Wat is het beste voor de hond als je op vakantie gaat? (en nog wat vragen)

Hoewel het eerste idee was om mijn hond mee te nemen. Zijn we hier snel op terug gekomen. Dit om de heel simpele reden, omdat mijn hond een bloedproef (Rabies/hondsdolheid) moet ondergaan ten minste 6 maanden voor vertrek...

Mijn hond is bijna 9 jaar en het ziet er nu naar uit dat ik kan kiezen uit 4 vrienden/kennissen die wel op mijn hond willen letten. Maar dan moet de hond gedurende 6 dagen wel thuis blijven. Dag 1 vertrekken we om 10 uur en dag 6 komen we rond 20 uur terug...

Mijn gevoel zegt dat mijn hond rustiger is als deze gedurende die dagen gewoon thuis is en dan 3/4 keer per dag word uitgelaten. Dan wanneer ik mijn hond voor die dagen naar een pension zou brengen...

Maar is dit ook zo?

Aangezien mijn gevoel zegt dat mijn hond in een pension ook maar 2/3 keer per dag word uitgelaten en voor de rest zit opgesloten in een hok. En mijn hond net zo enthousiast is als ik na 5 minuten, of na (ooit 18 uur) 8 uur weer thuis kom...

Is een hond zich bewust van het feit als je 6 dagen ben weg geweest. Maar de hond wel in de eigen omgeving is gebleven?

Wat is het beste voor de hond als je op vakantie gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Ik zou kiezen voor een liefdevolle opvang bij familie/vrienden/kennissen die overdag thuis zijn en 'm aandacht kunnen geven. Als dat niet mogelijk is dan een goed pension (wel eerst gaan kijken/voelen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zelf doe ik de honden altijd naar een pension bij ons in de buurt. Ze worden daar prima verzorgd, zijn bijna de hele dag buiten op een omheind veld en kunnen zo lekker met andere honden spelen. Er wordt goed op gelet of er geen honden bij lopen die niet samen met andere honden los kunnen; die worden dan apart los gelaten.

Al met al merk ik aan mijn honden dat ze het geweldig vinden om in het pension te zijn. Jij vakantie, de honden ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gun je hond ook vakantie... Het helpt niet om waarden en normen voor een hond op een menselijke manier in te vullen, dan is de kans dat je fout zit alleen maar groter... Een pension is ook een vakantie voor de hond, daar is niets mis mee... En je weet zeker dat er op een verantwoorde manier mee omgegaan wordt...

Fijne vakantie jullie allebei...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij op vakantie gaan (14 dagen), verblijft onze hond altijd in een pension. Ze heeft het daar goed maar idd, het merendeel van de dag zitten ze wel in een hok. Als we weer terug zijn van vakantie, heb ik de eerst 3, 4 dagen geen rust. Onze hond volgt me op de voet. Ze verliest me geen moment uit het oog. Ze heeft dus wel degelijk in de gaten dat we (lang) weg zijn geweest. Misschien is het voor je hond extra verwarrend dat ie gewoon thuisblijft en jij er niet bent. Z'n eigen huis hoort ook zn eigen baasje bij. We hebben het met onze hond ook wel es geprobeerd om haar thuis te laten. Was een drama. Ze weigerde om haar behoefte te doen als er iemand met dr ging lopen. Vervolgens deed ze het dus in huis. Als je besluit je hond naar een pension te brengen, kijk en vraag es goed in het rond. Er zit nogal wat verschil tussen de één en de ander.
Ik wens je succes met het nemen van de juiste beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als onze kinderen op vakantie gaan, passen we altijd bij hen thuis op de honden. Zo blijven die in hun vertrouwde omgeving en wordt op ze gepast door mensen waar ze bekend mee zijn! Dat lijkt mij de beste oplossing,al verkeert natuurlijk niet iedereen in een situatie,waarin dat mogelijk is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er voor kiezen om hem naar een goed pension te brengen. Alleen thuislaten in zijn eigen omgeving is een mindere optie aangezien hij zich dan erg alleen gelaten kan voelen. (De roedel is vertrokken en ik ben er nog) Een een pension wordt hij opgenomen door een andere roedel en dat is voor een hond echt beter.
Veel plezier in schotland(lijkt me een mooi land)

Toegevoegd na 16 minuten:
Het is voor de hond echt heel vervelend om 3 a 4 keer per dag weer opnieuw alleen te worden gelaten. Hij heeft dat ook snel genoeg door en zal, wat jij ook al zegt. Mischien wel weigeren om zijn behoefte te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die optie speelt ook mee... Maar het zijn natuurlijk wel mensen waar mijn hond mee bekend is. En die vaker met haar gaan wandelen als ik om welke reden langer dan 8 uur van huis ben... En ik hoop ergens nog steeds dat ze naar mijn beste vriendin kan voor die dagen. Maar onze honden liggen elkaar niet echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou het beste zijn voor de hond, naar je vriendin. Vechten de 2 honden met elkaar? of negeren ze elkaar gewoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben ze een paar weken terug op het terras naast elkaar gezet en mijn hond beet de pub van mijn vriendin snel van zich af. Maar misschien lag het er ook wel aan dat mijn hond loops moest worden. Maar het duurt nog een maand voordat ik op vakantie ga en voor die tijd zullen we ze best wel bij elkaar hebben gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat betreft je aanvulling. Dit gebeurt erg vaak dat ik tussen alle bedrijvigheden alleen even kom binnen lopen om even snel te wandelen. Afgelopen week was wat dat betreft een mooi voorbeeld dat ik mijn hond echt te weinig gezien heb...
Een alternatieve oplossing is het regelen van een oppas aan huis voor uw hond. De oppas logeert bij u in huis en verzorgt tegelijkertijd uw hond. Het LOC (Landelijke Oppas Centrale) regelt dit voor u. Deze organisatie bemiddelt tussen mensen die een oppas voor huis en huisdier zoeken en mensen die graag een tijdje in een andere omgeving zijn. Het is dan wel verstandig om vooraf kennis te maken en schriftelijke afspraken vast te leggen, zodat geen misverstanden kunnen ontstaan. Bent u geinteresseerd? Kijk voor informatie op www.vakantieoppas.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je meld er niet bij wat de leeftijd van de hond is. Een oudere hond is gehecht aan gewoonten en vertrouwde geuren. Er zou dus sprake kunnen zijn van stress bij het onderbrengen in een pension.

Het wegstoppen in getraliede kooien kan voor een hond die gewend is op de bank te liggen ook een reden zijn om niet meer te eten en weg te kwijnen. Als je je eigen hond kent weet je of hij gelukkig is met speelkameraden. Als hij nog de nodige energie heeft is een pension een veel betere oplossing dan een verblijf in eigen huis en alleen een uitlaathulp. Dat is echt heel verdrietig en dat is voor honden van iedere leeftijd een marteling. Een hond is niet voor eenzaamheid geschapen.

Zoek echt een pension met ruimte. Een groot speelveld waar ze in groepen die met elkaar overeen kunnen, ruimschoots kunnen spelen. Waar ze de energie in harmonie kwijt kunnen. Er zijn pensions waar honden in grote hondenhuiskamers worden ondergebracht en grote zitzakken en sofa's de sfeer van thuis na-apen.

Je hoeft er bij een goed gesocialiseerde hond niet te moeilijk over te doen, maar zoek wel het best mogelijke.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mijn hond is bijna 9 jaar en het ziet er nu naar uit dat ik kan kiezen uit 4 vrienden/kennissen die wel op mijn hond willen letten." Dus de leeftijd staat er duidelijk vermeld... Verder heb ik net een definitief antwoord gekregen van een vriendin dat ze daar kan logeren...