijk hetzelfde maar persoonlijk vind ik echt dat dergelijk propwerk angst beinvloed. Een diertje gaat dan juist een reismandje associeren met iets engs. En tuurlijk kunnen katten wel iets hebben, dat hoor je me ook niet zeggen. =)
Rieneke1
12 jaar geleden
van mij toch een plusje.
als je geen renpartij door het hele huis wil, is een zekere mate van doortastendheid wel van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat had toch behoorlijk snel een (trauma)
Ze sprong altijd bij mij op schoot om geknuffeld te worden.
Maar toen zat ik een keer in mijn badjas op de stoel, en toen sprong ze op schoot, maar toen gleed mijn badjas open, en om haar val te breken, zette ze een dikke kras in mijn been, mijn normale reactie AU,ze durfde daarna een half jaar niet meer op schoot te springen.
Ik weet niet of ze nou zo geschrokken was van haar val, of van mijn Au, maar een half jaar lang kwam ze niet meer op schoot, nu heeel af en toe weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+. Ik ben het er helemaal mee eens dat je daadkrachtig moet handelen. Je neemt je heilig voor dat het in 1 beweging gaat lukken, en verder geen drama. Hoe sneller het weer voorbij is, hoe beter.
Net als het geven van een pilletje, als dat te lang duurt bij een moeilijk geval, dan lukt het ook niet meer en heb je een kat die overstuur is EN zul je die pil er van ze lang-zal-ze-leven niet meer in krijgen. Geef maar een lekker beloning bij thuiskomst om het goed te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suussuus.
Ben ik het niet mee eens.
In het begin at mijn kat gewoon de wormpasta van de tube zelf op, en was er niks aan de hand, maar dat was maar 2 x gelukt.
Daarna vond ze het vies, en moest ik het dwingen, en sindsdien kots ze de wormpasta elke keer uit.
Klink misschien raar, maar het is toch echt zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar...hij vond het toen dus al vies. Dus dat had dan toch niks meer met het dwingen te maken? Ps. Is dat jouw katje? (avatar) Lief beesje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of zij het de eerste 2 x ook vies vond, maar ze kotste het tenminste niet uit, en sinds ik het moet dwingen wel, vind ik toch vreemd.
En misschien heeft een kitten wel een andere smaak, dan een volwassen poes.
De smaak van mensen verandert ook.
Ik lustte als kind geen ananas, nu ben ik er gek op.
En ja das mijn poes op de avatar.
Kruising vader blauwe rus kruising ragdol moeder maine coon.
Van 3 rassen het beste ;-)
Iedereen die hier komt, vind haar mooi, en ik ook, ze is ook heel lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is met wormtabletje altijd even proberen. De ene spugen ze uit (soms zelfs nog stiekem achter de bank) en de andere houden ze wel binnen. Ik gebruik die van Bayer.
De pilletjes van de Hema kwamen er altijd weer uit. Pilletje er (snel,hup, achter in de keel) in, en daarna meteen wat lekkers geven wormpasta er even snel ingooien, lukt niet.
Ik heb mijn bench gewoon standaard in de huiskamer staan van het begin af aan dat ik een kat heb.
En als je de bench in het spelen betrekt, je gooit er een speeltje in, dan wennen ze er meteen aan dat de bench niet eng of negatief is.
Als dan de kat naar de dierenarts moet, gooi je gewoon een speeltje in de bench, en de kat vliegt er in, en hup deurtje dicht, en niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Ik weet niet wat voor mandje u heeft maar ik haal altijd de deksel eraf, dan zet ik hem neer en doe ik snel en voorzichtig(kijk uit dat er geen pootje of staart tussen zit) de deksel er weer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn methode: de katten hier lopen door het hele huis, alle deuren staan open.
Is het weer tijd voor een dierenartsbezoek, dan haal ik eerst de mand uit de gangkast, en laat die open in de gang staan. Ik doe een lap of oud kledingstuk van mezelf in de mand zodat ie wel een beetje vertrouwd ruikt, en ik doe alle deuren naar de gang dicht.
Als beide katten binnen zijn, doe ik het raam dicht, zodat ze niet weg kunnen.
Ik til de bangste op, houd hem stevig vast, sjouw hem naar de gang en dan met de kont naar achteren de mand in, deurtje dicht.
De slimste denkt dan weg te komen door zich te verstoppen, maar dat doet ze op een vaste plek. Daar til ik haar vandaan, op naar de gang, deurtje open, kat twee voor de mand houden (dan durft de eerste kat er niet langs te ontsnappen) en ook zij gaat met de kont eerst de mand in. Deurtje snel dicht.
Vervolgens inspecteer ik mijn armen en handen, plak eventueel pleisters, en dan op naar de dierenarts...

Ze kennen de mand alleen van het dierenartsbezoek dus ze zullen er nooit vrijwillig in gaan zitten. Dat kun je een kat wel leren als hij het mandje altijd ook als gewone ligplaats heeft gehad vanaf dat ie klein was.

Het geeft hier altijd veel stress (je ziet dan van die zweetvoetafdrukjes op de tafel bij de dierenarts), maar het lukt me niet op een andere manier.

Is je kat wel optilbaar? Daar kun je ze wel aan wennen namelijk, dat je ze elke dag even optilt en vasthoudt, en als dat in de loop der tijd goed gaat kun je een stukje met ze lopen. Dan wordt het makkelijker om ze in de mand te krijgen.
Lukt het echt niet, dan zul je het gevecht aan moeten gaan met bijvoorbeeld een handdoek - simpelweg lokken met eten gaat niet lukken, een kat is niet gek en als ie dat mandje niet vertrouwt gaat ie daar zéker niet eten.

Uiterste oplossing: de dierenarts op huisbezoek vragen. Niet elke dierenarts zal dat doen, maar je kunt altijd vragen of z/hij daartoe bereid is (zal je wel meer geld kosten, maar ja).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer de reismand heel normaal te maken voor je kat door hem gewoon in een hoekje van de kamer te zetten(met het deurtje wijd open) wanneer je hem niet gebruikt, leg er zo nu en dan iets lekkers in en laat je kat het verder zelf ontdekken.
grote kans dat je kat nieuwsgierig is een gaat snuffelen!

Mijn katten slapen en spelen er zelfs wel eens in
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist +1
als die monsters van mij naar de dierenarts zijn geweest laat ik de mand nog een tijdje staan.

de verbanden tussen mandje-dierenarts-niet leuk-mand is niet leuk (ofwel fast mappen), verleggen ze vrij vlot als ze eenmaal ontdekken dat het mandje eigenlijk best wel heel er fijn is en niet altijd richting dierenarts gaat :)

in spoed gevallen werkt het niet natuurlijk, maar als je een afspraak hebt staan bij de dierenarts zet de mand een paar dagen eerder neer, en laat het ook na die tijd nog een poosje staan.

als ie echt niet wil: mand met opening naar de bovenkant, en de kat laten zakken met kont eerst.