Help! we hebben een hond maar deze heeft een trauma. Hoe hier mee om gaan?

Hoi ik en mijn vriend wonen samen en hebben pas een kleine hond van 10 maanden in huis genomen.
Deze hond komt uit Polen vandaan waar hij helaas door een vorige manlijke eigenaar slecht behandelt is.

Deze hond is bang voor mannen en bang voor een halsband.

Ik zelf kan van alles met hem doen.
Het vrouwelijk geslacht vertrouwd hij dan ook.
Hij blijft ook steeds in mijn buurt.
Hij gaat alleen wel snel op ze rug liggen om zich over te geven.

Mijn vriend daar in tegen die doet heel rustig tegen hem.
Hij vind hem dan ook wel interessant alleen op een veilige afstand.
Zodra me vriend zijn halsband om wil doen of naar hem toe loopt begint hij zacht te grommen.
Alleen maar grommen hij laat niet zijn tanden zien of zo.
Hij is gewoon bang.
Hij laat duidelijk merken dat me vriend niet de halsband om mag doen.

En als ik het doe is er niks aan de hand.

Maar toch zijn er momenten dat hij wel naar me vriend gaat als me vriend zijn naam noemt.

Maar bij mij blijft hij steeds in de buurt waar ik ook zit of sta.
Het lijkt wel of hij mij wil beschermen of zo?

Als ik samen op de bank zit met me vriend is er niks aan de hand.
Maar dan gaat hij wel zo zitten dat hij aan mijn kant in de buurt zit.

We zijn beide heel blij met ons hondje alleen zou ik zo graag willen dat mijn vriend er ook meer van kan gaan genieten.

Dus...
Wie weet hoe we dit moeten aanpakken?
Zodat ons hondje mijn vriend ook vertrouwd?
Ik heb echt geen idee hoe we dit moeten aanpakken samen.
Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden verwerken geen trauma, honden leven in het nu. ze leren door ervaring dat ze niet bang hoeven te zijn dus het is van belang dat de hond geen bescherming kan zoeken bij jou, en dat je beiden geen medelij hebt met de hond. doe je dit wel kan je de hond niet helpen helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar programma's van Cesar, de honden fluisteraar. Dan zal je veel duidelijkheid krijgen over honden gedrag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dát zeker, maar dit is toch wat minder algemeen en iets wat z.s.m. opgelost moet worden. weet niet of het in het programma voorbij komt (al moet ik zeggen als het kwartje valt dat het dan heel simpel is)

Het beste antwoord

ten eerste moet je de hond bij JOUW wegsturen. bij jou is ie veilig maar de hond moet zichzelf zien te redden zonder jou.

jij bent zijn veiligheid, dus met deze achtergrond gaat de hond je claimen, dat kan ik je nu al op een briefje geven (en kleine hondjes worden groter, sterker, zekerder en vooral duidelijker in wat ze willen en niet willen)

rustig en voorzichtig benaderen is onzekerheid in gedrag voor een hond. met zijn achtergrond wekt dit juist MEER angst op.

hij is dat gewoon bang, maar dit gedrag kan gewoon niet. agressie komt vaak uit angst en onzekerheid voort, maar net zo fout als agressie bij een 'valse' hond.

hij is dus niet bang voor de halsband, hij vind je vriend eng. en is niet zo bang dat hij vlucht (dit doen #echt# bange honden in eerste instantie)

jij zou dus uit de kamer moeten gaan als je vriend met de hond bezig is. de halsband vind ie niet eng, dus het is een kwestie van vertrouwen winnen. dit doe je door duidelijkheid, maar wel op een eerlijke manier. laat je niet afschrikken door het grommen (hiermee beloon je een hond voor zijn gedrag, en wek je agressie in de hand!)

heeft de hond de riem om werk dan met beloning. iemand die leiderschap toont geeft de hond juist zekerheid. het heeft niets met overrulen te maken zoals velen denken.

een hond die zekerheid heeft kan ontspannen, en dit is wat je wil.

lok de hond met wat lekkers (rodiworst) de neus zal het werk doen. wacht tot de hond toenadering zoekt, geef met de ene hand wat lekkers, doe met de andere de riem om.

loop een stukje, geef weer wat lekkers, en herhaal dit een paar keer op een dag.

twijfel en onzekerheid is voor een hond zwakte.
angst agressie is ook agressie, vergeet dit echt niet. een hond treed op waar ie zwakte ziet, en elke vorm van agressie is een voedingsbodem voor grotere problemen, helemaal op deze leeftijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Laat je vriend als enige even de snoepjes geven,laat hem met de halsband voor het hondje gaan zitten en hem snoepjes geven en steeds dichterbij en laat hem de halsband in zijn handen houden.
Ga daarna een stapje verder door de halsband (een soepele riem met een lus) voor de hond te houden en daarachter het snoepje en probeer hem zo in de buurt te laten komen.

Ga dab weer een stapje verder als hij het vertrouwen heeft in je vriend en geef hem snoepjes en schuif tegelijkertijd heel voorzichtig de lus over zijn kop.

Als hij schrikt laat je de riem vieren of zelfs helemaal los.
Laat hem even tot bedaren komen en ga weer verder met de snoepjes.
Als hij echt TE bang is,haal dan zijn riem weer van hem af en probeer het na een uurtje nog eens.

Deze techniek heb ik gezien van Cesar Millan ;-)
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het heel rustig aanpakken en da hond eerst zeer goed laten wennen aan je vriend. Daarna kan je stapje voor stapje je vriend naar de hond laten toekomen bv als hij hem wil aaien of de halsband omdoen dat jij bij de hond bent en hem gerust stelt dmv aaien of tegen praten. Gewoon de hond het gevoel geven dat er niets aan de hand is en hem belonen als hij het toelaat of als er vorderingen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praten is aandacht, aandacht is beloning. dus NIET praten tegen een hond die op dat moment geen gewenst gedrag vertoont. afwachten heeft geen zin, doortastend zijn wel, dit geeft zekerheid, ook al heeft een hond hier in het begin moeite mee, het zal echt zijn draai vinden en er rustig van worden omdat het ziet dat men te vertrouwen is. dit geeft meer zekerheid dan je ooit met een koekje of lief woordje kan bereiken.
MoniqueT
12 jaar geleden
+1
Geef het wat tijd, mijn hond had ook een trauma, en na een aantal weken was de hond van een enorm bange hond die je niet kon aaien veranderd in een speelse hond die iedereen interessant vond! Geef de hond tijd om aan een mannelijk geslacht te wennen dat wel goede bedoelingen heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat je hondje bang is van je vriend kan ook komen doordat hij niet gesocialiseerd is op mannen. Er hoeft dus geen letterlijke mishandeling plaats te hebben gevonden in zijn jonge leven; het kan zijn dat hij geen mannen heeft ontmoet. Voor iets wat honden niet leren kennen in de eerste maanden van hun leven kunnen ze de rest van hun leven bang blijven. Het kán dat ze bang blijven, maar maar met tijd en een positieve benadering kunnen honden ook ontzettend veel bijleren.

Wat heel mooi werkt in training van dieren is beloningsgerichte training, clickertraining. Als je clickertraint ga je denken in oplossingen in plaats van problemen, je gaat belonen wat je hond goed doet in plaats van bestraffen wat hij verkeerd doet. Je bouwt een vertrouwensrelatie op met je hond en hij krijgt er plezier in om met je samen te werken. Je leert je hond gewenst gedrag aan op een positieve manier, zonder strijd of stress en je hond leert angsten te overwinnen.

Ik lees uit je vraag dat je je veel afvraagt over het gedrag van je hondje. Wat het gedrag betekent (het je steeds volgen, waarom gromt hij naar je vriend, waarom gaat ze snel op de rug liggen). Ik kan je heel erg aanraden een cursus te gaan volgen bij een hondenschool die positief traint, of contact te zoeken met een trainer of gedragstherapeut bij jou in de buurt die zo traint en waar je prive-les kunt volgen. Je leert dan snel heel veel bij over hondengedrag en je kunt heel specifiek werken aan het gedrag van jouw eigen hondje.
Als je bv weet wat je hond je vertelt door zijn lichaamstaal én hoe jouw lichaamstaal is naar je hond toe kun je daar veel van leren. Een angstige hond vind het bijvoorbeeld heel naar om heel direct benaderd te worden; dat is te bedreigend. Hij zal dan vluchten of uitvallen om zichzelf te beschermen. Als je dat weet, en je leert dat je je hond anders dient te benaderen (je leert je lichaamstaal af te stemmen op je hond) dan geeft dat je hond vertrouwen en zal hij leren dat je toch zo eng niet bent.

Op http://www.dogmantics.com/Dogmantics/New_Puppy_Vids.html kun je een indruk krijgen van wat positieve training doet.
Martin Gaus werkt in Nederland ook op deze manier (de laatste 15 jaar). Er zijn in het land diverse hondenscholen van hem. http://www.martingaus.nl
Op http://www.everythingisclicking.com lees je ook meer over clickertraining (weliswaar gericht op paarden maar dat kun je ook vertalen naar honden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi! +1
weer iemand die wat verder kijkt dan enkel naar het verleden en het gedrag van de hond zelf. (zomaar interesse; is de snelheid er bij de schimmel inmiddels wat vanaf of rij je altijd zonder zadel en hoofstel?) :-)
Als je vriend naar de hond toegaat met de halsband en de hond gaat grommen, gaat de hond dan ook direct naar jou toe, alsof hij bescherming bij jou zoekt, of jou wil beschermen? Het zou namelijk best kunnen zijn dat de vorige eigenaar niet alleen de hond slecht behandelde, maar ook zijn vrouw of vriendin. Komt er ook zo'n reactie van de hond als jouw vriend je bijvoorbeeld een kus of knuffel geeft of je aanraakt? Het beste lijkt me inderdaad een gedragscursus of 1 op 1 met een gedragsdeskundige hierover te hebben. Zo te zien wil je hond best wel, en jullie hebben hem natuurlijk pas vrij kort. Als het een reu betreft is het vaak zo dat de vrouw 'beschermd' moet worden en dat kan je als hond zijnde nu eenmaal niet als je aan de riem zit. Als hij ook wat gromt (zonder tanden te laten zien) dan is hij wellicht een beetje jaloers op de aandacht en zou die ook graag willen maar weet niet hoe hij dat moet doen. Een angstige hond kan heel goed weer een blije hond worden, maar het kost veel tijd, inzet en vooral liefde. Ik wens jullie veel succes!