We weten dat de hond van de wolf afstamtt maar waar stamt onze lieve huiskat vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

De kat hoort in de familie van katachtigen, en zover ik het goed heb stamt hij af van tijgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de katachtigen zoals de leeuw,tijger,cheeta(mogelijke)sabeltandtijger en,niet te vergeten,lynx.

Toegevoegd na 28 minuten:
de meest waarschijnlijke oorsprong van de kat is azië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meningen daarover verschillen.
in ieder geval is de afrikaanse woestijnkat een van de voorouders.
deze katachtige is ook makkelijk te temmen.
maar welke andere kattensoorten er ook aan ten grondslag liggen is nog speculatie.

Toegevoegd na 22 uur:
ben even de boeken ingedoken.
over de afrikaanse woestijnkat (cattus lybica) bestaat weinig twijfel.
de cattus margarita zou ook een pootje in de pap kunnen hebben.
cattus sylvestris, onze wilde kat, komt eigenlijk niet in aanmerking.
deze kat is nauwelijks te temmen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht het zelfde in meerdere bronnen gelezen te hebben. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best raar dat ze het van de hond weten en de huiskat nog niet egt zeker toch +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van de hond is men het er ook niet echt over eens hoor. of de wolf, of de wilde hond. (de meesten gaan uit van de wolf, maar er zijn zeker tegenstanders hierin) ik denk (vanwege de geconcentreerde urine van de kat, en de problemen dit dit met zich mee kan brengen) dat de kat echt zijn banden wel heeft met voorouders uit de woestijn (al is de theorie totaal op zijn euca's tot stand gekomen natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. De Afrikaanse woestijnkat is volledig Felis silvestris lybica en in 2007 is bewezen dat de huiskat hiervan afstamt en niet van de Europese variant.
Felis silvestris lybica is waarschijnlijk een van de directe wilde voorouders van onze gedomesticeerde huiskat. Dit is wetenschappelijk onderzocht.

Genetische analyse heeft aangetoond dat onze huiskat eigenlijk niet direct afstamt van de Europese wilde kat, maar dus van de Afrikaanse wilde kat.

Waarschijnlijk hebben de Egyptenaren de kat tam gemaakt Grove schattingen lopen uiteen tussen de 4000 en 9000 jaar geleden. Sinds die tijd is de kat nauwelijks ge-evolueerd. Genetische analyse heeft wel duidelijk gemaakt dat onze huiskat en Felis silvestris lybica verschillende soorten zijn. Ze paren normaal gesproken niet met elkaar.

In bijgaande afbeelding zie je een zogenaamde "evolution tree". Hierin kan je zien dat de voorouder van de huiskat/Afrikaanse wilde kat zo'n 6.2 miljoen jaar geleden plaats vond in een spliting richting de Luipaard en de Katten.

Je kunt ook zien dat antwoorden dat de kat afstamt van tijger/leeuwachtigen niet helemaal correct is. Deze afstamming is zo vroeg in de evolutie en ze hebben een gemeenschappelijke voorouder. Maar de directe afstamming moet veel recenter gezocht worden. Hoe verder naar links in het plaatje, hoe verder de afstamming. In het plaatje helemaal rechts zie je de directe afstammelingen.

Toegevoegd na 15 minuten:
De wilde kat kent 5 ondersoorten

Felis silvestris silvestris (European wildcat)
Felis silvestris lybica (Near Eastern wildcat)
Felis silvestris ornata (central Asian wildcat)
Felis silvestris cafra (southern African wildcat)
Felis silvestris bieti (Chinese desert cat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
superantwoord som, =