Planten cavia's zich snel voort?

Ga mischien 2 cavia's nemen maar ben benieuwdd hoe snel ze zich voort planten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier wat aan? http://www.kleineknaagdieren.nl/cavias/voortplanting/index.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje maa kan je hem nog een keer antwoorden en dat die link bij bron doen anders kan ik hem niet zien.

Antwoorden (3)

De cavia is een knaagdier dat veel als huisdier gehouden wordt. Cavia’s hebben een langwerpig, wat plomp lichaam met korte pootjes en kleine oortjes en ze hebben geen staart. Ze planten zich snel voort. Cavia’s zijn echte planteneters en hebben een knaagdierengebit met doorgroeiende tanden en kiezen. Er moet extra aandacht besteed worden aan de vitamine C voorziening in het voer. De gemiddelde levensverwachting van een cavia ligt tussen vier en acht jaar. Bij ver doorgefokte rassen ligt dit gemiddelde meestal iets lager.

Toegevoegd na 4 minuten:
zonder geboortebeperking krijgt een paartje toch ongeveer 4 keer per jaar een nestje van ongeveer 2 tot 5 jongen
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Ja, cavia's kunnen in korte tijd zeer veel jongen voortbrengen. De dracht duurt tussen de 60 en 72 dagen en hierna kan de zeug in principe gelijk opnieuw gedekt worden.
Fokken met cavia's is echter niet iets waaraan je onvoorbereid moet beginnen, er kunnen veel complicaties optreden.
Het is echt af te raden om een dame en heer te nemen deze bij elkaar te plaatsen en hun gang laten gaan.
Ten eerst moet een caviavrouwtje minstens 5 maanden oud zijn voordat ze een nestje krijgt, hiervoor is ze te jong en onvolgroeid. Echter het eerste nestje moet ze VOOR de leeftijd van 1 jaar hebben gekregen. Bij caviavrouwtjes verharden de bekkenbeenderen rond 1 jaar als ze geen nestjes krijgen. Worden ze hierna alsnog zwanger, dan is dat vragen om moeilijkheden. De jonkies kunnen er niet uit, worden dood geboren en/of moeder overlijdt aan de complicaties.
Na een bevalling kan de zeug direct opnieuw gedekt worden, maar dit moet echt vermeden worden! Gelijk een nieuwe zwangerschap zou een te zware aanslag op haar lichaam zijn. Daarom moet je het mannetje echt apart zetten.
Bij een nestje krijgt een cavia meestal tussen de 2 en zes jongen. Voor al deze jonkies zal je een nieuw huisje moeten zoeken. Weet je niet zeker of dit lukt, begin er dan niet aan. Er zijn al genoeg cavia's die hun leven in een knaagdieropvang moeten slijten.

Kortom wil je 2 cavia's dan kan je beter twee dames nemen of een dame en heer, mits de heer tijdig gecastreerd wordt.

Voor mee informatie over het houden van cavia's zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze planten zich enkel voort als je een mannetje en een vrouwtje hebt. DDus neem 2 mannetjes of 2 vrouwtjes als je dat niet wilt.