Hoe vang je een verwilderde zwerfkat?

Het diertje krijgt al 1,5 te eten van mijn moeder, is niet aan te raken (zelfs na 1,5 jaar proberen) en omdat hij zo bang is waarschijnlijk vreselijk getraumatiseerd. Naar binnen wil hij ook niet.

Mijn moeder is aan het verhuizen en wil zich bekommeren over het lot van het diertje. Het asiel wil hem niet, die hebben een opnamestop of zo.
Een vangkooi was geen succes. Dat was het oorspronkelijke plan, waarna de kat een paar daagjes bij de dierenarts zou verblijven voor een checkup. Het ding stond niet goed afgesteld toen mijn moeder het geval in gebruik nam en het luikje viel al dicht precies op het moment dat de kat er voor stond... De kat is er natuurlijk niet meer in geweest.

Ook is het discutabel of het überhaupt wel gaat lukken om een buitenkat mee te verhuizen en in een nieuwe omgeving te brengen. Heeft een ervaren iemand hier nog een idee over of dit gaat lukken en of je speciale maatregelen moet treffen?

Toegevoegd na 8 uur:
(Dank jullie voor jullie lieve en begripvolle reacties tot dusver! Zeer waardevol om op zo'n korte termijn deze info te krijgen!)

Ik wil een toevoeging plaatsen maar die tekst past hier niet, vandaar dat ik deze even in de reacties op de vraag zet.
Bovendien kunnen we van daaruit verder praten, want een paar antwoorden lijken enigszins op elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat heeft ook 1,5 jaar in een soort bouwsel buiten geslapen in de tuin. Die moet dus ook weg (huurhuis). Je kunt dus spreken van een semi-gedomesticeerd dier.
Toen ze de kat voor de eerste keer aantrof in haar tuin was hij meer dood dan levend. Die richting zal het wederom opgaan vrees ik, tenzij de kat door iemand wordt weggehaald. De kat zal dan achterblijven zónder enig onderdak, eten en drinken. Er zijn buren waar hij ook wel eens wat krijgt maar dat is niet regelmatig genoeg om te overleven. Het is niet-gekastreerde kater, die veel zijn sporen uitzet. Vermoedelijk komt de kat uit een van de helaas vele asociale gezinnen die in haar buurt zijn komen wonen, waarvan enkele de katten mishandelen en ze tegen de muur gooien. De kat komt waarschijnlijk uit zo'n plek in plaats van in het wild geboren, maar die optie hou ik zeker wel open (!). Ook denk ik dat het te maken heeft dat na het beginnen met regelmatig in huis plassen bij dit soort gezinnen, veel katten gewoon maar op straat gezet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag had dus eigenlijk beter zoiets moeten luiden: Hoe ga je met een half-gedomesticeerde kat om bij een verhuizing? Want het wel of niet vangen is nog discutabel.
Kristal
12 jaar geleden
Katten mishandelen en tegen de muur aangooien......
Nou Bas, daar heb ik geen woorden voor. Geen goeie in ieder geval... Zouden die buren toch kunnen betekenen voor de kat Bas?Nu geven ze de kat af en toe iets, misschien ook wel omdat ze weten dat jouw moeder dat altijd doet.
Misschien mag het bouwsel ook wel bij de buren?
Of een deel ervan, zodat de kat zijn plek herruikt als hij op zoek is naar een slaapplaats?
Mogelijk kan je moeder eens met ze praten. Ik hoop voor haar en de kat dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heeft zich gelukkig een buurvrouw gemeld (aangrenzend huis) als tijdelijk adres voor het onderkomen wat ze had gecreëerd voor de kat. Het is haar niet uit haar hoofd te praten dat het wel eens een onmogelijke taak zou zijn een buitenkat mee te laten verhuizen. Ze heeft toch haar zinnen gezet op verplaatsen. Elke poging van het voorstellen van suggesties leidt tot irritaties aan haar kant, dus ik ga deze vraag sluiten en de verantwoording volledig bij haar laten.

Antwoorden (6)

Gewoon met rust laten die kat, als je na anderhalf jaar zijn vertrouwen nog niet hebt, wil dat diertje ook niet anders, al dan niet door een trauma die ze mogelijk hebben...

Nobel dat jullie hem / haar proberen te helpen, maar met het voedsel dat die kat krijgt, help je al meer dan genoeg,
En ja, ik ben een liefhebber van katten, maar dit wordt niks, blijf doen wat jullie doen en verder niets zou ik je willen aanraden.

Zwerfkatten kunnen zichzelf doorgaans prima redden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, de kat zal dan achterblijven zónder eten en drinken en zal dus een ongewis bestaan tegemoed gaan. Is dat het beste dan?
Toen ze de kat voor de eeste keer zag was hij meer dood dan levend. Die richting zal het wederom opgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(correctie) ...kan het wederom opgaan. We weten natuurlijk niet of het lot van de kat toch nog positief uitpakt, en een nieuwe 'verzorger' krijgt. De kans is echter niet groot. Lees ook even de toevoeging.
Evengoed bedankt voor het advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met dat kleine beetje katten kennis die ik heb, zou je toch denken dat het diertje weer aangesterkt is, door jullie moeder, hulde, goed gedaan overigens, het diertje nu goed gevoed wel weer in staat zou moeten zijn haar eigen eten te vangen, katten zijn natuurlijk van nature roofdieren en een slaapplaats hoeft doorgaans ook geen probleem te zijn. Is er in jullie familie geen kattenliefhebber die vlakbij de oude lokatie van jullie moeder woont? Zou toch het meest gunstig zijn als iemand anders het over kan nemen omdat hij / zij vlak in de buurt wonen? In het slechtste geval zou ik de kat emotioneel 'loslaten' jullie moeder heeft gedaan wat ze kon
en het is nu aan het diertje hoe nu verder te gaan...
vermoedelijk is deze kat in het wild geboren, en nooit op mensen gesocialiseerd.
niet alleen zal vangen moeilijk worden, maar dan??
binnen is zo'n kat niet te handhaven, het beestje zal enorm veel stress ondervinden als je het probeert.
je kan hem ook niet plompverloren op z'n nieuwe adres neerzetten, ook dat wordt een drama.
laat je moeder eens contact opnemen met de plaatselijke dierenbescherming, of die mogelijkheid zien het diertje bij te voeren.
eventueel zou je moeder een bijdrage in de kosten kunnen aanbieden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Ga ik navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder schijnt iedere instantie in haar regio en ver daarbuiten in Noord-Holland te hebben gebeld en men is niet ontvankelijk voor het dier. Ze kreeg uiteindelijk te horen dat ze er zelf verantwoordelijk is geworden daar ze hem al zo lang te eten geeft. Inmiddels was ik er via de buurt ook al achter waar de kat vandaan komt, een aso-gezin die de kat slecht verzorgde of buiten de deur heeft gezet (ik kan naar de redenen raden, daar het een niet gekastreerde kat betreft, het ontbreken van een schone bak, stress, etc.) Ik heb haar geadviseerd om het onderkomen waar de kat altijd in sliep, waar dus ook de geur van de kat in zit, voor nu onder te brengen bij de buren. Dat was goed, al is het wel tijdelijk, dus voor een paar weken hooguit. Maar horen wat ze er mee doet. Ik vind zelf dat ze er een obsessief project heeft van gemaakt, uiteindelijk heeft het zelfs haar plezier van het verhuizen weten te vergallen. Ik heb er weinig goeds meer van te denken en laat haar er maar mee aanrommelen. Nogmaals bedankt voor de adviezen.
Als het een wilde kat is (geworden) kan je hem echt niet meenemen. Dat zou het dier zo verschrikkelijk in de stress brengen. En ja, je kan hem ook niet in huis houden, hij zou de boel afbreken van de angst en van de drang buiten te willen zijn.
Waar hij nu is kent hij in de omgeving alle gaatjes en plekjes om te schuilen/slapen en alle mogelijke muizenholletjes om eten te vangen.
Het is heel lief van je moeder dat ze zich zo over de kat heeft ontfermd maar ze zal hem los moeten laten als ze verhuist.
Misschien kan ze de buren vragen om hem/haar af en toe eens wat eten te geven als het heel koud is, misschien gaan die zich dan iets meer van het diertje aantrekken. Meer kan je niet doen eigenlijk.
En ook al zal het voor je moeder niet makkelijk zijn de kat achter te moeten laten, want ze heeft het hart blijkbaar op de goede plek, voor de kat is het echt het beste.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het lieve antwoord!
ENE KANT
Ik zou op Rienekes kennis van katten af gaan en aannemen dat het dier in het wild geboren is en daardoor alleen meer stress zou krijgen wanneer je de kat zou willen domesticeren.
- Dus niet meer proberen te vangen.

ANDERE KANT
Aan de andere kant kan het misschien een kat zijn die door iedereen in de omgeving weg gejaagd wordt waardoor het dier geen mensen vertrouwd, en dan is het een kwestie van een goede eigenaar vinden.
- Is dat het geval dan kun je het er wel op wagen door de vangkooi opnieuw te gebruiken.
Je kunt de kooi camoufleren. Niet meteen scherp zetten. Eerst een aantal nachten gewoon open laten. Op de geur van het voedsel komt de kat wel op het idee naar binnen te gaan.
Absoluut niet vergeten dat de kooi gezet is, want er lopen vaak ook andere dieren in die honger hebben. En die moeten er snel weer uit. (Egels zijn bv ook gek op kattenvoer.)

IN IEDER GEVAL
Wat je wel onderhand zou kunnen doen, of je moeder, is een foto van het dier nemen en opgeven bij stichting AMIVEDI als "gevonden kat".

Het kan namelijk zijn dat er toch een eigenaar is.
Vervelend er aan is dat AMIVEDI het dier een zekere tijd, een aantal weken, als gevonden moet hebben staan voordat een dierenasiel bereid is het dier in de opvang te nemen.

Pas als die periode verstreken is komt de kat op de wachtlijst van het dierenasiel om voor een plaats in aanmerking te komen. Want inderdaad zitten die door het hele land overvol. Zeker in de zomer. (Nou ja .. "zomer" .. in 2011 ?)

HOEWEL ?
Dat was de ge-eigende weg geweest.
Maar aangezien je moeder gaat verhuizen is daar waarschijnlijk geen tijd meer voor.

Bovendien heb je kans, als de kat in het wild geboren is, dat het dierenasiel er uiteindelijk niets anders mee kan dan in laten slapen.
En dat is natuurlijk het laatste dat jullie willen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Uitsluitsel over hoe te handelen kan ik dus niet geven. Alleen de informatie voor zover ik die heb.
En dan is het verder aan jullie.

Persoonlijk vind ik dit een hele moeilijke.

Misschien is er een van de buren die al die tijd al hetzelfde doet als je moeder.
Of misschien kun je er een buurtproject van maken in het kader van burendag eind september.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord met vele opties! Tijd is niet aan haar zijde, maar het helpt zeker om alles nog eens goed af te wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft er mij zo stiekem telkens duimpjes omlaag zonder enige toelichting en voor zover ik kan zien ook zonder enige grond ?
Ga vaak op het zelfde niveau liggen bij de kat in de buurt maak geen vreemde gezichtsuitdrukkingen kijk gewoon heel neutraal. probeer je handen niet te gebruiken.
en praat op een rustige toon tegen de kat.
geef hem/haar iets om aan te ruiken wat naar jou ruikt als een soort kennismaking.
Als je merkt dat hij/zij niet weg wilt vluchten kun je deze kat aaien en zo steeds meer het vertrouwen opbouwen.
en mag de kat oppakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
o wat ook werkt is je ogen langzaam te sluiten en te openen tijdens het aankijken.. hierdoor kan de kat zien dat je "lieve"intenties hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een verwilderde kat voelt zich het beste in zijn eigen omgeving. een huiskat ervan maken is mogelijk, maar een schootplakker zal het nooit worden. (eerder een bang muisje die zich overal onder zal verstoppen met hartslag 230)

het enige wat je zou kunnen doen is nog een vangpoging wagen en het dier steriel laten maken (hakkie takkie weg zakkie of het 'kippenhok' eruit zodat er van die kat in ieder geval geen nageslacht meer komen kan)

en laat deze slimmerik zich niet meer vangen, tja hij redt zich wel en voelt zich echt op zijn best in deze situatie, dus in het 'wild'.

mocht je je moeder helpen verhuizen 'succes' je weet hoe het moet :OP
eneh.... in het asiel zitten katten die echt heel hard een 2e kans verdienen (misschien is dat een idee?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik denk dat het ook geen schootplakker zal worden, en dat de kat te ver heen is in zijn trauma's. Kan dat? Ik weet te weinig van dieren (van mensen ook overigens) of diepe trauma's wel zodanig verwerkt/overwonnen kunnen worden dat ze een normaal gezinsleven kunnen leiden en of het dan niet eerder lijden wordt. In mijn nieuwe huis (hoera! ik heb 'm!) is geen kattenluikje te maken want er is geen achterdeur. Dat vind ik zielig voor een kat, als je weg bent wil ik dat hij zijn eigen gang moet kunnen gaan. Dus daar wachten er maar even mee. Wel een superidee om een dier uit het asiel te nemen. Dikke plus dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Bas :) net als bij een mens hebben ervaringen invloed op het gedrag. alleen een kat kan niet relativeren dus dat is lastig. Rieneke weet heel veel van katten en is zeer kundig op het gebied van problematisch kattengedrag.
je kan het haar misschien vragen. zelf denk ik dat het dier alleen in de stress zal schieten als het in huis moet leven, en altijd een bange kat zal blijven die zich terugtrekt. continu spanning wat ik persoonlijk zie als lijden. mijn katten komen nooit buiten en nemen genoegen met het balkon en kattenluikje in de keukendeur (dit leidt naar hun voer haha) ze ontsnappen weleens hoor. dan zitten ze naast de voordeur: zo... buiten!! maareh wat nu?
mijn ouwe kat gaat zelfs zitten miauwen en doet geen stap (HELP!!! ik zit een 1/2 meter van mijn huis en ben verdwaald!!) het is maar net wat ze van jongs af aan gewend zijn. een kat die eenmaal buiten gewent is, die hou je niet binnen tenminste....als de kat en jezelf er niet gestresst van wil raken is mijn ervaring.