Mijn border collie drijft auto's. Hoe nu verder?

Hoi, ik heb sinds 2 weken een border collie uit het asiel..
Het is echt wel een lieve hond. Vooral binnen..

Er is echter nooit mee gewerkt..

Buiten drijft ie auto's (trekken aan de riem) en dan heeft hij geen aandacht voor mij. Ik heb al vanalles geprobeerd
(positief, negatief, afleiden), maar het lijkt niet echt te werken.

Nu heb ik hem een trucje geleerd dat hij op z'n rug gaat liggen of over zijn rug rollen voor een stukje worst. Ging best goed. Alleen de laatste keer wou hij dat niet echt en trok hij zijn bovenlip op en liet mij zijn tanden zien.

Is hij dominant, of is dit gewoon geen goede oefening omdat ik hem dan nederigheid opdring misschien? Verder bemerk ik niet echt dominant gedrag. Of het moet misschien zijn dat hij de bal niet terug wil geven bij het apporteren.

Morgen ga ik naar de bordercollieclub voor advies, maar hier zijn ook vast wel mensen die er verstand van hebben.

Heeft er iemand tips??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je asiel hond op cursus geweest?? Misschien moet je dat doen, dit werkt uitstekend.

Antwoorden (3)

aan de lijn houden, kort houden, met korte rukjes corrigeren, je moet je niet alleen dominant gedragen maar ook voelen en bij goed gedrag belonen en anders niet en achter je laten lopen, niet naast of voor je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit wekt bij andere honden maar een border zal je echt wat anders aan moeten bieden om zijn enorme drang/driften en werklust op te kunnen botvieren. enkel beperken gaat niet werken, want hiermee creëer je bij een border echt een probleem hond. de focus (ofwel eye zoals met noemt) doorbreek je niet als je niet zomaar eventjes.
deze drang is zo heftig (aard van het beestje, beslist geen onwil) dat het baasje niet meer in beeld is. dit dwing je niet af, maar dit moet uit vrije wil gaan, anders heeft het totaal geen effect. (een hond gehoorzaamd omdat het kwartje valt, niet omdat je het afdwingt en continu tegen die 'eye'' moet knokken)
hij drijft autos en heeft maling aan wat jij zegt

had een trucje onder de knie maar trekt nu spontaan zijn lip op

heeft een bal (prooi) een geeft deze niet af (waarom zou ie?)

ja, dit is dominantie. deze honden zijn heel erg slim en bijdehand. elk misstapje die jij maakt, daar vult de border het voor je op, want dit valt het hem meteen op.

daarbij is een border is niet een standaard hond. wat bij jou niet in je voordeel werkt: de border heeft een eigenschap die ze 'eye' noemen.
een soort van enorme focus die ervoor kan zorgen dat het baasje totaal niet meer in beeld is, en kunnen hier in blijven hangen. (overdreven blijven focussen)

en als het baasje genegeerd word dan ontstaan er problemen. de hond neemt het dus over. dit komt vaker voor bij borders.

het is niet zomaar op te lossen, dus het is goed dat je hulp zoekt bij mensen die meer verstand hebben van dit ras. reken er echter wel op dat je aan de driften zal moeten voldoen. kan de hond niet hoeden zal je dus wat anders moeten verzinnen. de drift blijft er nu eenmaal inzitten, hoe dan ook. flighball doet men vaak met borders als een soort vervanging voor het drijven.

deze honden moet je dus aan het werk zetten en entertainen. doe je dat niet heb je binnen de korste keren een probleem hond. vaak komt het voor dat deze honden gaan happen, en lijdt je het niet in goede banen, dan gaat dit over in bijten.

het ras is niet vals hoor, beslist niet, maar het zijn zeker geen honden zoals andere honden.

succes met je nieuwe aanwinst. als je het goed aanpakt heb je echt een wereldse hond!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt, dat er nog nooit met de hond gewerkt is : jij zal dit dus zo snel mogelijk wél moeten gaan doen!!

Een hond uit het asiel komt binnen in een nieuw roedel, waar nieuwe regels heersen, die de nieuwe roedelleider (jij, dus!!) bepaalt : je moet dus zorgen, dat je een dijk van een roedelleider bent bij het meest intelligente hondenras dat er is...(niet : wordt, maar BENT, dus ga onmiddellijk aan de slag met je hond, zodat je een hechte band op kunt bouwen - en dat doe je niet, door alleen uitlaten aan de riem : werken met je border!!).

Eerst een basiscursus en een vervolgcursus, en daarna fly-ball, behendigheid of bijv. doggydancing. Breitensport is ook een optie : laat je morgen bij de Bordercollieclub uitgebreid voorlichten over de mogelijkheden.

In sommige delen van het land kan je zelfs met kuddes schapen werken, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Het drijven is in deze honden zo ingebouwd als ademhalen : op de boerderij in Wales waar ik knecht was, dreef een 8-weken oude pup de kippen bij elkaar (die werden daar ietwat niet goed van trouwens....) Het zit er gewoon helemaal in. Als ze niet kunnen werken, worden deze honden diep-ongelukkig en kunnen zelfs neurotisch gedrag gaan vertonen - en hun baasje dus ook.....